Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystytkö juoksemaan helposti 10 km?

Vierailija
02.05.2021 |

Tuli mieleen joku Hesarin vanha juoksukoulu, missä oletettiin jokaisen pystyvän juoksemaan jo aloittelijana 8 km.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 500 metriä menee, ennenkuin pitää kävellä välillä. Tosin en ole koittanut kuin asfaltilla ja jotenkin outoa se oli. En enää osaa esim. vaihtaa tahtia ollenkaan, eli hölkkä ei onnistu. Intissä meni se kolme kilsaa just ja just.

M36

Vierailija
42/66 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin jaksaisin edes hölkätä 5 kilometriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kympin tosiaan hölköttelee kuka tahansa, se on ihan totta. Juokseminen on sitten eri asia. Suurin osa ihmisistä etenee hölkkää mutta puhuu juoksusta. Se on virhe.

Sulla ei ole siis hajuakaan siitä, mitä juoksemisella tarkoitetaan. Se kun ei liity vauhtiin. En tiennyt, että joku vielä käyttää sanaa hölkkä, mutta juoksua se hölkkäkin on.

"Juoksu määritellään tavaksi liikkua kävelyä nopeammin pikaisin askelin siten, että kaikki jalat ovat ilmassa ennen kuin seuraavaksi askeltava jalka osuu maahan. Juoksu on myös suosittu tapa kuntoilla ja urheilla. Hölkkä on hidasta juoksua."

"Running is a type of gait characterized by an aerial phase in which all feet are above the ground (though there are exceptions). This is in contrast to walking, where one foot is always in contact with the ground, the legs are kept mostly straight and the center of gravity vaults over the stance leg or legs in an inverted pendulum fashion."

Vierailija
44/66 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyesti vaikka 20 km

Vierailija
45/66 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, enkä ole koskaan pystynyt. Jossain vaiheessa yritin useampaan kertaan muutaman kuukauden ajan kehittää kuntoa ja juoksin väkisin vaikka se sattui vatsaan. Luulin että olin vain heikko.

Sitten diagnosoitiin endometrioosi ja sain selityksen kivulle. Olen aina ollut hoikka ja hyväkuntoinen mutta juoksu ja hyppiminen on mahdotonta. Siispä olen löytänyt ihan eri liikuntamuodot joihin pystyn.

Vierailija
46/66 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölkkäämällä menisi, juosten ei.

Vierailija
47/66 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se varmaan menee, kun tarpeeksi hitaasti. Nuorempana urheilin paljonkin ja peruskunto säilyy yllättävän hyvin.

Vierailija
48/66 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kympin tosiaan hölköttelee kuka tahansa, se on ihan totta. Juokseminen on sitten eri asia. Suurin osa ihmisistä etenee hölkkää mutta puhuu juoksusta. Se on virhe.

Sulla ei ole siis hajuakaan siitä, mitä juoksemisella tarkoitetaan. Se kun ei liity vauhtiin. En tiennyt, että joku vielä käyttää sanaa hölkkä, mutta juoksua se hölkkäkin on.

"Juoksu määritellään tavaksi liikkua kävelyä nopeammin pikaisin askelin siten, että kaikki jalat ovat ilmassa ennen kuin seuraavaksi askeltava jalka osuu maahan. Juoksu on myös suosittu tapa kuntoilla ja urheilla. Hölkkä on hidasta juoksua."

"Running is a type of gait characterized by an aerial phase in which all feet are above the ground (though there are exceptions). This is in contrast to walking, where one foot is always in contact with the ground, the legs are kept mostly straight and the center of gravity vaults over the stance leg or legs in an inverted pendulum fashion."

"Kaikki" jalat? Onko niitä enemmän kuin kaksi, jolloin puhuttaisiin "molemmista"? Hehe.

Vierailija
49/66 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan, siihen menee noin 1 h 30 min. Olen harrastanut juoksua nyt vuoden, olen edelleen todella hidas mutta matka on pidentynyt. Normaalisti hölkkään 3-5 km 3 kertaa viikossa, se riittää minulle.

Vierailija
50/66 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. En pysty. Nykyisessä kunnossa pystyn juoksemaan vain vajaan kilometrin, sitten tyssää.

Kunto on siltä osin tosi huono.  Kuntopyörällä kykenen jo polkemaan toki jo paljon pitemmän matkan.

Ylipainoa on 10 kg.

Vierailija
51/66 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty. Pystyn kävelemään 10km ongelmitta, mutta hegästyn jos juoksen 50m.

Vierailija
52/66 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty enää nykyisin. Nilkassa, polvessa, lonkassa ja alaselässä sen verran vikaa, että ei oikein kestä juoksua. Paljasjalkakenkiin siirtyminen on helpottanut vähän, mutta edelleen pidemmät juoksulenkit ei tee hyvää. Olen siis loukkaantumisen jäljiltä edelleen vino ja toispuoleinen. Päivittäin jumppaan ja venyttelen kyllä, ja tavoitteena olisi vielä joskus juosta edes hitaasti 10 km yhteen putkeen. Nykyisin 4 km tuntuu jo olevan siinä rajalla :(

N37

Vierailija
53/66 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn, ja teenkin sen keskimäärin kolmesti viikossa, mutta jos ei ole aiemmin juurikaan juossut ei tietenkään kannata aloittaa kokeilemalla kymppiä, siinä vaan rikkoo itsensä. Jos aloittaa rauhallisesti mutta kuitenkin harjoittelee säännöllisesti, niin kuka vaan pystyy kyllä 3-4 kuukauden jälkeen juoksemaan kympin. Paitsi tietysti jos on jonkinlaisia terveydellisiä rajoitteita.

Vierailija
54/66 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyis juoksemaan 10 kilometriä vaikka joku juoksis perässä aseen kanssa.

Vierailija
55/66 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn juoksemaan/hölkkäämään 1km silleen että fiilis on mukava ja jo 2km alkaa painaa vähän. Teen yleensä hidasvauhtista hölkkää tunnin, jossa pidän kävelytaukoja noin 2km välein. Ehkä jos saisi jonkun palkinnon niin pääsisin 10km, mutta en halua yrittää koska se ei ole hauskaa kuntoilua minulle.

Vierailija
56/66 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen kilometriä??? Jaksaisin juosta kylmiltään varmaan joku 200m ja sen jälkeen kyllä pitäisi jo kävellä. Ei ole yhtään minun laji.

Vierailija
57/66 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisin, mutta en samantien. Tarvisin pari viikkoa aikaa.

37m

Vierailija
58/66 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn. Tämä 10km oli mun tavoitteeni ja viime kesänä siihen vihdoin pääsin. Rauhallista hölkkää niin hyvin menee.

Vierailija
59/66 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu pystyn kyllä. Ja useamman kerran viikossa juoksenkin. Mutta kieltämättä vauhti on nyt jo yli viiskymppisenä selvästi hidastunut. Maratonista en taitaisi enää selvitä, kun todella puhki olin niiden jälkeen nuorempanakin.

Vierailija
60/66 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen mummoja täällä oikein pyörii?

Hyväkuntoisia mummoja!

No ei ole kovin hyväkuntoisia jos kilometriin kuluu 7 minsaa.....

No kyllä on hyvä vauhti perus kuntoilijalle ja varsinkin pidemmälle matkalle eikä spurtille. Ohis

Just näin! Vaan urpot ja tietämättömät treenaa aina kovaa. Jos vähänkään ymmärtää harjoittelun päälle, niin tietää, että perusharjoittelu tehdään matalilla sykkeillä, jolloin tuo 7min/km on ihan käypä vauhti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän