Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

– Nyt olen jäänyt leskeksi. Kela on ottanut osaa menetykseeni ilmoittamalla, että kansaneläke ja takuueläke päättyvät.

Vierailija
02.05.2021 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007949038.html

Mitäs olette mieltä? Ensinnäkin kansaneläke ja takuueläke ovat niille joilla eläkkeet eivät muutoin nouse yli 837 euron. Jos vero on 36 prosenttia, niin pieni tämä leskeneläke ei ole kun on ainoa eläke, korjatkaa jos olen väärässä.

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläke saisi olla väliaikainen. Kuin pehmeä lasku. Saako leskeneläkkeen palkan päälle?

Kyllä saa.  Olen saanut leskeneläkettä 25-vuotiaasta asti ja koko sen ajan olen ollut myös vakituisessa työsuhteessa.  Nyt jäin eläkkeelle.  Saan työeläkkeen ja tuon leskeneläkkeen edelleen, kun viisaasti en avioitunut uudestaan alle 50-vuotiaana.

Minä ihmettelen myös tuota 36 %:n veroa, jos saa vielä pelkästään sitä leskeneläkettä, eikä mitään muuta.  

Minun tuntemani mies saa sekä työeläkettä (mikä ei ole todellakaan mikään pieni, oli hyväpalkkaisessa duunissa) sekä vaimostaan leskeneläkkeen, ja hänenkään veroprosenttinsa ei ole ihan tuota luokkaa, lähelle kyllä.  Joten täytyy sen leskeneläkkeen olla todella suuri.  Luin tuon jutun myös ja muistelisin hänen siinä arvelleen, että voisi kenties saada pienen määrän asumistukea.

Eli asuuko tuo ihminen sitten vuokralla, jos kuitenkin on ollut noinkin hyväpalkkainen avomies?  Eikö ole omaa asuntoa tullut hankituksi niillä tuloilla.  No oli kuulemma paljon lapsia, joten luulisi senkin takia hankkineet oman talon jos kerran perhe on suuri.

Vierailija
82/102 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veroprosenttilaskurin mukaan tällä valittajalla on yli 70 000e vuositulot tuolla veroprosentilla. Häpeäisi kun kehtaakin valittaa.

Mun mutsi vetää yli 50.000 vuodessa leskeneläkettä ja omaa pientä työeläkettö. Enemmän kuin mun palkkani. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin kanssa että heti kun jäin eläkkeelle, kaikki toimeentulotuet (tarkoitan nyt esim. lääkkeitä, silmälaseja, sähkölaskua) evättiin. Eläkkeelle jäämisen jälkeen en ole toimeentulotukea saanut. Jos ei ole rahaa lääkkeisiin niin sitten olen ollut ilman. Ennen eläkettä kun olin työtön ja sain toimeentulotukea, sain silmälasit, lääkkeisiin maksusitoumuksen.. nyt maksan kaikki itse, vuokran tietysti myös. Tuloni kuulemma ovat nyt niin isot että mulle ei voi myöntää edes harkinnanvaraista toimeentulotukea. Ja en saa kuin minimieläkkeen. 

Vierailija
84/102 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni ei ole eläke, jos on 36 % vero. https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Elakkeensaajan-veroprosent…

Sinänsä itsekin kuulun ryhmään, joka teki hulluna töitä alle 23-vuotiaana, sitten sain opiskelupaikan, sain vähäksi aikaa töitä, löytyi mies, syntyi lapset, tuli lama, tein pätkätöitä. 

Aha saan bruttona 1400e ja vero on 22%, tulen jotenkuten toimeen ilman mitään tukia.

Aika iso on kyllä eläke 36% verotuksella.

Iso sinullakin on veroprosentti (22%). Äidilläni brutto 1760 eur josta vero 17%. Mä en ymmärrä...

Vierailija
85/102 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni ei ole eläke, jos on 36 % vero. https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Elakkeensaajan-veroprosent…

Sinänsä itsekin kuulun ryhmään, joka teki hulluna töitä alle 23-vuotiaana, sitten sain opiskelupaikan, sain vähäksi aikaa töitä, löytyi mies, syntyi lapset, tuli lama, tein pätkätöitä. 

Aha saan bruttona 1400e ja vero on 22%, tulen jotenkuten toimeen ilman mitään tukia.

Aika iso on kyllä eläke 36% verotuksella.

Iso sinullakin on veroprosentti (22%). Äidilläni brutto 1760 eur josta vero 17%. Mä en ymmärrä...

Veroprosentti riippuu siitä, missä kunnassa asuu.

Vierailija
86/102 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äärimmäisen paska laitos. 

Sen ainoan kerran elämässäni kun olen tuolta (ainakaan toistaiseksi) jotakin tarvinnut, Kela eväsi minulta opintotuen. Jumalauta. Ja veroja on maksettu ja maksetaan päämärkänä joka eurosta. 

Voin vain toivoa, etten ikinä joudu asioimaan tuon laitoksen kanssa enää. Yritän säästää niin paljon, etten tarvitse sieltä edes eläkettä jos siihen ikään joskus pääsen. 

Siitä vaan.

Vierailija
87/102 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan leskeneläkkeen ja työstäni karttuneen työeläkkeen.  Veroprosenttini on 26,5.

Tulen toimeen, mutta ihmettelen tuon lehdessä valittavan ihmisen porua.  Hänen ainoa tulonsa on nyt siis leskeneläke, ja sen täytyy olla hyvä, jos siitä noin paljon veroakin menee.

Hänenhän täytyy saada kuukaudessa yli 5000 euroa eläkettä, siitä pois se vero.  Käteenhän jää kuitenkin vielä reilu 3000.  Kyllä hän toimeen tulee.  Jos hän olisi käynyt ansiotyössä, hän saisi tuon lisäksi myös omaa työeläkettä.  Sitähän ei koskaan pois oteta, koska se on omaa itse ansaittua tuloa.  Kansaneläkettä ei ilmeisesti sitten makseta, jos leskeneläke on noin iso.

Vierailija
88/102 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veroprosenttilaskurin mukaan tällä valittajalla on yli 70 000e vuositulot tuolla veroprosentilla. Häpeäisi kun kehtaakin valittaa.

Mun mutsi vetää yli 50.000 vuodessa leskeneläkettä ja omaa pientä työeläkettö. Enemmän kuin mun palkkani. 

Aivan.  Muistakaa nyt kuitenkin tuo leskeneläke.  Jos äitisi ei olisi koskaan ollut naimisissa, hän saisi vain tuon pienen työeläkkeensä.

Eli tavallaan nyt purnaat siitä, että vanhempasi kävivät kumpikin työssä.  Jos isäsi eläisi, tuskin laskeskelisit, mitä he saavat yhteensä ja vertaisit sitä sinun omaan palkkaasi.  Sen vertailun voisit tehdä vain, jos olet itsekin naimisissa ja otat tuloissasi huomioon myös miehesi palkan.

Jos miehesi kuolee ennen sinua, sinäkin saat leskeneläkkeen ja sen päälle vielä palkkasi, josta myöhemmin kertyy sinulle työeläke.

Mutta jos olet yksin elävä tai avoliitossa, sinun vanhuuden tulosi on vain työeläkkeesi.  Avoliittolaisten asemaa tässä ollaan kuulemma korjaamassa jollain tavoin, mutta käsittääkseni silloinkin pitää olla joko yhteinen lapsi tai on ollut se yhteinen lapsi.  Ja leskeneläkettä ollaan muuttamassa määräaikaiseksi.

Sitähän täällä niin monet on olleet eri palstoilla toitottamassa, kuinka jokaisen pitää elää omillaan ja leskeneläke on ansioton etu ja pitää poistaa.  Joten olkaa hyvät nyt vaan.  Omaa oksaannehan sahaatte.

Ole tyytyväinen, että äitisi saa riittävästi rahaa vanhuutensa turvaksi, eikä joudu tukeutumaan esim. lapsiinsa, niin kuin jotkut joutuvat.

Vierailija
89/102 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äärimmäisen paska laitos. 

Sen ainoan kerran elämässäni kun olen tuolta (ainakaan toistaiseksi) jotakin tarvinnut, Kela eväsi minulta opintotuen. Jumalauta. Ja veroja on maksettu ja maksetaan päämärkänä joka eurosta. 

Voin vain toivoa, etten ikinä joudu asioimaan tuon laitoksen kanssa enää. Yritän säästää niin paljon, etten tarvitse sieltä edes eläkettä jos siihen ikään joskus pääsen. 

Kela myöntää tuet voimassaolevien lakien ja asetusten mukaan, eli ei ole Kelan vika, että et ole tukeen oikeutettu. Ohjaa valituksesi Arkadianmäelle.

Totta. Ihan käsittämätöntä, että valitetaan, kun ei ole saatu verovaroista huijattua tukiaisrahoja omalle tilille!

Vierailija
90/102 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskeneläke pitää poistaa menneen ajan jäänteenä! Nykypäivän lesket ovat olleet palkkatöissä ja siten oikeutettuja omaan työeläkkeeseen.

Vierailija
91/102 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläke pitää poistaa menneen ajan jäänteenä! Nykypäivän lesket ovat olleet palkkatöissä ja siten oikeutettuja omaan työeläkkeeseen.

Jos leskeneläke tykkänään poistettaisiin, se merkitsisi myös huomattavia vähennyksiä työnantajien eläkemaksuihin ja myös työntekijöiden eläkevakuutusmaksuihin.  Äkkiä ajatus kuulostaisi hyvältä.  MUTTA.  Se olisi kuitenkin vain tulonsiirto työnantajille, missään tapauksessa se ei tulisi näkymään työllistämisvaikutuksena.  Ei tulisi, paitsi kenties joidenkin asiaa ajavien papereissa.  Siellähän voi näkyä mitä tahansa toteutumattomia unelmia.

Nykyisessä tilanteessa työnantajien mielestä työtä pitäisi saada teettää ilmaiseksi, sitten vasta se heille kannattaisi.  Näkyy erityisen hyvin julkisella puolella, missä luodaan yhdistelmävirkoja, tehdään 60 ja 80 prosentin työsopimuksia ja määräaikaisuuksia ajasta ikuisuuteen.  

Vakuutusyhtiöt keksisivät vain uusia pakollisia kerättäviä maksuja ja kierre olisi valmis.

Vähävaraiset lesket olisivat todellisia häviäjiä.  Sekin vähä, mitä voisi saada puolison kuoleman jälkeen otettaisiin pois.  

Ihmettelen sitä, että niin monet nuoret ihmiset kannattavat tätä leskeneläkkeen poistamista.  Onko kyse pohjimmiltaan vain jostakin kateudesta?  Eikö nähdä sitä, miten se mahdollisesti tulee näkyviin omassa elämässä?

Kun nykyään juuri kukaan ei enää saa vakituisia töitä ja eläkekertymän lasketaan olevan ihmisillä vain vähenemään päin, niin tämäkin etuus ollaan haluamassa pois?  Leskeneläke on yleensä hyvinkin pieni, mutta sillä on suuri merkitys joillekin tosi pienituloisille.  Jo 100- 200 euroakin on iso raha sille, jonka oma eläke tai muu tuki on vain vähän yli tai jopa alle 500 euroa.  Ja näitä pienituloisia tulee olemaan entistä enemmän.  Meillä on nyt jo leipäjonoja ja hyväntekeväisyysruokajakeluja, joita ei vielä ollut 80-luvulla. ainakaan tässä määrin.  Halutaanko, että meille tulee myös omista kansalaisistamme koostuvia kerjäläislaumoja?  Ainakin seuraavaksi voimme odottaa koululaisten ruokailun tulevan maksulliseksi tai heidän kuuluu tuoda itse omat eväänsä.   Suomen hyvinvointia ollaan ajamassa alas oikein riemumielin?

Kateus?  Tyhmys?  Lyhytnäköisyys?  Täydellinen näköalattomuus?

Vierailija
92/102 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan leskeneläkettä 1337,- ja siitä menee veroa 46,5 %, meneekö oikein? Ketuttaa

Vierailija
93/102 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oma eläke on 1000 euron paikkeilla tulee leskeneläkettä puolet miehen eläkkeestä. 

Kansaneläkkeet kyllä silloin lakkaavat.

Alle 65-vuotiailla menee toisin, he saavat myös kelalta puoli vuotta leskeneläkettä.

Vierailija
94/102 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan leskeneläkettä 1337,- ja siitä menee veroa 46,5 %, meneekö oikein? Ketuttaa

Kyllä minulla on sama veroprosentti omalle ja leskeneläkkeelle.   Sulla täytyy olla iso oma eläke tai vielä palkkatuloja.

Vierailija
95/102 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotka kannattavat lesken/perhe-eläkkeen poistamista ajattelevat eläkeyhtiöiden voittoja, niiden parasta.  Jokainen kuolluthan on eläkeyhtiön voitto.

Vierailija
96/102 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan leskeneläkkeen ja työstäni karttuneen työeläkkeen.  Veroprosenttini on 26,5.

Tulen toimeen, mutta ihmettelen tuon lehdessä valittavan ihmisen porua.  Hänen ainoa tulonsa on nyt siis leskeneläke, ja sen täytyy olla hyvä, jos siitä noin paljon veroakin menee.

Hänenhän täytyy saada kuukaudessa yli 5000 euroa eläkettä, siitä pois se vero.  Käteenhän jää kuitenkin vielä reilu 3000.  Kyllä hän toimeen tulee.  Jos hän olisi käynyt ansiotyössä, hän saisi tuon lisäksi myös omaa työeläkettä.  Sitähän ei koskaan pois oteta, koska se on omaa itse ansaittua tuloa.  Kansaneläkettä ei ilmeisesti sitten makseta, jos leskeneläke on noin iso.

Sain vähän kansaneläkettä tellin lisäjsi kun miehen kuoli.  Leskeneläkkeen kanssa tuloni nousivat sen tulorajan yli ja se noin 200 e kansaneläkettä tipahti pois.

Vierailija
97/102 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saadakseen tuollaiseen leskeneläkkeen on isälläsi ollut todella suuret tulot. 

Vierailija
98/102 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että lasten kannattaisi tulla nyt äitiä tukemaan. Samoin kirjoittaja saattaa hyvinkin asua siinä suurperheen talossa, joka aikoinaan ostettiin ja saatiin maksettua. Mutta josta olisi pitänyt jo lasten lähtiessä osata luopua.

Nyt on vain laitettava suu säkkiä myöten ja haettava ehkä toimeentulotukea. Tämä olisi hyvä lukea kaikkien niiden nuorten, jotka jäävät kotiin hoitamaan lapsia, eivät kouluttaudu eivätkä tee töitä.

Niin..kouluttaudu hyväpalkkaisiin töihin, koska matalapalkka-alalla eläke on melkein sama kuin takuueläke tai voi olla pienempikin. Ongelma on myöskin, että tuon vanhuksen aikaan töitä oli ja riitti vielä, nyt on tilanne toinen.

Vierailija
99/102 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha juttu, mutta vähän vielä tuosta veroprosentista. Mainitun kirjoittajan leskeneläke ei ole välttämättä kauhean iso, vaikka ennakonpidätys onkin 36 %. Todennäköisesti hänen verokorttinsa tuloraja oli tehty pelkän takuueläkkeen mukaan. Kun sitten eläke kesken vuoden nousikin, oli veroprosentti selvästi suurempi kuin mitä se normaalisti olisi samansuuruisesta eläkkeestä.

Vierailija
100/102 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika niukasti tuntuu löytyvän myötätuntoa tälle pienituloiselle eläkeläiselle. Käsittääkseni kirjoituksen pointti oli lähinnä siinä että eläke jäi kovin pieneksi vaikka asianomainen oli työskennellyt hyvin nuoresta lähtien, maksanut veronsa ja kasvattanut lapsensa. Ja kaikkein ongelmallisinta oli että lasten kasvettua ei löytynyt enää minkäänlaista työpaikkaa, tämä lienee pääsyy pieneen eläkkeeseen.

Eikö tuossa kirjoituksessa ollut että viisikymppisenä alkoi etsiä työpaikkaa? Toisin sanoen oli kymmeniä vuosia kotona, hänen kouluttautumisensa oli mennyt täysin hukkaan, siis turha kulu yhteiskunnalle, minkä lisäksi vähäinen ammattitaitonsa vuosien aikana oli rappeutunut. Ihmetteletkö sinä miksi ei löytynyt minkänlaista työpaikkaa? Ihmisten pitäisi ajatella näitä asioita ajoissa ja käydä töissä, sillä tuon olisi välttänyt.