Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iso vauva ilman diabetesta loppuraskaudessa?

Vierailija
02.05.2021 |

Löytyykö muita, joilla olisi ollut loppuraskaudessa poikkeuksellisen iso vauva ilman raskausdiabetesta? Olen 36-vuotias ensisynnyttäjä ja lapsi on ollut koko raskauden ajan koon puolesta yläkäyrillä, ekassa ultrassa laskettu aikakin siirtyi muutamalla päivällä aikaisemmaksi. Raskaus on edennyt normaalisti ja kaikki sujunut muutenkin hyvin. Olen normaalipainoinen (painoindeksi ennen raskautta 21) 168cm pitkä ja elämäntavat terveelliset (liikunta, ruokavalio yms.) Painoa on raskauden aikana tullut lisää 8kg (neuvolan suositus minulle oli 8-12 kg.)

Raskausviikolla 33 oltiin ensin neuvolassa huolissaan kun painoni ei ollut noussut viimeisen 4 viikon aikana kuin 350g ja samoin sf-mitta on koko ajan ollut pieni tai sen arvo sahannut edestakaisin. Itse tosin arvelen molempien johtuvan sekä perinnöllisistä/rakenneseikoista (myös äitini ja siskoni kaikissa raskauksissa ovat olleet alakäyrällä sekä painonnnousun että sf-mitan suhteen ja synnyttäneet silti terveitä, pieniä mutta normaalipainoisia lapsia.)

Heti neuvolakäyntiä seuranneessa synnytyssairaalan ultrassa kuitenkin lapsen kokoarvio meni aivan yläkäyrälle, miltei ulos siltä kokonaan, sillä painoarvioksi tuli yli 2400g. Käytännössä siis 2 viikkoa vanhemman lapsen paino. Minut laitettiin seurantaan raskausdiabeteksen poissulkemiseksi ja nyt olen mittaillut sokereita viikon ajan, eikä yksikään arvo ole ollut edes lähellä ylittyä.

Voiko vauva todella olla noin suuri ihan perinnöllisistä syistä tms? Meillä on kyllä pitkiä miehiä sekä minun että mieheni suvun puolelta: mieheni on 190cm, siskonsa 178cm, heidän äitinsä 180cm, isosisänsä 192cm, minun isäni 190cm, isänäitini 180cm . Lyhyitä, 150-senttisiäkin tosin on: sekä äitini että mieheni äidinäiti. Lääkäri laittoi raskauden viime kerralla erikoislääkärin seurantaan. Ei sanonut juuta tai jaata, kun koitin kysellä, voiko lapsen suurikokoisuus olla vahingollista, jos siihen ei löydy syytä raskausdiabeteksesta. Googlailukaan ei auta. Onko kohtalontovereita tai omia kokemuksia vastaavasta?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuraiskaus.

Vierailija
2/22 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on myös hyvin vilkas, eli liikkuu paljon ja vaikuttaa siis siltä osin hyvin terveeltä ja hyvinvoivalta. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä synnytin viisikiloisen pojan ilman raskausdiabetesta. Olen tosin itsekin pitkä ja niin on myös mieheni. Pojasta kasvoi 198 cm pitkä, joten ei ihme, että oli myös pitkä vauva syntyessään.

Vierailija
4/22 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä synnytin viisikiloisen pojan ilman raskausdiabetesta. Olen tosin itsekin pitkä ja niin on myös mieheni. Pojasta kasvoi 198 cm pitkä, joten ei ihme, että oli myös pitkä vauva syntyessään.

Suuri kiitos vastauksesta, heti vähän helpotti oloa! Oliko sun vauva myös isokokoinen koko raskauden ajan vai "pompsahtiko" kokoarviot vasta loppuraskautta kohden?

Ap.

Vierailija
5/22 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä nyt ei ole väliä minkä kokoisia sukulaisenne ovat nyt, vaan minkä kokoisina vauvan vanhemmat ovat syntyneet? Sinä ilmeisesti pienenä, entä miehesi?

Vierailija
6/22 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli. Vauva syntyi rv39+5 ja painoi syntyessään 4,2kg ja oli 52cm pitkä.

Ei ollut mitään diabetekseen viittaavaakaan.

Terve ollut koko ikänsä.

Vierailija
7/22 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoittaako iso vauva aina raskausdiabetesta? En ole ennen kuullutkaan

Vierailija
8/22 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri kiitos vastauksesta, heti vähän helpotti oloa! Oliko sun vauva myös isokokoinen koko raskauden ajan vai "pompsahtiko" kokoarviot vasta loppuraskautta kohden?

Ap.

Hän oli kyllä isokokoinen alusta asti. Samoin oli esikoiseni. Hänen kasvuaan seurattiin ultralla, kun oli iso vauva. Lääkäri kysyi kerran, että kuinkas pitkä vauvan isä on. Kun sanoin, että on yli 190 cm, niin sanoi, että sieltä se syy löytyi.

Vierailija
9/22 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä nyt ei ole väliä minkä kokoisia sukulaisenne ovat nyt, vaan minkä kokoisina vauvan vanhemmat ovat syntyneet? Sinä ilmeisesti pienenä, entä miehesi?

Minä olin piirun verran alle kolmikiloinen, mieheni kolme ja puoli kiloa. Ap.

Vierailija
10/22 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuttavapiirissä on kyllä ihan toisinpäin, pienet ihmiset saavat suuria vauvoja. Lapset syntyvät suurina, mutteivät sitten kasva enää samaa tahtia (putoavat käyriltä). Itse 154, ja esim. neljäs lapsi oli 4250g syntyessään rv37. Ja olin siis mm. sairaalassa seurannassa kun epäiltiin raskausdiabetesta, sokeriarvot pysyivät reippaasti rajojen sisällä, ehkä vähän alakanttiin.

Ja pitkällä tutullani vauvat ovat olleet täysiaikaisina tyyliin 2400g.

Vierailija
11/22 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut nyt vaan on isoja ilman mitään diabetestä, ja toisaalta diabeetikko voi saada pienen vauvan. Minä synnytin viikko ennen laskettua aikaa potran 4,1-kiloisen ja 53-senttisen tytön. Sokerirasituksessa kävin iän (suositus on yli 25-vuotiaille) takia ja kaikki oli siellä Ok. Olin hoikka ja painoa sain raskausaikana 9 kg. Synnytys meni hyvin. Lapsen isä myös ollut nelikiloinen vastasyntynyt.

Vierailija
12/22 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt kaksi isoa lasta ilman raskausdiabetestä. Eka painoi 4,3 kg (syntyi 16pv yli lasketun ajan käynnistksellä) ja toka painoi 4,5 kg (syntyi laskettuna päivänä). Ja molemmat ovat olleet koko lapsuuden ihan normikäyrillä.

Vierailija
13/22 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lähipiiriin syntynyt kaksi vauvaa, jotka ovat olleet aika isoja, vaikka äidit ovat olleet normaalipainoisia eikä heillä ole ollut raskausdiabetestä. Toinen vauva oli niin iso, ettei hän mahtunut syntymään alakautta vaan äidille piti tehdä keisarinleikkaus. Ainakin tässä keisarinleikkaustapauksessa on suvussa ollut lähtökohtaisesti isoja vauvoja.

Vierailija
14/22 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien syntymäpaino tai aikuiskoko ei millään tavalla korreloi vauvan koon kanssa. Mitta otetaan reisiluusta, eli jos teillä nyt sattuu olemaan pitkäjalkainen vauva, se sotkee sitä painoennustetta. Meillä arvioitiin vauvan kooksi rv41 3200g. Syntyi viikkoa myöhemmin painolla 4100g. Heiton syy? Pojalla oli pitkä selkä ja lyhyet jalat. Seuraava vauva olikin sitten 4400g ja 54cm. Samoista vanhemmista. ei ylipainoa, ei diabetesta, ei mitään muuta selittävää tekijää kuin että siitä nyt vaan tuli iso. Lapsi syntyi sektiolla kun synnytys ei yrityksistä huolimatta lähtenyt käyntiin ikinä. Ihan tuo on terve, ei allergioita tms mitä sisaruksillaan on, 9.3 ka nyt ysiluokalla, harrastaa kilpaurheilua sm-tasolla. Ja sitäpaitsi isoa vauvaa pn helpompi hoitaa tämä munkin kannatteli itse päätään jo synnärillä

Vierailija
15/22 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tosi paljon kaikille tähän mennessä jo vastanneille! Kiva kuulla että kaiken kokoisille ja terveille synnyttäjille syntyy isoja, terveitä vauvoja. Tuntuu jotenkin oudolta syynäämiseltä oman raskauteni seuranta, vaikka toki on hyvä, että nuo sokerit vaikka katsotaan varmuuden vuoksi. Lähetettä erikoislääkärin seurantaan vähän ihmettelen ja etenkin sitä, ettei selitetä miksi. Herättää helposti huolta ainakin näin ensikertalaisessa synnyttäjässä. Ap.

16/22 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itse ollut yli 4,5 kiloinen vauva, äidillä ei diabetestä.

Sukurasitetta kyllä on muuten ja olinkin sitten itse molemmista raskauksista sokerirasituksessa, mutta arvot oli oikein hyvät. Omat vauvat olleet 4kg ja 4,2kg.

Mun mies on 185cm ja minä alle 170.

Vierailija
17/22 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkoittaako iso vauva aina raskausdiabetesta? En ole ennen kuullutkaan

Joo, toi on sellainen vahva usko, johon valitettavasti törmää jopa kätilöiden kanssa puhuessa.

Vierailija
18/22 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä synnytin myös melkein viisikiloisen pojan. Koko huomattiin juurikin vasta raskauden loppuvaiheessa. Mitään diabetesta ei ollut ja raskausaika meni todella hyvin, synnytyskin oli helppo. Lasta tosin seurattiin tarkasti ensimmäiset kuukaudet, mutta mitään syytä koolle ei löytynyt. Suvussa muut lapset syntyneet ns. normaalikokoisina ja minä ja mieheni ollaan keskimittaisia. Lapsi kuitenkin täysin terve.

Poika on nyt 8-vuotias, pitkä ikäisekseen ollut aina ja todella terve, urheilullinen ja vahva.

Vierailija
19/22 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle syntyi oli yli nelikiloinen tyttö, 52 cm pitkä. Olin koko raskauden täysin terve, sokerirasituksessa kävin varmuuden vuoksi mutta tulokseni oli "jopa poikkeuksellisen tasainen verensokeri".

Vierailija
20/22 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metformiini on hyvä lääke, eikä se minulle mitään vaivoja aiheuttanut - https://euhealth24.com/fi/drug/glucophage

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi