Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan kela voi kieltää sairauspäivärahan, vaikka lääkärit määräisi sairaslomaa?

Vierailija
02.05.2021 |

Tätä on nyt jo melkein vuoden jatkunut.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olet lievästi kehitysvammainen.

Vierailija
2/64 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu mulle on kela tehnyt saman jipon, että sellaista kiusimista tässä valtiossa työttömänä sairastuneita kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/64 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela voi tehdä mitä haluaa . Mulle se myönsi sairasloman mukisematta. Olin vuoden ja aina myönsivät jatkoa. Sitten siirryin kuntoutustuelle

Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta

Vierailija
4/64 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

A vai B-lausunto?

Kyllä ne voi jaksaa kikkailla vaikka loputtomiin. Omalla kohtaa on evätty mm. koska en hakenut lääkkeitä apteekista, koska en suostunut maksulliseen sairaalahoitoon 8h/vrk (ei tosiaan riittänyt tt-tuella rahat), ja koska olen joskus ollut kesätöissä siivoojana niin voin hyvin mennä siivoamaan taas saikuttamisen sijasta.

Vierailija
5/64 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olet lievästi kehitysvammainen.[/quote

Ja sinä et ole vaan lievästi, vaan vahvasti ja aivojesi puolesta.

Vierailija
6/64 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A vai B-lausunto?

Kyllä ne voi jaksaa kikkailla vaikka loputtomiin. Omalla kohtaa on evätty mm. koska en hakenut lääkkeitä apteekista, koska en suostunut maksulliseen sairaalahoitoon 8h/vrk (ei tosiaan riittänyt tt-tuella rahat), ja koska olen joskus ollut kesätöissä siivoojana niin voin hyvin mennä siivoamaan taas saikuttamisen sijasta.

Päiväsairaalaan? Mulle tuli kans yllärinä, että se maksaa niin paljon. 

Vierailija
7/64 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, olen itse ollut vain työtön mutta en työkykyinen lääkärien mielestä vuodesta 2013.

Vierailija
8/64 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A vai B-lausunto?

Päiväsairaalaan? Mulle tuli kans yllärinä, että se maksaa niin paljon. 

Sinne juuri, päälle vielä hsl:n liput joista tulisi vajaa 30e/viikko. :/

Vierailija
9/64 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savuton kirjoitti:

Kela voi tehdä mitä haluaa . Mulle se myönsi sairasloman mukisematta. Olin vuoden ja aina myönsivät jatkoa. Sitten siirryin kuntoutustuelle

Tyhmä, ei kela mitään sairaslomia myönnä vaan sairastuneen hakemuksella lääkärin kirjoittamalla sairaslomatodustuksella kela joko myöntää tai ei diagnoosista riippuen sairauspäivärahan ja etenkin pitkäaikaistyöttömille, jotka ovat sairastuneet työttömyytensä aikana kela ei myönnä sitä, koska kelalle on edukkaampaa roikottaa sairastunutta työtöntä työttömyyspäivärahalla kunnan maksaessa ns. sakkona osan eli 50%-70%työttömälle maksettavasta työttömyyskorvauksesta kelalle takaisin päin.

Vierailija
10/64 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savuton kirjoitti:

Aha, oletkin varmaankin sitten saanut diagnoosin kehitysvammaisuudesta tai mielisairaudesta, koska kelalle ei riitä edes puoliksi halvaantuminen tai syöpädiagnoosi sairauspäivärahan perusteeksi, ainakin jos potilas on pitkäaikaistyötön.

Vierailija
11/64 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio säästää nyt sairastuneiden työttömien kohdalla ja eikä päästä heitä työkyvyttömyyseläkkeelle. Törkeää!

Vierailija
12/64 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A vai B-lausunto?

B. Mullakin viimeisin hylkäys sisälsi, että lääkkeitä ei ole lääkeostojen mukaan käytetty lääkärin määräyksen mukaan. Oli kotona yksiä lääkkeitä jäljellä valmiina, niin en hakenut yhtä reseptiä, jotkin määräykset oli voiteita, jotka oli käsikaupassa halvemmat niin otin ilman reseptiä. En edes tiedä mistä minua "syytetään".

Ja sitten luki sellainenkin että ahdistuneisuuden hoitoa voisi tehostaa. Jännä kun minulla ei ole ahdistuneisuushäiriötä, niin en tiedä miksi sitä pitäisi hoitaa. Voi olla että lääkäri on jonnekin kirjannut että vaikuttaa ahdistuneelta tilanteesta, mutta ei minulla kyllä mitään hoitosuunnitelmaa sen suhteen ole eikä ole ahdistuneisuuden kohdalta pyydetty edes täyttämään mitään kyselyjä. Ap

Vierailija
13/64 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö TT tuella olis saanut toimeentulotuen siihen sairaalamaksuun?

Vierailija
14/64 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtio säästää nyt sairastuneiden työttömien kohdalla ja eikä päästä heitä työkyvyttömyyseläkkeelle. Törkeää!

Niin. Siis enhän mä saisi lääkäriltä sairauslomaa jos olisin kunnossa. Olen sen ymmärtänyt kyllä, että säästö on kyseessä. Hieman harmittaa lukea uutisia, kuinka Suomi on niin onnellinen maa ja täällä tuetaan sitä ja tätä. Aika monella ollut tämä sama ongelma. Ap

Vierailija
15/64 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Siis enhän mä saisi lääkäriltä sairauslomaa jos olisin kunnossa. Olen sen ymmärtänyt kyllä, että säästö on kyseessä. Hieman harmittaa lukea uutisia, kuinka Suomi on niin onnellinen maa ja täällä tuetaan sitä ja tätä. Aika monella ollut tämä sama ongelma. Ap

Tämähän on oikeasti ihan käsittämätöntä että ihminen arvioidaan häntä hoitaneen ja hänen asiohinsa perehtyneen lääkärin toimesta työkyvyttömäksi, mutta kelan lääkäri arvioi toisin potilasta tapaamatta!

Itselläkin viime vuonna oma lääkäri kirjoitti sairauslomaa, mutta Kela eväsi sen. Kelalle piti toimittaa kopiot potilaskirjauksista, joiden perusteella päätös kelassa tehtiin. Miten ihmeessä tämä voi olla mahdollista? Sairausloman myöntöönhän on tietyt kriteerit, oliko ensimmäinen lääkäri tehnyt esim. minun kohdallani virheen kun oli arvioinut minut työkyvyttömäksi? No ei, mutta tältähän se vaikuttaa jos toinen arvioi toista ja toinen toista. Miten kelan lääkäri voi hoitanutta lääkäriä paremmin, kirjausten (jotka usein ovat vajavaisia, suppeita ja jopa virheellisiä) perusteella muka arvioida tilannetta?

Kelasta pitäisi poistaa lääkärit kokonaan, jos potilasta hoitanut lääkäri arvioi tämän työkyvyttömäksi, niin sitä potilas on, piste. Samoin vakuutuslääkärijärjestelmä pitäisi uudistaa, sama systeemihän sielläkin on nykyisin kuin kelassa. Vakuutusyhtiöt palkatkoot ihan vastaanottotyöhön lääkäreitä eri erikoisaloilta, joille sitten asiakkaat ohjataan hoitoon ja tämä hoitava lääkäri lausuu mielipiteensä.

En ymmärrä, miten lääkäreillä antaa omatunto periksi toimia jossain kelassa tai vakuutusyhtiössä. Sehän sotii lääkärin etiikkaakin vastaan vahvasti...

Vierailija
16/64 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö TT tuella olis saanut toimeentulotuen siihen sairaalamaksuun?

Ei kaikki saa todellakaan toimeentulotukea. Jos vähätuloinen on avoliitossa tai avioliitossa, niin toimeentulotuen saamiseksi huomioidaan puolisonkin tulot.

Vierailija
17/64 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä olla työhön kykenemätön vaikka Z-koodilla, sopeutumishäiriö, elämänhallintaan liittyvät ongelmat tai ristiriitoja esimiehen kanssa. Ei sellaiset syyt oikeuta kuitenkaan sairauspäivärahaan, kun kyseessä ei varsinaisesti ole sairaus.

Eipä silti, uskon kyllä että Kela voi olla maksamatta sairauspäivärahaa ihan fyysistenkin sairauksen vuoksi, ei tarvi olla Z- tai F-koodeja.

Vierailija
18/64 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu juttu, mieheni oli joitakin vuosia sitten isossa leikkauksessa ja sai pitkän sairasloman, muistaakseni alkuun 3kk. Lopulta sairaslomaa jatkettiin yli vuosi komplikaatioiden takia.

Lääkäri kirjoitti kuitenkin alkuun tuon 3kk sairaslomaa ja sen ajan piti olla todella varovainen, ei saanut nostella mitään, eikä rehkiä ettei verkot ja jotkin tuet lähde irti. Mies oli silloin työtön, joten haki Kelasta sairauspäivärahaa, mutta se evättiin, koska mies oli kuulemma työkuntoinen.

Hetken aikaa tästä Te-toimistosta vielä tuli käsky, että haepas noihin parin viikon päästä alkavaan putkimiehen- ja varastyöntekijän koulutuksiin. Meinasi sitten mieheltä mennä kaikki rahat "säppiin", kun Te-toimisto ei hyväksynyt hänen selvitystään, ettei voi hakea niihin, kun on sairaslomalla. Syy tähän tietysti oli se, että Kela ei myöntänyt sairauspäivärahaa, jolloin oli pakko olla työkkärin listoilla. Onneksi kuitenkin sitten pari oikein kiukkuista viestiä, puhelua ja lopulta oikeusasiamiehellä uhkaamisen jälkeen Kela oikaisi päätöksensä ja maksoi mukisematta miehelle sairauspäivärahat tuosta eteenpäin.

On se kumma, kun omia oikeuksiaan pitää uhkailemalla vaatia, eikä siltikään kaikki saa sitä mitä itselle kuuluu! 

Vierailija
19/64 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

18/18:lle: Juurikin tuonkaltaista viranomaiskäytäntöä olen saanut kuulla tässä matkan varrella moneltakin työttömyysaikana sairastuneilta. On perin juurin outoa, että vaikka lääkäri ja sairaalan erikoislääkäri on kirjoittanut työttömälle sairastuneelle diagnoosit ja b-työkyvyttömyystodistukset, niin silti kela ei päästä sairasta työtöntä sairaslomaa viettämään myöntämällä sairauspäivärahaa sellaisista vaivoista, joiden perusteella työsuhteessa oleva henkilö kyllä pääsee sairaspäivärahalle ja monissa tapauksissa lopulta työkyvyttömyyseläkkeelle. Sitten kela pakottaa "leikkimään" sairasta työkyvytöntä ihmistä terveenä ja mukamas kykenevänä töihin ja pakotetaan olemaan työtön-muudilla te-toimiston asiakkaana, jotta kela maksaa siten kämäsen työmarkkinatuen, jonka kustannuksiin kunta osallistuu 70 prosenttisesti, ettei kelan tarvitse maksaa työttömälle koko päivärahaa valtion pääkassasta. Ovelaa kuntien kusetusta kelan taholta ja kunnilla on vaikeuksia työllistää edes terveitä ja nuoria sekä ammattiinsa vastavalmistuneitakaan työttömiäänkään mihinkään orjapajaankaan, jossa käydessään nelisen tahi kuutisen tuntia päivässä vähimmillään viikon aikana ja palkkana 9 ekua kulukorvauksen työttömyyspv.korvauksen lisäksi. Tuonkaltaisiin toimenpiteisiin pakotetaan karenssin ja sitä myöten pv.rahan sekä mahdollisen toimeentulotuen menettämisen uhalla jopa sairastuneita työttömiä kuntouttavan työtoiminnan nimikkeellä, joka tarkoittaa kuitenkin työn tekemistä ilman normi palkkaa ja mukamas kroonisesti sairastunut kuntoutuisi työnteolla, jos ja kun ei kykene tekemään kaikkia kotihommiakaan ilman apulaista. Ei hitto millaista kidutusta tää maa harjoittaakaan tietyn ihmisryhmän kohdalla. Muistuttaa hyvin paljon juutalaisten ym:iden pakkoleiriytymistä II maailmansodan aikaan tietyissä valtioissa Saksa ja NL (Hitlerin ja Stalinin huseeratessaan vallassaan niihin aikoihin).

Vierailija
20/64 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu juttu, mieheni oli joitakin vuosia sitten isossa leikkauksessa ja sai pitkän sairasloman, muistaakseni alkuun 3kk. Lopulta sairaslomaa jatkettiin yli vuosi komplikaatioiden takia.

Lääkäri kirjoitti kuitenkin alkuun tuon 3kk sairaslomaa ja sen ajan piti olla todella varovainen, ei saanut nostella mitään, eikä rehkiä ettei verkot ja jotkin tuet lähde irti. Mies oli silloin työtön, joten haki Kelasta sairauspäivärahaa, mutta se evättiin, koska mies oli kuulemma työkuntoinen.

Hetken aikaa tästä Te-toimistosta vielä tuli käsky, että haepas noihin parin viikon päästä alkavaan putkimiehen- ja varastyöntekijän koulutuksiin. Meinasi sitten mieheltä mennä kaikki rahat "säppiin", kun Te-toimisto ei hyväksynyt hänen selvitystään, ettei voi hakea niihin, kun on sairaslomalla. Syy tähän tietysti oli se, että Kela ei myöntänyt sairauspäivärahaa, jolloin oli pakko olla työkkärin listoilla. Onneksi kuitenkin sitten pari oikein kiukkuista viestiä, puhelua ja lopulta oikeusasiamiehellä uhkaamisen jälkeen Kela oikaisi päätöksensä ja maksoi mukisematta miehelle sairauspäivärahat tuosta eteenpäin.

On se kumma, kun omia oikeuksiaan pitää uhkailemalla vaatia, eikä siltikään kaikki saa sitä mitä itselle kuuluu! 

Tuollaista tapahtuu, mutta miehesi sentään on jaksanut valittaa, mut moni ei jaksa ryhtyä enää valittamaan sinne tänne, vaan ns. "alistuvat" ja ovat jopa piruuttaan sitten työttömyyskortistossa, vaikka eivät sinne puolelle oikeasti kuuluisikaan.

Sairaspäiväraha on kelan työttömyyspäivärahan saajalle miltei saman suuruinen. Ja loppuen lopuksi jos oot sen vuoden ollutkin sairaspäivärahalle, niin siihen se jää, jos eivät päästä kuntoutus-/tkeläkkeelle. Työtön jatkaa sitten kuitenkin työttömyyspv.rahalla, vaik on sairas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi