Mökkihaaveita - vai velkojen maksu?
Miten ootte tehneet / miten ajattelette velasta ja aikuistuvien lasten auttamisesta?
Meillä puolison kanssa eri näkemykset... mä haluaisin tyytyä siihen, että saadaan asuntolaina maksettua noin 10 seur. vuodessa, on varaa kuitenkin samalla reissata ja vähän säästääkin sekä sit aikanaan voi auttaa myös aikuistuvia lapsia ”tolpilleen” maksetulla asunnolla (takuuarvo). 10 v. päästä ois siis velaton, vois antaa takuita sitä asuntoa vastaan omille lapsille jos ne tarttee omiin as.lainoihinsa ja vois vaikka vuokrailla mökkiä tai reissata muuten sitten vapaalla, ehkä sijoittaakin.
Puoliso taas haluaisi ottaa lisää lainaa ja rakentaa mökin, josta molemmat toki haaveillaan. Sen velan maksu menis sitten kuitenkin jonnekin 20 vuoden päähän ja veis koko nykyisen asunnon arvon takuuksi, jolloin lapsille ei vois antaa tukea sitä kautta, mutta jäispähän sitten toki heille aikanaan perintöä enemmän.
Kummin te tekisitte tässä tilanteessa? Ja tartteeko ylipäätään aikuistuvia lapsia ja heidän tukemistaan tällä tavalla miettiä? Itse en ole aikanaan tukea saanut ja siksi tämä omien lasten auttaminen aikuisuuden kynnyksellä lainansaannin ym. kanssa olisi mulle tärkeää.... ikää on 45, joten kaikkea ei voi enää saada, etenkin jos pitäisi valita taas 20 v. uutta mökkilainaa.
Kommentit (71)
Nykyään asuntolainaan saa ostettavia vakuuksia, lainan koosta riippuen hinta jotain alk.2-4 tonnia.
Ei kannata lainojen vakuuksia ruveta omasta kiinteästä omaisuudesta antamaan, kun pääsee noin helpolla, rahalla.
Jos haluat lapsia auttaa asuntolaina-asiassa, kylmä käteinen toimii siinä paremmin kuin oman asunnon vakuudeksi laittaminen.
Itse toki pidän mökkeilystä, mutta jos se edellyttää 20 vuoden pätkää, asuisin ennemmin vuokramökissä...
Vierailija kirjoitti:
Luin sun tekstiä, niin ajattelin että olen sen perusteella 65v😅
Mökki ilman muuta!
Et ilmeisesti ymmärrä taloudesta ja rahan tekemisestä paljoakaan, kerran pyrit velattomuuteen? Velka on hyvä, hyvä renki. Pistä se tuottamaan. Mökki pystyyn, ja mökkiä vuokralle
Näin minäkin tekisin.
Vierailija kirjoitti:
Mökki ilman muuta!
Et ilmeisesti ymmärrä taloudesta ja rahan tekemisestä paljoakaan, kerran pyrit velattomuuteen? Velka on hyvä, hyvä renki. Pistä se tuottamaan. Mökki pystyyn, ja mökkiä vuokralle
Et ilmeisesti ymmärrä, että tilanteet voivat muuttua. Mitä vähemmän velkaa, sitä parempi. Työttömyyden iskiessä maksukyky heikkenee.
Maksoimme omakotitalon velan pois noin 10 vuodessa.
En takaisi koskaan kenenkään lainaa.
Jos tällaisia asioita pitää internetissä kysyä tyntemattomilta niin unohtakaa koko mökki. Sinunkin ikäisesi osaavat näköjään nykyään olla huolestuttavan uusavuttomia.
Maailma muuttuu ja on toiveajattelua, että maksettuanna asuntolainan, asunto olisi maksettu ja siirtyisi vakuudeksi lasten asuntolainoihin.
Asunnolla on elinkaari ja usein kun asuntolaina on maksettu, alkaa sen uudelleen maksaminen remppojen muodossa esim. ikkunat ja ovet, julkisivu, sähkö-lvi jne.
Ja samassa suhteessa myös vanhan asunnon vakuusarvo laskee.
Lainaa kannattaa ottaa vain sen verran, että kaikissa olosuhteissa sen pystyy maksamaan esim. sairauden tai työttömyyden kohdatessa ja vaikka nyt korot ovat matalat 5v päästä ne voi olla 7-15%.
Ja sekin on harhaa, kuvitella asuntojen arvon nousevan, ei, kun ottaa huomioon yleisen rakennustuotannon 2000-luvulla ja ikärakenteen, asuntojen hinnat tulevat laskemaan. Ilmiö on ollut jo vuosia, kaikkialla Suomessa ja kohtaa myös pk-seudun.
Se kumpi teistä on oikeassa, riippuu täysin teidän varallisuudesta ja veloista. Miten paljon on jo maksettua omaisuutta ja työvuosia jäljellä ja todellista realisoitavaa omaisuutta, jos sairastuu tai jää työttömäksi.
Eihän noilla tiedoilla pysty kukaan sanomaan mikä olisi paras ratkaisu.
Jos teillä asunnon arvo on 500.000€ ja velkaa jäljellä 50.000-100.000€, niin onhan tuossa vapaata, jolloin voisi ottaa velkaa velan päälle.
Puhut lapsista monikossa ja tarkoitus olisi ilmeisesti kohdella heitä yhdenvertaisesti eli molemmat/jokainen saisi saman edun. Oletko ottanut huomioon, että tätä vanhempien asuntoa ei oikein voi "palastella" niin että lapsi A saisi siitä vakuusarvon omaan lainaansa vaikka 2031, lapsi B vuonna 2037 ja lapsi C vuonna 2042. Joka tapauksessahan vakuus vapautuisi vasta sitten kun lapsi on maksanut oman lainansa tiettyyn pisteeseen asti ja erikseen pyytää vakuuden vapauttamista (kauanko siihen menee ja onko hän valmis maksamaan ylimääräisiä kuluja vapauttamisesta?). Haluaako lapset ylipäänsä ottaa asuntolainaa ja milloin? Jos heillä vielä on keskenään eri pankit, niin sun yksi ainoa asunnon muodossa oleva lisävakuus ei oikein repeä useampaan paikkaan.
Oikeesti haluaisin kuulla, miten olet itse tämän jaon ajatellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökki ilman muuta!
Et ilmeisesti ymmärrä, että tilanteet voivat muuttua. Mitä vähemmän velkaa, sitä parempi. Työttömyyden iskiessä maksukyky heikkenee.
Maksoimme omakotitalon velan pois noin 10 vuodessa.
Voi että, sinä et ilmeisesti ymmärrä itse😂
Me on aloitettu ihan nollasta ilman perintöjä, säästöjä. Tehty omaisuus tällä velalla, jota sinä niin pelkäät, etkä osaa korkoa korolle-efektin käyttöä.
Nyt on 650.000e asunto Helsingistä, 400.000e sijoitusasunto Helsingistä, oli 4 pienempää sijoitusasuntoa muualta, ne vaihdettiin 500.000e mökkiin, osakkeet raksuttaa... Kaikki on meillä vuokrattavana ja kaupan, sillä tavalla tehdään lisää rahaa. Seuraavaksi taas maksamme lainoja pari vuotta, ja hankimme lisää tuottavia sijoituksia. Jossain vaiheessa, varmaankin 15v kuluttua kun isompaa asuntoa on maksettu, hankimme asunnon Espanjasta tai Portugalista tms.
Tällä tavalla emme ole velattomia nopeasti, mutta teemme ison omaisuuden kahdelle ihanalle lapsellemme.
T, Ekonomi
Maksaisin velkoja pois ja kokeilisin tänä kesänä ja ensi kesänä vuokramökin avulla, oletteko mökki-ihmisiä. Tämä siksikin, että ensi vuonna tähän aikaan saattaa päästä vapaasti matkustamaan lomakohteisiin ja kiinnostaako se mökkeily sitten enää niin paljon kuin nyt.
Mökin rakentaminen itse kuulostaa myös vähän, no omat riskinsä siinä on.
Vierailija kirjoitti:
Maksaisin velkoja pois ja kokeilisin tänä kesänä ja ensi kesänä vuokramökin avulla, oletteko mökki-ihmisiä. Tämä siksikin, että ensi vuonna tähän aikaan saattaa päästä vapaasti matkustamaan lomakohteisiin ja kiinnostaako se mökkeily sitten enää niin paljon kuin nyt.
Mökin rakentaminen itse kuulostaa myös vähän, no omat riskinsä siinä on.
Kyllähän nyt oma mökki pitää olla tuon ikäisillä! Ap käy pian 50v vähän on noloa mökkeillä jossain vanhempien mökillä 😂
Vuokramökki ei auta, koska etätyöt yleistyneet, viikonloppu on 4 kertaa kuussa, pitkät pääsiäislomat, joululomat, kesälomat, syyslomat, talvilomat, ties mitkä pyhät, ja aina joutuu miettimään kenen nurkkiin sitä tällä kertaa nyt suuntaisi🥳 Ei ole kiva aina kököttää kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökki ilman muuta!
Maksoimme omakotitalon velan pois noin 10 vuodessa.Voi että, sinä et ilmeisesti ymmärrä itse😂
Me on aloitettu ihan nollasta ilman perintöjä, säästöjä. Tehty omaisuus tällä velalla, jota sinä niin pelkäät, etkä osaa korkoa korolle-efektin käyttöä.Nyt on 650.000e asunto Helsingistä, 400.000e sijoitusasunto Helsingistä, oli 4 pienempää sijoitusasuntoa muualta, ne vaihdettiin 500.000e mökkiin, osakkeet raksuttaa... Kaikki on meillä vuokrattavana ja kaupan, sillä tavalla tehdään lisää rahaa. Seuraavaksi taas maksamme lainoja pari vuotta, ja hankimme lisää tuottavia sijoituksia. Jossain vaiheessa, varmaankin 15v kuluttua kun isompaa asuntoa on maksettu, hankimme asunnon Espanjasta tai Portugalista tms.
Tällä tavalla emme ole velattomia nopeasti, mutta teemme ison omaisuuden kahdelle ihanalle lapsellemme.
T, Ekonomi
Varmaankin ymmärrät, että suurin osa suomalaisista ei asu Helsingissä. Mitä tapahtuu, kun jäätte työttömiksi kesken velanmaksun ja asuntojen/mökkien hinnat ovat karanneet alta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökki ilman muuta!
Maksoimme omakotitalon velan pois noin 10 vuodessa.Voi että, sinä et ilmeisesti ymmärrä itse😂
Me on aloitettu ihan nollasta ilman perintöjä, säästöjä. Tehty omaisuus tällä velalla, jota sinä niin pelkäät, etkä osaa korkoa korolle-efektin käyttöä.Nyt on 650.000e asunto Helsingistä, 400.000e sijoitusasunto Helsingistä, oli 4 pienempää sijoitusasuntoa muualta, ne vaihdettiin 500.000e mökkiin, osakkeet raksuttaa... Kaikki on meillä vuokrattavana ja kaupan, sillä tavalla tehdään lisää rahaa. Seuraavaksi taas maksamme lainoja pari vuotta, ja hankimme lisää tuottavia sijoituksia. Jossain vaiheessa, varmaankin 15v kuluttua kun isompaa asuntoa on maksettu, hankimme asunnon Espanjasta tai Portugalista tms.
T, Ekonomi
Tämä ekonomisti on sitten pelkkä trolli eli hänen kirjoituksensa kannattaa jättää huomiotta.
Itse en ikinä ostaisi mitään mökkiä. Mutta inhoan kaikkea remppaa ja pihatöitä.
Kokemusta on mökkeilystä. Sillä meillä on se saakutin mökki.
Tulee helkutin kalliiksi maksella ja huoltaa ja ajella ympäri ämpäri viikonloput sinne mökille.
Ahdistaa jo ajatuskin mökkikesästä. Onneksi siellä ei tarvitse käydä kun lapset on teinejä eivätkä halua mökille👍👍
Mikä siellä mökillä nyt niin ihanaa on? Kotona pitää "kököttää" mutta kaikki aika mökillä on sitten tosi ihanaa. Miksi pitää asua niin huonoissa oloissa että pitää joka viikonloppu pyrkiä jonnekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökki ilman muuta!
T, Ekonomi
Varmaankin ymmärrät, että suurin osa suomalaisista ei asu Helsingissä. Mitä tapahtuu, kun jäätte työttömiksi kesken velanmaksun ja asuntojen/mökkien hinnat ovat karanneet alta?
Ja minä ainakin lähden reissuun enkä mene mökille itikoiden purtavaksi.
Luulen, että kohta saa näitä mökkejä halvalla kun ihmiset kyllästyy katselemaan pusikkoa mökillä.
Suomalainen kun voittaa veikkauksesta 300 000e, hän maksaa asuntolainan pois koska ei haluaa olla "velaton"
Todellisuudessa hänen kannattaisi ostaa pari sijoitusasuntoa tuolla rahalla. Varsinkin kun asuntolainojen korot ovat niin alhaalla.
Velkavivulla ne isot rahat tehdään .
Vierailija kirjoitti:
Mikä siellä mökillä nyt niin ihanaa on? Kotona pitää "kököttää" mutta kaikki aika mökillä on sitten tosi ihanaa. Miksi pitää asua niin huonoissa oloissa että pitää joka viikonloppu pyrkiä jonnekin?
Tämä.
En ymmärrä en.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen kun voittaa veikkauksesta 300 000e, hän maksaa asuntolainan pois koska ei haluaa olla "velaton"
Todellisuudessa hänen kannattaisi ostaa pari sijoitusasuntoa tuolla rahalla. Varsinkin kun asuntolainojen korot ovat niin alhaalla.Velkavivulla ne isot rahat tehdään .
Itse olen velaton ja tilillä 220 000 e. Ja sijoitukset tietysti.
Ihanaa kun rahat on omassa käytössä enkä ole pankin orja. Omaisuutta en tarvitse enempää. En ole ahne.
Mökki ilman muuta!