Jouduin zalandon ”mustalle listalle”
Tein n. 1,5 vuotta sitten zalandolle aika monta tilausta, joista palautin suurimman osan. Tein siis ehkä 4 erillistä tilausta ja näistä meni valtaosa palautukseen. Tilaukset oli kesävaatteita reissua varten, joka peruuntui :/ ilmeisesti suuresta palautusmäärästä tai jostain muusta syystä johtuen en saa enää maksaa tilausta muuten kuin verkkomaksulla. Tai siis laskulla niin, että ensin teen tilauksen ja sitten siitä tulee lasku meiliin. Kun olen maksanut, tilaus lähetetään.
En tykkää tuosta yhtään, enkä ole zalandolta enää tilannut tämän jälkeen kuin kerran. Aluksi ajattelin, että tämä maksutapa olisi määräaikainen, esim. vuosi. Mutta edelleenkään en pääse valitsemaan maksutapaa vaan tilaaminen hyppää maksutavan valinnan yli.
Onko kenelläkään tietoa, palautuu tuo maksutapa normaaliksi enää ikinä? Vai olenko mustalla listalla forever?
Kommentit (49)
En ymmärrä ihmisiä jotka tilaa, palauttaa, tilaa uudestaan. Miksi tilata netistä jotain, jonka koosta et ole varma? Ei yhtään ajatella mitä kaikkea seuraa siitä kun turhaan kuljetellaan tavaraa eestaas. Oikeat tarpeelliset tilaukset viivästyy, noutopaikat kuormittuu ja kuljetusten päästöt lisääntyy.
Ymmärrän, jos joku yllättävästi ei sovikaan, mutta miettisin jo ennen tilausta, otanko riskiä. Sitä en ymmärrä, että tilataan ensin harmaa, sitten palautetaan ja tilataan valkoinen. En puhu vaatteesta. Kukaan ei halua tavaraa/vaatetta, joka näyttää jo siltä että on käynyt muiden asiakkaiden luona, ei ole kelvannut. Ne tavarat kuljetetaan useaan kertaan ja pakataan aina uudestaan. Ihan turhaa työtä vain siksi, että joku ei osaa päättää.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ihmisiä jotka tilaa, palauttaa, tilaa uudestaan. Miksi tilata netistä jotain, jonka koosta et ole varma? Ei yhtään ajatella mitä kaikkea seuraa siitä kun turhaan kuljetellaan tavaraa eestaas. Oikeat tarpeelliset tilaukset viivästyy, noutopaikat kuormittuu ja kuljetusten päästöt lisääntyy.
Ymmärrän, jos joku yllättävästi ei sovikaan, mutta miettisin jo ennen tilausta, otanko riskiä. Sitä en ymmärrä, että tilataan ensin harmaa, sitten palautetaan ja tilataan valkoinen. En puhu vaatteesta. Kukaan ei halua tavaraa/vaatetta, joka näyttää jo siltä että on käynyt muiden asiakkaiden luona, ei ole kelvannut. Ne tavarat kuljetetaan useaan kertaan ja pakataan aina uudestaan. Ihan turhaa työtä vain siksi, että joku ei osaa päättää.
Kyllä esim. farkut on sellainen vaate, jonka istuvuutta ei voi tietää etukäteen, vaikka tuumakoko olisi oikea. Tämän takia en yleenssä tilaa farkkuja verkkokaupasta, ettei tarvitse lähetellä edestakaisin.
Vierailija kirjoitti:
Naisten vaatteissa koot ei pidä paikkaansa. Oma kokoni on s-xl mallistota riippuen. Tuotteet merkitään huonosti esittelyyn. Kun miehillä lukee, koossa M tuote on hartioista 44cm niin naisilla lukee, kuvassa on 177cm malli jolla on päällään S koko. Tiedät, että vaatteet laitetaan kuviin niin, että ne näyttäisi hyvältä,joten ei kerrota kuinka monta hakaneulaa ja pinniä niissä vaatteissa on, että ne on saatu istumaan xxs kokoisen mallin päälle. Miesten tuote on helppo ostaa. Menet mittaamaan mikä on hartioidesi leveys. Naisten tuotteet on täysin arvailua.
Aloituksessa lukee, että vaatteet oli reissua varten, mikä peruuntui. Onko tosiaan niin, ettei samoja vaatteita voinut enää käyttää kotimaassa kesällä ja siksi ne piti palauttaa? Käsittämätöntä tuhlaamista.
Suosittelen kapselivaatekaapin kokoamista. Säästää rahaa ja on aina vaatteita niin ettei tarvitse joka tilaisuuteen erikseen ostaa
Tilasin äskettäin Zalandolta laskulle. Olen kyllä palauttanutkin useita tuotteita aiemmin, mutta laskulle sain silti tilattua.
Tilatessa ei voi tietää, sopiiko joku vaate päälle tai minkälainen se oikeasti on.
Vaikka kuinka katsoisi mittataulukkoa ennen ostoa, niin mitat vaihtelee niin paljon eri valmistajilla, että väistämättä palautettavaa tulee.
Joskus samankin valmistajan vaatteiden mitoituksessa on yllättävästi eroja.
Palautusoikeus on juuri siksi, ettei tarvitse ostaa ”sikaa säkissä”.
Se, että joku tilaa verkkokaupasta, ei tarkoita automaattisesti, että hän on tuhlaaja tai huvikseen tilailija, niin kuin usein syytetään.
Kyllä minä ainakin tilaan ihan vakavalla ostomielellä, mutta aina ei ostos olekaan sitä mitä luulin. Silloinhan se on pakko palauttaa.
Zalandolta kun tilaa ja laittaa palautukseen, niin eikö ne vaatteet mene suoraan roskiin?
Mitä sillä on väliä vaikka reissu peruuntui? Silloin olisi ollut hyvin varaa ostaa ne vaatteet kun ei tarvitse matkasta maksaa. Aina tulee uusia kesiä ja matkoja. Itse asennoidun niin että jos tilaan jotain tai haen kaupasta niin silloin ostan ne.
Olen tuo joka äsken kirjoitti etten ymmärrä palauttelua.
Yritin laajentaa keskustelua zalandosta ym rättikaupoista muuhun tavaraan. Käsittelen nimittäin tietyntyyppisiä tavaralähetyksiä ja jatkuvasti käy niin että joku tilaa ensin esim harmaan maton/lautasen tm käyttötavaran. Asiakas peruu ja palauttaa avaamatta paketteja, koska on vain muuttanut mielensä. Tilaa sitten samat vihreinä.
Tällainen on oikeasti surullista ja turhaa.
Zalando on mun mustalla listalla. Muutamia vuosia sitten tilasin sieltä pääosan omista ja lasten vaatteista maksutapana lasku. Maksoin laskut ajallaan ja kerran palautin lähetyksen. Sitten siirryin muualle asioimaan muutamaksi vuodeksi.
Vuosi sitten yritin tilata Zalandolta, mutta ei onnistunut laskulla tilaaminen. Tarkistin omista tiedoista, että kaikki maksut on aikoinaan maksettu. Huomasin, että yksi palauttamani tuote on heiltä jäänyt kuittaamatta palautetuksi, vaikka tuotteeseen liittyvä lasku oli kyllä merkitty mitätöitäväksi.
Otin yhteyttä Zalandoon ja he merkitsivät tuotteen palaututetuksi, mutta edelleenkään en voi ostaa laskulla mitä tässä nyt olen muutaman kerran kokeillut tilata. Voisin tietenkin maksaa heti tilauksen, mutta ihan periaatteesta en maksa, koska mokasivat ja sitten "rankaisevat" minua.
Vierailija kirjoitti:
Zalandolta kun tilaa ja laittaa palautukseen, niin eikö ne vaatteet mene suoraan roskiin?
Ei mene. Zalandon koko liikeidea perustuu siihen, että sillä on halleissa jotain alipalkattuja silittäjiä ja muita, jotka hoitaa ne vaatteet takaisin kuntoon ja muovipussiin. Niitä vaatteita kierrätetään siellä verkkokaupassa niin kauan kunnes joku sen huolii lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyvä että te paskatilaajat ja maapallon paskojat joudutte mustalle listalle.
Mistä itse teet ostokset? Ajat kymmenien/satojen kilometrien päähän pyörimään kymmenessä eri kaupassa? Mistä löydät kesävaatteita keskellä talvea?
Ei sitten yhtään edellisen kesän vaatteita löytynyt jo valmiiksi? Ihme kertakäyttökulttuuri valloillaan, kun aina pitäisi olla uusinta uutta vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan aina heti. Ihme kikkailua ihmisillä, että pitäis ilman rahaa saada tavaraa kotiin. Hanki luottokortti.
Luottokortilla maksaisinkin, jos se olisi vaihtoehtona. Ja sillä maksoinkin ennen banneja. En koe turvalliseksi maksaa verkko-ostoksia suoraan pankkitililtä. Visalla/klarnalla maksaessani saan Luottokunnan tai laskuttajan turvan ostoille, jos esim lähetys häviää, myyjä menee konkurssiin tmv. Ap
Zalando onkin näillä näkymin menossa nopeasti konkurssiin?:D
Jep ;) luetun ymmärtäminen :D menee konkurssiin, paketti häviää tmv ;) kuinkas kävi niille ääliöille, jotka oli maksaneet matkansa suoraan pankkitililtä esim norwegianille. Liittokunta kyllä korvaa, jos Norwegian ei maksa korvauksia. Miksi ottaa riskiä, kun turvallisempiakin tapoja on maksaa?
En tajua, miksi ei voi käyttää järkeä: iso vaatteita myyvä yhtiö on kuitenkin eri asia kuin lentoyhtiö:)
Ja kyllä ihan uutisissa lukee, jos joku yritys on konkurssivaarassa, kuten nyt Suomessa Stocka.
Jos paketti matkalla häviää, niin ei se silloin mene paketin tilaajan piikkiin, koska tiedoista näkee, että hän ei ole sitä koskaan vastaanottanut.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa lukee, että vaatteet oli reissua varten, mikä peruuntui. Onko tosiaan niin, ettei samoja vaatteita voinut enää käyttää kotimaassa kesällä ja siksi ne piti palauttaa? Käsittämätöntä tuhlaamista.
Mäkin ihmettelen, mitä vaatteita oikein tilaillaan, jos ne eivät kestä. Mulla on samat hellevaatteet olleet muutaman vuoden. Jos nyt on vaikka toppia, sortseja ja hametta sellaisia perusmalleja, niin eivät ne parissa vuodessa mene pois muodista (tyyliin hihaton toppi ja farkkusortsit), en ymmärrä, miksi joka vuosi pitäisi tilata läjäkaupalla uusia vaatteita.
Yks entinen työkaveri tilasi Zalandosta joka viikko lapsilleen vaatteita ja palautti niistä suurimman osan. Perusteli sillä että kun on ilmainen toimitus, niin on helppo kokeilla vaatteita kotona. Tilasi paljon myös ns. hupiasuja joita lapset vihasivat, puki ne lasten päälle, otti kuvat someen ja palautti ne.
Kun miettii tätä ja katsoo Google Earth timelapse -kuvia niin usko maapallon pelastumiseen on mennyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko, miten voit olla etukäteen varma että jokin koko sopii?
Olen itsekin palauttanut joskus isonkin määrän, enkä joutunut mustalle listalle. Veikkaan että tuohon vaikuttaa, miten pitkään olet ollut asiakas ja miten paljon yleensä palautat. Ehkä jopa sekin, jos olet aktiivinen arvostelija. Itse ainakin kirjoitan tuotearvostelun lähes aina, että muiden olisi helpompi päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyvä että te paskatilaajat ja maapallon paskojat joudutte mustalle listalle.
Mistä itse teet ostokset? Ajat kymmenien/satojen kilometrien päähän pyörimään kymmenessä eri kaupassa? Mistä löydät kesävaatteita keskellä talvea?
Olen tilannut zalandolta noin 20 kertaa, yhtäkään hupitilausta tai palautusta en ole tehnyt.
mikä on sinun tekosyysi tilata tuhansia vaatteita kotiisi palautettavaksi?
Ohis, mutta aika harva taitaa mitään tuhansia vaatteita tilata. Äidilleni tilasin viimeksi neljät kengät. Kaikki menivät palautukseen, koska joka ikinen kiristi, vaikka otettiin tarkoituksella isompaa kokoa. Tämän ketjun logiikan mukaan pitäisi ilmeisesti mukisematta pitää sopimattomat kengät, ja sitten myydä ne vaikka vitosella kirppiksellä?
Vierailija kirjoitti:
Mäkin ihmettelen, mitä vaatteita oikein tilaillaan, jos ne eivät kestä. Mulla on samat hellevaatteet olleet muutaman vuoden. Jos nyt on vaikka toppia, sortseja ja hametta sellaisia perusmalleja, niin eivät ne parissa vuodessa mene pois muodista (tyyliin hihaton toppi ja farkkusortsit), en ymmärrä, miksi joka vuosi pitäisi tilata läjäkaupalla uusia vaatteita.
Toivottavasti ei tosiaan läjäkaupalla, mutta ainakin meillä hellevaatteet joutuvat kaikista kovimpaan kulutukseen. Helteellä hikoillaan paljon, joten hellevaatteet täytyy pestä koneessa paljon useammin kuin muut vaatteet.
En ole tilannut vuosiin mitään vaatetta enttikaupoista joten tällainen mustalle listalle laitto on minulle uusi idea. Aikaisemmin ainakin rättejä postimyyntifirmat nimen omaan mainostivat niin että eilaiset toimitus JA palautuskulut, tilaa eri väreissä ja valitse paras, palautat muut jne.
En löydä mieleistäni vaatetta juuri koskaan sovittamatta, ja sovittamatta vieläpä kymmeniä vaatteita, joten ilmeisesti minun ei kannata postimyynnistä tilatakaan. Hyvä. Voisivat siin lopettaa minulel mainostamisen, jos en kerran kelpaa asiakkaaksi kuitenkaan.