Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mikä voi olla? Lapsella järjettömiä vatsakipukohtauksia

Vierailija
01.05.2021 |

Keskiviikkona oli huoneessaan ja tuli yhtäkkiä valittamaan että on aivan järjetön kipeä maha. Se kipeytyi koko ajan lisää ja muutaman minuutin päästä poika jo huusi että viiltää mahaa. Pelkäsin tietysti umpisuolta mutta lääkärissä kaikki oli hyvin eikä mitään huomattu. Kunnes taas eilen tuli taas hirveä kipukohtaus. Poika vaan makasi maassa ja karjui. Tuollainen kohtaus kestää sellaisen pari tuntia ja sitten rauhoittuu. Tänään oli kuulema ripuli. 13v. Mistä tuollainen kipu voi kertoa?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohdassa mahaa? Varmaan pieru siellä suolessa liikkuu. Selvittäisin allergiat ja keliakiakokeet.

Vierailija
2/19 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia, crohnin tauti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös 9 vuotiaalla tytöllä on ollut tuollaisia vatsakipukohtauksia aika ajoin. On hyvin kipeä silloin ja todella huutaa kivusta. Lääkärissä käyty, mutta tutkimuksissa kaikki ok.

Yksi lääkäri sanoi, että joillain lapsilla suolikaasu saattaa jäädä "jumiin" ja suolen venyminen aiheuttaa kovaa kipua. Joillakin on vaan tällainen fysiologinen ominaisuus. Tiedä häntä, mutta voi olla tottakin, koska aina tuo aikanaan menee ohi eikä mitään selittävää löydy.

Vierailija
4/19 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsamigreeni? Tämä on tietenkin arvaus, joten vasta jos (kovia) kipuja tulee usein, eikä muuta syytä löydy, täytyy tuokin vaihtoehto tutkia.

Luin tuosta vasta hiljattain, eikä kai ole kovin tuttu lääkäreillekään.

Vierailija
5/19 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli teininä hirveä polte omenoista. Aivan kuin maha tulessa.

Vierailija
6/19 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtyvä suoli? Ootko kokeillut antaa jotain mahahappoja neutralisoivaa lääkettä?

Tiedän kokemuksesta että sattuu ja kovaa.

Vierailija
7/19 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Colitis tai Chronin tauti. Viekää nyt hyvänen aika lapsi tutkimuksiin.

Vierailija
8/19 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni aiheuttaa tuollaista se, että on suolistossa kaasua joka ei tule ulos. Kipu on tosi kova ja olen välillä oksentanut kivun takia. Mulla tietyt ruoat aiheuttaa sitä. Cuplaton auttaa jos ottaa ajoissa.

Vierailija
9/19 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin uudelleen lääkäriin. Aivan sama mitä lääkäri sanoi. Jotain vikaa sisuskaluissa on.

Vierailija
10/19 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen erikoislääkäri osaa sanoa. Julkinen ehkä arvailee tai kestää kuukausia päästä. 

Vierailija
11/19 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kohdassa mahaa? Varmaan pieru siellä suolessa liikkuu. Selvittäisin allergiat ja keliakiakokeet.

Suunnilleen navan kohdalla. Ap

Vierailija
12/19 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniton ruokavalio meillä meni kokeiluun ja auttoi

Vierailija
13/19 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pydtyukö hyppimään, ettei oikealle alavatsaan satu? Mulla puhkesi umppari, koska kaikkien lääkärien mukaan olin terve vaikka oli kipuja.

Vierailija
14/19 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy pojalta että onko ripulia ollut ennenkin.

Vierailija
15/19 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi sappikivikohtaus aiheuttaa tuollaista. Ultrattiinko vatsaa?

Vierailija
16/19 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ummetus, ilmavaivoja, crohnin tauti, ärtyvä suoli, keliakia, laktoosi-intoleranssi, trehaloosi, allergia, divertikkelit jne.

Voi olla ihan mitä vaan, mutta tod näk toiminnallinen vaiva.

Käykö joka päivä kakalla? Vaihteleekö ummetus ja ripuli? Miten menee koulussa? Onko stressiä? Onko huolissaan jostain? Mitä on syönyt edellisenä ja samana päivänä kun kohtaus tulee? Kuinka paljon kuituja syö? Kuinka paljon juo ja mitä juo? Liikkuuko kuinka paljon?

Kokeilisin probiootteja ja Visibliniä auttaisko.

Tsemppiä. Inhottavaa, mutta tuskin vaarallista.

T. Vatsavaivainen syntymästä asti

Vierailija
17/19 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gorrehan se on.

Vierailija
18/19 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla maito aiheuttaa tuollaisia viiltäviä kipuja oikeastaan tasan tarkkaan navan kohdalla edelleen ja kyse on jonkin hermon venymisestä turpoamisen seurauksena. Ratkaisuksi löytyi maidon vähentäminen hyvin pieneen määrään. Laktoositon maito on paras vaihtoehto minulle ja sitäkin vain vähän. Minulla tosin on pari isoa leikkaushaavaa vatsassa, mikä on aiheuttanut hermon jäämisen jumiin, eli ns. hermopinteen ja siksi vatsaan sattuu todella kovasti sen turvotessa. Makaan liikkumatta kippurassa ja hengittäminenkin on tuskaa. En edes voi valittaa ääneen, koska sekin sattuu. Tosin nyt en ole kärsinyt kipukohtauksista yli vuoteen, koska olen vähentänyt turvottavia ruokia aterioiltani pysyvästi. On se kuitenkin sen arvoista.

M25

Vierailija
19/19 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut lapsesta asti vastaavaa ja on edelleen ja syy on ibs. Ibs suoli on ulkoisesti terve, mutta erityisen herkkä venytykselle, joka tuntuu kipuna. Usein kipu tuntuu eniten siellä missä suoli tekee mutkan. Mutta täytyyhän tuo tutkia, voi olla myös jokin "oikea sairaus" tai allergia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi