Poika haluaa mopon. Mua hirvittää.
Mies lupasi ostaa. Meiltä matkaa koululle 8 kilometriä ja jos mopolla kulkee, ei tarvitse elää kesäaikaan bussin aikataulujen mukaan.
Olen hirveän paljon puhunut pojan kanssa siitä kuinka se mopo ei sitten ole lelu ja liikenne ei ole leikkikenttä. Siellä ei temppuilla. Sanoo ymmärtävänsä. Silti mua jännittää. En halua että pojalle sattuu mitään.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Maalla lapset ajelee jo nuoresta, kehittyy ajotaito. Meillä on tytöllä jo kevari ja hyvin ajelee. Nuoret aina pelleillee välillä, se kuuluu siihen juttuun. Enemmän tuolla liikenteessä on ne muut jotka jyrää päälle kun ei näe eikä osaa ajaa.
Meilläkin 8v ikäisestä ajanut crossipyörällä ja manki mopolla.
Jollekin aina sattuu jotakin. Joka päivä.
Meillä omapäinen teini osti itse mopon, käytetyn. Myyjä huijasi, meni pian vaihtoon se mopo. Uudella mopollaan oppi noudattamaan liikennesääntöjä ja ajamaan turvallisesti.
Opetus:älä osta käytettyä, ja luota nuoreen, vaikka kuinka hirvittäisi, kyllä hän osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän aloittajan huolen. Kun nytkin katson kuinka mopojonnet täällä Jyväskylässä ajelevat niin ei taida olla kuin ajan kysymys milloin taas sattuu jotain vakavampaa. Viime syksynähän Vaajakoskella (Jyväskylän kaupunginosa) menehtyi kaksi poikaa kun heidän moponsa (moottoripyöränsä) törmäsi kovalla vauhdilla kääntyvän auton kylkeen. Autoilijalla ei ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia nähdä heitä koska tuolloin oli pimeää eikä rekisteröimättömässä moottoripyörässä ollut valoja. Lisäksi pojat tulivat loivahkon mäen takaa todella kovalla ylinopeudella.
jos vanhemmilla on edes hitunen järkeä päässään, he hoitavat tehtävänsä ja opettavat lapsensa ajamaan mopolla turvallisesti ja liikennesääntöjä noudattaen. Näin meillä on tehty eikä mitään ongelmia ole tullut meidän mopojonnien ollessa liikenteessä. He nimittäin tietävät miksi sääntöjä on ja he myös tietävät, että jos pelleilevät, niin siihen loppuu mopoilu.
Olet oikeassa. Vanhempien pitäisi opettaa jälkikasvulleen käytöstavat ja säännöt mutta nykypäivänä iso osa vanhemmista vähät välittää lastensa tekemisistä. Välinpitämättömien vanhempien lapsista tulee sitten moniongelmaisia kakaroita joita nykyään tuntuu olevan ainakin joka toinen.
Vierailija kirjoitti:
Opetus:älä osta käytettyä, ja luota nuoreen, vaikka kuinka hirvittäisi, kyllä hän osaa.
Jotkut osaa, jotkut ei. Sinulla on tässä tapauksessa käynyt vähän "tuuri".
Mitenkäs se joskus kävikään? Mopoautoa luultiin rekaksi?
https://yle.fi/uutiset/3-9901438
Mikäs se vanhempien tehtävä olikaan? Voivotella netissä vai opastaa jälkikasvuaan elämää varten?