Poika haluaa mopon. Mua hirvittää.
Mies lupasi ostaa. Meiltä matkaa koululle 8 kilometriä ja jos mopolla kulkee, ei tarvitse elää kesäaikaan bussin aikataulujen mukaan.
Olen hirveän paljon puhunut pojan kanssa siitä kuinka se mopo ei sitten ole lelu ja liikenne ei ole leikkikenttä. Siellä ei temppuilla. Sanoo ymmärtävänsä. Silti mua jännittää. En halua että pojalle sattuu mitään.
Kommentit (48)
Miten mies voi luvata sinun puolestasi. En varmaan suostuisi. 8 km viileässä säässä on aika kylmää kyytiä, sinne mahtuu paljon autoja ja 8 km on todella pitkä matka. Kauhea käry jää moposta kävelijän nokkaan. Ehkä poikasi selviää hyvin, mutta yhtä lailla aikuinen voisi kyyditä koulumatkan toiseen suuntaan. Miten välimatkat on suomessa noin pitkiä
Mikä on ongelma? Lapsi haluaa mopon ja olette puhuneet että mopolla ei voi pelleillä. Lapsi sanoo että on ymmärtänyt. Etkö luota lapseesi?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän huolen, mutta jos on fiksu poika niin tuskin mitään käy. Itsehän parhaiten lapsenne tunnette että voiko häneen luottaa.
Ei se ole pelkästään nuoresta kiinni, koska tiellä on moni asia autoistakin kiinni, kaikki kuskit eivät näe.
Mopoilu ei ole mitenkään erityisen vaarallista. Suunnilleen yhtä vaarallista kuin pyöräily. Samalla oppii liikennesääntöjä ja vastuullisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän huolen, mutta jos on fiksu poika niin tuskin mitään käy. Itsehän parhaiten lapsenne tunnette että voiko häneen luottaa.
Ei se ole pelkästään nuoresta kiinni, koska tiellä on moni asia autoistakin kiinni, kaikki kuskit eivät näe.
Kannattaa ap:n huolehtia ettei viritä mopoaan...
Muakin hirvittäisi, mutta tuossa tilanteessa hankinta on ihan perusteltu. Lukiolaisten kanssa arkipäivät viettävänä tiedän kuitenkin, että nuoret eivät todellakaan ymmärrä liikenteen riskejä. Kuulen ihan kamalia juttuja ulosajoista, törmäyksistä ja naurut päälle. Saattavat naureskellen sanoa, että eipä kannata ajaa tolppaan, kun siihen voi kuolla. Eivät kuitenkaan ymmärrä, että siihen ihan OIKEASTI voi kuolla. Varsinkin kaksipyöräisillä ajavat.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sua siinä hirvittää?
Osaatko ajatella aivoillasi?
Mulla oli samanlainen huoli oman kanssa. Punnittiin kaikki huolella. Luotettiin poikaan ja kavereihin. Hyvin meni lopulta kaikki. Mutta hyvä että teillekään päätös ei ole kevyt.
En halua pelotella mutta riskit kannattaa huomioida. Oma kolaroi auton kanssa. Oli jäänyt auton palkin taakse. Onneksi pahempaa ei käynyt kun vauhti oli sen verran hidas ja poikakin ehti hieman jarruttaa. Sairaalassa oli toista viikkoa mutta toipui täysin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma? Lapsi haluaa mopon ja olette puhuneet että mopolla ei voi pelleillä. Lapsi sanoo että on ymmärtänyt. Etkö luota lapseesi?
Luotan, mutta kun kaikki ei riipu mun pojasta tuolla liikenteessä. Luulen että suakin jännittäisi jos olisit minä. Ap
Milloin saisi kortin. Syksyllä en antaisi ajaa enää jos kokemusta vain muutama kuukausi. Syksyllä on liukasta, kylmää ja märkää..
Vierailija kirjoitti:
Mopoilu ei ole mitenkään erityisen vaarallista. Suunnilleen yhtä vaarallista kuin pyöräily. Samalla oppii liikennesääntöjä ja vastuullisuutta.
Pyörällä pääsee laillisesti kovempaa.
Vierailija kirjoitti:
En halua pelotella mutta riskit kannattaa huomioida. Oma kolaroi auton kanssa. Oli jäänyt auton palkin taakse. Onneksi pahempaa ei käynyt kun vauhti oli sen verran hidas ja poikakin ehti hieman jarruttaa. Sairaalassa oli toista viikkoa mutta toipui täysin.
Tuntuu että halusit kuitenkin hieman pelotella
Oma poikani aloitti crossimopolla ajon 6-vuotiaana. Hirvitti, mutta mitään ei sattunut.
Maalla lapset ajelee jo nuoresta, kehittyy ajotaito. Meillä on tytöllä jo kevari ja hyvin ajelee. Nuoret aina pelleillee välillä, se kuuluu siihen juttuun. Enemmän tuolla liikenteessä on ne muut jotka jyrää päälle kun ei näe eikä osaa ajaa.
Helpottaahan tuo teitäkin kun ei tarvitse jatkuvasti kylälle olla heittämässä.
Onko pojalla mitään moottoriurheilu taustaa? Jos on niin sitten voit olla rauhallisemmin kun on tottunut käsittelemään motorisoituja vehkeitä esim pelto/jäärata-auto ja crossipyöräily. Eipä nuo nuoret taida enään virittää noita mopoja samalla tavalla kuin ennen. Mun nuoruudessa ajettiin vielä kesät talvet ja viriteltiin.
Se 50kmh tunnissa tuntuu kivalta tasan yhden päivän sen jälkeen alkaa tehoputken kattelu ja viilailu.
Parhaat muistot on juuri niitä omasta nuoruudesta kun kiidettiin tuolla isoilla teilläkin autoistakin ohi kuumina kesä päivin'. Kaverin kanssa mopot kulki yhtä kovaa vain toisen imun avulla pääsi toisesta ohi.
Ei oltu mitään keilittelijoita tai mopolla leikkijöitä vaan nimenomaan vauhti kiinnosti ja vehkeet oli aina pestyjä ja vahattuja. Mulle olisi käynyt että kevari olisi hommattu ja mopoa ei ollenkaan niin että olisin joutunut 1 vuoden odottamaan pitempään, mutta vanhemmat ei halunneet. Se oli ok, mutta 50kmh vauhit mopedilla ei. Piti kato päästä sinne kolmeen numeroon. Good times.
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi. Jos joku pakko saada mopoauto olisi turvallisempi.
Millä logiikalla? Se menee ihan ruttuun jos kolari tulee. Sinne jäät puristuksiin sitten..