Paljonko sinulla on lainaa ja mikä nettopalkka?
Asunnon osto pk-seudulla olisi edessä ja mietin paljonko uskallan ottaa lainaa. Nettopalkka 2030 euroa, lisäksi lapsilisä ja elatustuki yhdestä lapsesta.
Paljonko sinulla on lainaa ja millä tuloilla?
Kommentit (49)
Pk-seudulla on pakko ottaa lähes 200 000 e lainaa jotta saa lapsiperheelle asunnon.
Talolainassa oma osuuteni on. 90 000 € ja sijoitusasuntolainaa 42000€. Nettotulot 2600€/kk
Nettopalkka 8900, ei velkaa, 8 sijoitusasuntoa ja oma asunto arvoltaan 900000. Olen 25 v.
Ja pian on juttu Hesarissa suomalaisten lainoista. 👍
Netto 1800 ja omaa osuutta lainasta jäljellä 50000
3500e/kk netto, lainaa jäljellä 46000e. Ikää mittarissa 50. Ei ole kiire maksaa pois koska korko on 0.
Pari vuotta sitten harkitsin muuttoa pk-seudulle. Nykyisen asuntoni myynnistä olisi silloin jäänyt n. 100.000 omarahoitusosuus. Sain lainalupauksen 220.000 eurolle. Sen enempää ei olisi mun tuloilla tippunut. Nettotulot mulla on 4300 kuussa, mulla on kaksi elätettävää. Tämä tosiaan ennen koronaa, en tiedä tämänhetkistä tilannetta.
Päätin lopulta jäädä nykyiselle paikkakunnalle. Taloudellisesti helpompaa elämää, lainaa jäljellä n. 80.000.
Olin kolme vuotta sitten vähän vastaavassa tilanteessa kuin ap. Yksin lapsen kanssa, nettotulot n. 2600 (+ lapsilisä ja elatusmaksut) ja vuokra reippaasti yli tonnin. Vuokran maksu stressasi, koska tuntui että suuri osa palkasta menee joka kuukausi kankkulan kaivoon. Asuin kalliihkolla alueella, enkä halunnut että lapsi joutuu vaihtamaan koulua ja naapurustoa, joten jouduin ottamaan ison lainan. Järkeilin, että voin myydä asunnon kun lapsi on riittävän iso kulkemaan itse.
Summa summarum, otin 220 000 lainaa, jota nyt lyhentelen kaikessa rauhassa. Alussa hirvitti, mutta toistaiseksi en ole katunut. Mieluummin maksan omaa kuin vuokraa. Tuota lainaa en saa ennen eläkettä pois maksettua, mutta tarkoituskaan ei ole tässä asua siihen asti, vaan viimeistään kun lapsi muuttaa pois kotoa, siirryn halvempaan asuntoon.
Toistaiseksi kaikki mennyt hyvin siis ja olen tyytyväinen tähän ratkaisuun.
Kysyin lainaa viidestä pankista, joista kolme myönsi tuon summan.