Miksi nykyään lapsiperheet haluavat asua jossain betoniviidakossa?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös muistaa, että me kaikki muualta tulleet ei olla pakon edessä tänne muutettu tai pakon edessä täällä pysytty. Olen itse viettänyt lapsuuteni korpikuusien seassa, en sinne enää kaipaa.
Sama. Että vi tutti ne pellot ja jorpakot eikä mitään harrastusmahdollisuuksia. Ei ikinä enää.
Mä asun hki keskustassa, koska maksullisten naisten tarjonta Ruikonperän kylässä oli melko heikko.
Nyt on palvelut lähellä ja vaihtoehtoja on.
Parisuhteeseen en ala, tulee niin kalliiksi. Siinä menee maat, mannut ja perintötilat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös muistaa, että me kaikki muualta tulleet ei olla pakon edessä tänne muutettu tai pakon edessä täällä pysytty. Olen itse viettänyt lapsuuteni korpikuusien seassa, en sinne enää kaipaa.
Sama. Että vi tutti ne pellot ja jorpakot eikä mitään harrastusmahdollisuuksia. Ei ikinä enää.
Elähän nyt, kyllä harrastuksia oli. Hiihtolatua ainakin 10 kilometriä, 4h kerho ja tyttökerho. Teininä pääsi mukaan naisten jumppaan koulun liikuntasaliin ja miehille oli lentopallovuoro. Kyllä harrastusmahdollisuuksia oli, ei vaan kyselty että mikä kiinnostaa, vaan tässä on nyt nämä tarjolla -ota tai jätä. Mitään tavoitteellista ei voinut harrastaa.
Klop-Klop kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on sosialistisen yhteiskunnan ihanne.
Neuvostoliitossa kaupunkisuunnittelu lähti siitä, että tehdään suuria asumuskomplekseja, joissa on suhteellisen pieniä asuntoja perheille. Talojen alakerrassa, katutasossa, on erilaisia palveluja, kuten parturi, sisäliikuntamahdollisuudet, kirjasto, elintarvikekauppa jne. Usein myös päiväkoti lapsille, koska sosialistisessa yhteiskunnassa myös äidit käyvät työssä kodin ulkopuolella. Kompleksien keskellä on puistoalue, missä on penkkejä istuskelua varten ja lasten leikkipuisto.
Suht lähellä - ehdottomasti kävelymatkan päässä - asuinkomplekseja on metroasema, raitiovaunu- tai linja-autopysäkki. Omia autoja ei sosialistisessa yhteiskunnassa tulisi juuri tarvita.
Tällaisella suunnittelulla saavutetaan etuja mm. kunnallistekniikan kustannuksissa, kun esim. sähö- ja kaukolämpöverkon ei tarvitse olla äärettömän laajoja suuren osan ihmisistä asuessa melko suppealla maa-alueella. Toisaalta taustalla on myös sosialistien ajatus siitä, että ihmisten on hyvä olla toistensa lähellä ja tekemisissä toistensa kanssa - se lujittaa yhteisöä ja kasvattaa ihmisyyttä.
tarkoitat varmaan kommunistinen ihanne?
No niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elähän nyt, kyllä harrastuksia oli. Hiihtolatua ainakin 10 kilometriä, 4h kerho ja tyttökerho. Teininä pääsi mukaan naisten jumppaan koulun liikuntasaliin ja miehille oli lentopallovuoro. Kyllä harrastusmahdollisuuksia oli, ei vaan kyselty että mikä kiinnostaa, vaan tässä on nyt nämä tarjolla -ota tai jätä. Mitään tavoitteellista ei voinut harrastaa.
Asuit siis asutuskeskuksessa.
Minä kun asuin maalla, lähimpään kauppaan oli 10km. Eikä siellä mitään jumppia ja kerhoja ollut. Isolle kirkolle oli niiden perässä mentävä.
Ja tämä ihan tositarina uudeltamaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuit siis asutuskeskuksessa.
Minä kun asuin maalla, lähimpään kauppaan oli 10km. Eikä siellä mitään jumppia ja kerhoja ollut. Isolle kirkolle oli niiden perässä mentävä.
Ja tämä ihan tositarina uudeltamaalta.
Eikä kavereiden kanssa päässyt iltaisin minnekään, kun ne ei saaneet meille asti lähteä kotoaan ja minä en heille asti. Yksin sitten tuli pyörittyä ja vihattua koko hemmetin landea.
Taas näitä ketjuja. Olisi kiva tietää, aloittaako näitä ketjuja useammat ihmiset, vai onko täällä yksi tyyppi joka spämmää "OMG miksei kaikki asu omakotitalossa??!!"-ketjuja.
No, sanon taas kerran että meidän kerrostalon vieressä on monta muuta kerrostaloa, jokaisella on pihassaan lasten leikkipaikka. Löytyy kiikkuja, liukumäkiä, kiipeilytelineitä ja muuta. Vaihtoehtoja on paljon. Puisto on ihan vieressä. Lapset leikkivät iloisina naapurin lasten kanssa.
Olisivatko he oikeasti onnellisempia jossain omakotitalossa, jossa ei ole naapureita lähellä?
En usko.
Betoniviidakossa on yksi hyvä puoli, tämän totesin kun tein graduani. Siellä on yleensä aina lapsille kavereita. Millon vain menet pihalle, niin kamuja löytyy.
ei tartte hoitaa jotain helkutin pihaa.
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä ketjuja. Olisi kiva tietää, aloittaako näitä ketjuja useammat ihmiset, vai onko täällä yksi tyyppi joka spämmää "OMG miksei kaikki asu omakotitalossa??!!"-ketjuja.
No, sanon taas kerran että meidän kerrostalon vieressä on monta muuta kerrostaloa, jokaisella on pihassaan lasten leikkipaikka. Löytyy kiikkuja, liukumäkiä, kiipeilytelineitä ja muuta. Vaihtoehtoja on paljon. Puisto on ihan vieressä. Lapset leikkivät iloisina naapurin lasten kanssa.
Olisivatko he oikeasti onnellisempia jossain omakotitalossa, jossa ei ole naapureita lähellä?
En usko.
ja miten onnellinen mahtaa olla ihminen, kuka tekee tällaisia aloituksia pöllöpalstalle?
Vierailija kirjoitti:
Betoniviidakossa on yksi hyvä puoli, tämän totesin kun tein graduani. Siellä on yleensä aina lapsille kavereita. Millon vain menet pihalle, niin kamuja löytyy.
Ei ainakaan meidän kerrostalossa ole yhtään lasta. Eikä ole naapurikerrostalossakaan.
Uusilla omakotialueilla sen sijaan lapsia on useimmissa taloissa, ja vanhoilla omakotialueillakin suuressa osassa taloista.
Moni aikuinen tykkää asua omakotitalossa, mielellään kaukana naapureista. Mutta ei se ole automaattisesti lapsille parasta. Lapset tykkäävät että on muita samanikäisiä, joiden kanssa leikkiä. Jos kaikki koulukaverit asuvat kaupungissa ja maalla naapurissa on vain vanhempia ihmisiä, lapsilla on tylsää. Saattaa joutua nousemaan aamulla muita aikaisemmin, että ehtii koulubussiin tai taksiin. Maalla ei ole nykyään kovinkaan paljon harrastusmahdollisuuksia.
Suomessa taitaa olla vähän tabu, että se maalaisidylli voi olla lapsen näkökulmasta yksinkertaisesti tylsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan meidän kerrostalossa ole yhtään lasta. Eikä ole naapurikerrostalossakaan.
Uusilla omakotialueilla sen sijaan lapsia on useimmissa taloissa, ja vanhoilla omakotialueillakin suuressa osassa taloista.
Riippuu täysin, millä alueella asuu. Kuten sanoin, meillä on paljon lapsia tässä ja lähitaloissa.
Muuttipa minne vaan lasten kanssa, kannattaa ottaa ensin selvää paljonko siellä seudulla on lapsia ja missä on lähimmät päiväkodit ja koulut.
Jos on oikein paljon lapsia, niin sillä ei ehkä ole niin paljon väliä, koska niillä on seuraa toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Moni aikuinen tykkää asua omakotitalossa, mielellään kaukana naapureista. Mutta ei se ole automaattisesti lapsille parasta. Lapset tykkäävät että on muita samanikäisiä, joiden kanssa leikkiä. Jos kaikki koulukaverit asuvat kaupungissa ja maalla naapurissa on vain vanhempia ihmisiä, lapsilla on tylsää. Saattaa joutua nousemaan aamulla muita aikaisemmin, että ehtii koulubussiin tai taksiin. Maalla ei ole nykyään kovinkaan paljon harrastusmahdollisuuksia.
Suomessa taitaa olla vähän tabu, että se maalaisidylli voi olla lapsen näkökulmasta yksinkertaisesti tylsä.
Tylsä on parempi kuin puukkoleikit helsinkiläisten nuorten kesken.
Haluavatko he asua noin? Useimmissa tapauksissa kyseessä lienee taloudellinen pakko!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa taitaa olla vähän tabu, että se maalaisidylli voi olla lapsen näkökulmasta yksinkertaisesti tylsä.Tylsä on parempi kuin puukkoleikit helsinkiläisten nuorten kesken.
Ja maallako ei sitten koskaan tapahdu väkivaltaa?
Ei ole pakko asua Helsingissä kaikkein pahimmilla alueilla. Ellei sitten ole niin köyhä, ettei muulta asuntoa saa.
Vierailija kirjoitti:
Haluavatko he asua noin? Useimmissa tapauksissa kyseessä lienee taloudellinen pakko!
Vai voisiko kenties olla niin, että jotkut ihmiset ihan oikeasti viihtyvät kerrostaloissa, vaikket sinä viihdykään?
Suomessa luonto on lähellä ihan kaikkialla. Just tänään mietin miten kivasti elämässäni on kaikki. Iso lasitettu parveke, jossa lämmin kylmänäkin kesänä nauttia ulkoilmasta, kun avaa puolet laseista. Kaikki harrastuspaikat vieressä, voin lähteä suoraan sängystä vaikka uimaan altaaseen ja meren rantaakin vain 1,5km, kaikki ostoskeskuksen palvelut 500m samoin juna-asema. Ei tartte miettiä punkkeja ja hiiriä sun muita... sähköpyörällä hurautan toiselle puolelle pääkaupunkiseutua tai Keskuspuistoon jopa Nuuksioon. Mun poika on tosi liikunnallinen ja itsenäinen, kun ei ole tarvinnut autolla viedä joka paikkaan jostain korvesta, fillari, juna ja omat jalat vie perille....olen syntyperäinen helsinkiläinen 3 polvessa...
On kauheaa että pikkulapset joutuvat asumaan kerrostalossa, saasteisten teiden keskellä. Ei se aikuisillekaan ole kiva. Ellei ole todella kerrostaloihminen joka kestää kaiken.