Apua! Varhaisteinit ja peliajat!
Nyt ulkopuolista näkökantaa. Itse inhoan pelejä, sitä että lapset olisivat kokoajan pleikkarin äärellä jos saisivat itse valita. Välillä tuntuu että niiden ajatukset ovat pelejä täynnä.
Meillä on tunti päivässä peliaikaa (ruutuaikaa, koskee myös puhelinta). Lisäksi saa toisen tunnin kun tekevät oman osansa kotitöistä. Tekevät aina hommansa. Koulu menee hyvin, läksyt huolehtii ja huolehtivat oman osansa kotitöistä ilman kitinää. Sitten kun pelaavat oman kaksituntisensa niin aina tapittavat siinä vaikka 4h jos ei aikuiset ole huolehtimassa että lopettavat. Ja tämä ärsyttää. Ihan kuin minulla olisi muuta tekemistä kuin kellottaa noiden peliaikoja.
Miten teillä menee elo pelien kanssa? Millaiset säännöt? Pitäisikö antaa vain olla ja antaa 12.v.n olla jos on omat hommat tehnyt ja ulkoillut? Ei jaksaisi ottaa jatkuvaa sotatannerta näistä peleistä.
Kommentit (17)
En tiedä, miten auttaa, mutta naapurin pojalla on samanlainen tilanne ja on siksi meillä todella paljon. Meillä kun ei ole vastaavaa vaatimusta eli peliaikaa ei ole mitenkään rajoitettu. Sen verran katson perään, että tiedän, mitä pelataan eli meillä olohuone on se tila, jossa koneet ovat.
Jos naapurin äiti vaatii minua rajoittamaan pelaamista, niin totean, että meillä on meidän säännöt.
montako tuntia aloittaja makaa pelkästään tällä palstalla päivässä? ja muu aika siihen päälle kännykkä kourassa?
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua niissä peleissä inhottaa?
Ei itse pelit vaan se että nämä ei itse osaa huolehtia mikä on kohtuus. Pelaisivat varmaan elämänsä ohi jos ei olisi aikuiset valvomassa.
Se ettei kyetä pitämään sovitusta kiinni jos kyse on peleistä. Muu kyllä onnistuu.
Sitä mietin että olenko sitten näiden suhteen liian "tiukkapipo". Olisi mukava kuulla miten muilla suunnilleen tämän ikäisten kohdalla menee ruutuajan valvominen?
Ap
No onpas teillä tiukkaa! Meillä 8 v ja 11 v lapset. Molemmille on kännyköihin asetettu käyttöraja 2-3 h päivässä. Lisäksi pelaavat muutamana päivänä viikossa pleikkaa, ehkä max 2 h päivässä. Pleikan pelaaminen pitää välillä pyytää lopettamaan, usein lopettavat ihan omassa tahdissa.
Miksi ihmeessä et anna lastesi pelata pidempään? Mikä siinä mättää? Pelkäätkö, että jäävät jostain paitsi tai eivät opi? Lapsesi vaikuttaa olevan todella vastuuntuntoinen ja fiksu. Todellakin antaisin jo siimaa ja lapsen itse päättää. Lasten on mielestäni pakko antaa kokeilla ”rajojaaan”, jotta oppivat lopettamaan ajoissa.
En kellota enää. Tein sitä aikani, kunnes totesin, että ihan sama minulle, kunhan koulut, kotityöt, harrastukset ym hoituu. Ja tottakai muutenkin iltaisin ja viikonloppuisin on muutakin ohjelmaa kuin pelaaminen.
Sen verran on rajaa, että pyrimme koko perheellä laittamaan pelit ja puhelimet pois klo 20. Ja kuten huomaatte, lipesin siitä itse tänään.
Lapset 11 ja 14.
Vierailija kirjoitti:
montako tuntia aloittaja makaa pelkästään tällä palstalla päivässä? ja muu aika siihen päälle kännykkä kourassa?
No tämä, mutta minä olenkin jo viettänyt lapsuuteni (joka oli tekemiseltään paljon monipuolisempaa kuin nykyajan älylaitteiden kyllästämä). Saanut hyvät sosiaaliset valmiudet jne... Nyt on ihan sama minun ruutuaikani niin kauan kun huolehdin oman osani (kodinhoidon, ruokahuollon, perheen ja työni).
Ap.
Äitini aikoinaan rajoitti kaikkea tekemistäni. Mitään ei saanut tehdä, aina oli vahtimassa ja käskyttämässä. En todellakaan muista, että olisi opettanut minua ymmärtämään vaan ihan pelkästään nalkutti ja käskytti. Voi luoja se oli raivostuttavaa! Alisuoriuduin ihan kaikesta, laiskottelin enkä moneen vuoteen tehnyt muuta kuin pakolliset.
Olen nyt kyllä aikuisena ja äitinä oppinut tekemään paljon ja mm suorittanut opintoja työn ohessa. Mutta koen, että äitini käytös minua kohtaan lapsena/nuorena rajoitti oppimistani ja vastuunottoa.
Et joo, koita vaikka vähän höllätä ja antaa lasten itse oppia. Kerro, miksi pelkkä pelaaminen ei ole ok. Toisaalta lapsesi tuntuvat sen jo tietävän.
Täällä sama. Ei peliaikoja mutta läksyt, ulkoilut ym pitää hoitaa. Samoin myös että viime 19.15 laitteet veke ja touhutaan jotain ilman laitteita yhdessä ennen iltapalaa. Teini 15v) saa vielä iltapalan jälkeen katsoa puhelinta ja vastata kavereiden viesteihin. Nukkumaan 9 maissa. Huomattavasti rennompaa näin kaikille kun kytätä peliaikoja. Myös kasvatusalan asiantuntijat ovat maininneet joissain jutuissa että ennemmin korostaa kaiken yhdessä tekemisen ym merkitystä ja sitä kautta tarjota lapselle muutakin tekemistä kuin kellottaa peliaikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä, mutta minä olenkin jo viettänyt lapsuuteni (joka oli tekemiseltään paljon monipuolisempaa kuin nykyajan älylaitteiden kyllästämä). Saanut hyvät sosiaaliset valmiudet jne... Nyt on ihan sama minun ruutuaikani niin kauan kun huolehdin oman osani (kodinhoidon, ruokahuollon, perheen ja työni).
Ap.
Voi luoja. Eli lastesi pitäisi leikkiä legoilla ja hyppiä ruutua pihalla, ja sinä makaat edelleenkin luuri kourassa?
Mieti mitä mallia itse annat lapsillesi? Mitä olet itse tehnyt lastesi kanssa yhdessä, ja milloin viimeksi?
Lapsesi tekee myös omat hommansa, ihan itse aloituksessa näin kerrot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei itse pelit vaan se että nämä ei itse osaa huolehtia mikä on kohtuus. Pelaisivat varmaan elämänsä ohi jos ei olisi aikuiset valvomassa.
Se ettei kyetä pitämään sovitusta kiinni jos kyse on peleistä. Muu kyllä onnistuu.
Sitä mietin että olenko sitten näiden suhteen liian "tiukkapipo". Olisi mukava kuulla miten muilla suunnilleen tämän ikäisten kohdalla menee ruutuajan valvominen?
Ap
Mun äiti hoki tuota ihan samaa, kun olin lapsi ja luin koko ajan. Että elämä menee ohi ja sinä siinä vain luet.
Lapset ei koskaan kelpaa vanhemmilleen!
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetti on varhaisteini?
Pykälää nuorempi kuin esiteini.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama. Ei peliaikoja mutta läksyt, ulkoilut ym pitää hoitaa. Samoin myös että viime 19.15 laitteet veke ja touhutaan jotain ilman laitteita yhdessä ennen iltapalaa. Teini 15v) saa vielä iltapalan jälkeen katsoa puhelinta ja vastata kavereiden viesteihin. Nukkumaan 9 maissa. Huomattavasti rennompaa näin kaikille kun kytätä peliaikoja. Myös kasvatusalan asiantuntijat ovat maininneet joissain jutuissa että ennemmin korostaa kaiken yhdessä tekemisen ym merkitystä ja sitä kautta tarjota lapselle muutakin tekemistä kuin kellottaa peliaikoja.
15-vuotias nukkumaan yhdeksältä?
Oletko ihan tosissasi?
Meillä ei ole ruutu/peliaikaa ollenkaan. Poika saa pelata ja olla netissä/katsoa telkkua jne niin paljon kuin haluaa. Siitä huolimatta ei istu koneen ääressä 24/7 vaan elämässään on paljon muutakin kuin sisällä nököttämistä. Pärjää koulussa tosi hyvin, tekee kotityöt kun pyydetään, osan tekee ihan pyytämättäkin. Kaveripiirikin on myös melko laaja. Tykkää lukea kirjojakin ja usein lainailee niitä kirjastosta(tietty nyt on korona niin...)
Vierailija kirjoitti:
Pelaaminenhan on nimenomaan yhdessä tekemistä. Tehdään suunnitelmia, hiotaan taktiikoita, toimitaan ryhmässä jne.
Vierailija kirjoitti:
No onpas teillä tiukkaa! Meillä 8 v ja 11 v lapset. Molemmille on kännyköihin asetettu käyttöraja 2-3 h päivässä. Lisäksi pelaavat muutamana päivänä viikossa pleikkaa, ehkä max 2 h päivässä. Pleikan pelaaminen pitää välillä pyytää lopettamaan, usein lopettavat ihan omassa tahdissa.
Miksi ihmeessä et anna lastesi pelata pidempään? Mikä siinä mättää? Pelkäätkö, että jäävät jostain paitsi tai eivät opi? Lapsesi vaikuttaa olevan todella vastuuntuntoinen ja fiksu. Todellakin antaisin jo siimaa ja lapsen itse päättää. Lasten on mielestäni pakko antaa kokeilla ”rajojaaan”, jotta oppivat lopettamaan ajoissa.
Tätä mietin itsekin että ehkä olisi aika antaa enemmän siimaa. Helpottaisi arkea kun ei tarvisi olla kokoajan vahtimassa. Meillä vain tuo pleikkari on joka päivä käytössä. Toki tekevät paljon muutakin ja ovat aina innokkaana lähdössä mukaan jos jotain yhteistä touhua keksimme.
Ehkä pelkään sitä että se passivoi ja jäävät paitsi oikeista kaverisuhteista. Koulussa on kavereita ja niiden kanssa pelaavat mutta harvemmin niiden kanssa ulkoilevat. Kesäisin toki enemmän.
Mukava lukea miten muilla tämä menee, meillä tämä 12.v on vanhin niin vähän hakusessa kuinka asian kanssa pitäisi tehdä. Koulusta tulee vähän väliä lappuja missä kysellään yleisesti lasten päivittäistä ruutuaikaa ja jotenkin tuntuu että tätä pitäisi kotona valvoa.
Ap