Äiti vauvan kanssa kotona ja isommat hoidossa...
Mä en oikein ymmärrä näitä äitejä joten voisiko joku selittää miten se OIKEASTI on lapselle parempi.
Virikkeistä yms. on turha sitten yrittää selittää..
Kommentit (54)
Kyllä ne virikkeet pitäis löytyä muualta kuin päiväkodista jos äiti on kotona.
todella 6 v joka ei vielä ollut eskarissa, koska oli alkuvuonna syntynyt, keväällä 12 tuntia viikossa virikkeitä saamassa, ja se oli hänelle tärkeää. Nyt kun samassa päiväkodissa alkoi eskari, oli se pitkän kesäloman jälkeen tosi odotettu juttu. Onko teistä tässä jotain kyseenalaista?
Yksinkertaisesti kun välillä on kotona siivottava, silitettävä, tehtävä ruokaa jne. Eli ei lapsen kanssa voi koko ajan leikkiä.
Miksi sitten pitäisi 5-6vuotias ottaa tutusta hoidosta pois, kotiin, mankumaan, että mulla ei oo mitään tekemistä (kun äiti laittaa ruokaa, vaikka pyytää mukaan auttamaan, niin lapsi ei halua), ei oo ketään leikkikaveria (vaikka äiti juuri leikkinyt tunnin hänen kanssaan) jne.
Onko parempi vaihtoehto sitten antaa lapsen katsoa kotona viedeoita, vai viedä muutamaksi tunniksi päivässä / päiväksi viikossa hoitoon, missä on ne kaikki tutut leikkikaverit?????
Osa näistä 5-6 vuotiaista ovat olleet päivähoidossa 1v. saakka. Ja sit pitäs jäädä yks kaks kotiin kattomaan, kun äiti paapoo vauvaa ja esikoiselle ei ole aikaa, niinkö????
Maalaisjärkeä, hei haloo, täytyy osata käyttää!!!!!
Meillä on nelivuotias esikoinen, joka ei siis ole ollut koskaan hoidossa, vaan viime talven kaksi kertaa viikossa kerhossa ja kahdessa harrastuksessa. Kuopus on vähän alle 2.
Nyt soittelin päiväkotiin ja kyselin, miltä ensi syksy näyttää. Halusin molemmat silloin hoitoon, ehkä ensin osa-aikaisesti. Päiväkodin johtaja oli sitä mieltä, että on kyllä aikamoinen uroteko pitää niin pitkään ihan ns. kotihoidossa ja sanoi, että kyllä viisivuotias kaipaa jo ryhmää ja muita lapsia ja hän ehdotti, että toisin esikoisen jo keväällä ja kuopuksen vasta syksyllä.
Ja kyllä tämäkin kesä oli oikeasti jo työläs, kun kaikki naapurien lapset lomailivat, eikä mökkinaapureillakaan ole lapsia. Tosi, tosi paljon saa nähdä vaivaa, että ohjelmaa riittää tasaisesti jne.
Kyllä se on oikeasti hyvä vähän isommalle lapselle olla vähän väliä poissa kotoa ja nähdä kavereita. Puhun siis yli 3-4-vuotiaasta lapsesta. Meilläkään ei ole edes naapureita ja lähin leikkipuisto on 20 km:n päässä eikä siellä ole koskaan muita lapsia! En mä oikeasti tiedä missä ne kaikki lapset on? Päiväkodissa kai?? No kun tämä kolmonen syntyi niin kyllä mä annoin kaksoset (kohta 5v) jatkaa osapäivähoidossa. Toki mä mietin että onko oikein mutta sitten toisaalta niin meidän päivistämme tulisi hirvittävän pitkiä täällä yksinämme 5 päivää viikossa.
Ei täältä maalta nyt jatkuvasti viitsi jonnekin lähteäkään että olisi jatkuvaa ohjelmaa. Kun tuo hoitopaikka kuitenkin on lähes vieressä ja mies vie aamulla ja minä haen iltapäivällä. Sitäpaitsi lapset itse tykkäävät mennä sinne.
Niinä päivinä (n. 2 päivää viikossa) kun ovat siellä niin minä ehdin sitten tehdä kaikenlaista jota en muuten millään ehtisi. Tosin enin aika menee tän kuopuksen viihdyttelyyn...
että vanhempaa lasta ei " voisi" viedä esim. osa-aikaiseen hoitoon, tapauksia jossa äidillä on masennusta tms tai sitten jos asuinpaikasta johtuen ei ole mahdollista itse kehitellä virikkeellistä toimintaa ilman suuria ponnistuksia.
Ymmärrän varsin hyvin (vaikka itselläni ei sen ikäisiä lapsia olekaan), että jo 4-5 vuotiaalle hoitopaikassa olemisessa on puolensa juuri seuran ja virikkeiden kannalta ajateltuna.
Mutta sitä en minäkään todellakaan ymmärrä, että esimerkiksi naapurini vie esikoisen - 1 v 5 kk - joka päivä 8 h hoitoon perhepäivähoitajalle, jossa muut lapset ovat 3-5 vuotiaita, ja viettää päivän vauvan kanssa kaksin. Perusteluina juuri virikkeet. Lähimpään puistoon olisi matkaa 30 m ja kahden kilometrin säteellä on neljä kivaa puistoa, joissa aina paljon muita lapsia. Lisäksi seudulla on useampana päivänä viikossa ilmaisia äiti-lapsi -kerhoja, sekä suht edullisesti muskari ja vauvajumppa. Että mahdollisuudet tarjota virikettä omalle lapselleen ovat kyllä olemassa, mutta kun se halu puuttuu...
Vierailija:
Yksinkertaisesti kun välillä on kotona siivottava, silitettävä, tehtävä ruokaa jne. Eli ei lapsen kanssa voi koko ajan leikkiä.Miksi sitten pitäisi 5-6vuotias ottaa tutusta hoidosta pois, kotiin, mankumaan, että mulla ei oo mitään tekemistä (kun äiti laittaa ruokaa, vaikka pyytää mukaan auttamaan, niin lapsi ei halua), ei oo ketään leikkikaveria (vaikka äiti juuri leikkinyt tunnin hänen kanssaan) jne.
Onko parempi vaihtoehto sitten antaa lapsen katsoa kotona viedeoita, vai viedä muutamaksi tunniksi päivässä / päiväksi viikossa hoitoon, missä on ne kaikki tutut leikkikaverit?????
Osa näistä 5-6 vuotiaista ovat olleet päivähoidossa 1v. saakka. Ja sit pitäs jäädä yks kaks kotiin kattomaan, kun äiti paapoo vauvaa ja esikoiselle ei ole aikaa, niinkö????
Vierailija:
Vierailija:
Yksinkertaisesti kun välillä on kotona siivottava, silitettävä, tehtävä ruokaa jne. Eli ei lapsen kanssa voi koko ajan leikkiä.Miksi sitten pitäisi 5-6vuotias ottaa tutusta hoidosta pois, kotiin, mankumaan, että mulla ei oo mitään tekemistä (kun äiti laittaa ruokaa, vaikka pyytää mukaan auttamaan, niin lapsi ei halua), ei oo ketään leikkikaveria (vaikka äiti juuri leikkinyt tunnin hänen kanssaan) jne.
Onko se niin kummallista ymmärtää, että joku ei yksinkertaisesti JAKSA?
Sinäkin, arvon ap, ostelet iltasanomia ja päivittelet, että miten helevetissä tuokin äiti poltti lapsensa ja tuo toinen heitti kaivoon ja tuo kolmas ampui ne. Mieti, kumpi nyt on sit järkevämpää: se, että vie ne pennut sinne tarhaan jo kättelyssä vai se, että jää niitten kaa kotiin kykkimään ja hulluksi tulemaan ja niitä pahoinpitelemään ja tappamaan?
Jos tietää, ettei jaksa niitä lapsia koko ajan, niin silloin ne lapset viijään tarhaan. Ja asia on niin yksinkertainen. Ihan turha, BTW, nyt vinkua, että miksi tehdä sitten lapsia, kun ei kerta niitä jaksa hoitaa. Niitä lapsia vaan tehdään, eikä sitä helevettiä kukaan tajua etukäteen. Niin että koetapas nyt vain ymmärtää. Ja vaikket ymmärrä, ni turpa jokatapauksessa kiinni.
Milläs ne lapset saahaan tekemättömäksi?
37 ja 38, onko sinulla itselläsi 4-6 -vuotias lapsi?
Minulla on nelivuotias, joka on ollut aina kotihoidossa ja keksii kyllä tekemistä itsekin (kaikenlaista, kaikki ei niin kauhean fiksua...), mutta jonkun pitää silti luoda päivään ne rajat ja raamit. Ja vähän jaksotella, ettei tule liikaa riehuntaa ja tulee tarpeeksi rauhallista askartelua ja päinvastoin.
Uskon että takuulla jokainen 4 - 6 -vuotias osaa täyttää itse päivänsä ja " keksiä tekemistä" , mutta tulos on sitten kyllä välillä mitä on!
Vierailija:
Onko se niin kummallista ymmärtää, että joku ei yksinkertaisesti JAKSA?
Sinäkin, arvon ap, ostelet iltasanomia ja päivittelet, että miten helevetissä tuokin äiti poltti lapsensa ja tuo toinen heitti kaivoon ja tuo kolmas ampui ne. Mieti, kumpi nyt on sit järkevämpää: se, että vie ne pennut sinne tarhaan jo kättelyssä vai se, että jää niitten kaa kotiin kykkimään ja hulluksi tulemaan ja niitä pahoinpitelemään ja tappamaan?Jos tietää, ettei jaksa niitä lapsia koko ajan, niin silloin ne lapset viijään tarhaan. Ja asia on niin yksinkertainen. Ihan turha, BTW, nyt vinkua, että miksi tehdä sitten lapsia, kun ei kerta niitä jaksa hoitaa. Niitä lapsia vaan tehdään, eikä sitä helevettiä kukaan tajua etukäteen. Niin että koetapas nyt vain ymmärtää. Ja vaikket ymmärrä, ni turpa jokatapauksessa kiinni.
ajattelee ap:n tavoin. Kun oppii vähän lisää elämästä ja siitä että ihmisiä on tosiaankin, niin kliseiseltä kuin se kuulostaa, erilaisia.
Kun oisin sitä etukäteen miettiny, ni tuskin oisin tuossa Tammerkosken sillalla housuuni paskonu. Mutta kun en tullut sitä alunperin miettineeksi ja ajattelin paskan mukavasti housuissa lämmittävän, niin paskansin nyt kuitenkin. Eikä sitä paskomista enää saa peruttua.
Vierailija:
37 ja 38, onko sinulla itselläsi 4-6 -vuotias lapsi?Minulla on nelivuotias, joka on ollut aina kotihoidossa ja keksii kyllä tekemistä itsekin (kaikenlaista, kaikki ei niin kauhean fiksua...), mutta jonkun pitää silti luoda päivään ne rajat ja raamit. Ja vähän jaksotella, ettei tule liikaa riehuntaa ja tulee tarpeeksi rauhallista askartelua ja päinvastoin.
Uskon että takuulla jokainen 4 - 6 -vuotias osaa täyttää itse päivänsä ja " keksiä tekemistä" , mutta tulos on sitten kyllä välillä mitä on!
Kaksoset 4 v ovat toistensa kimpussa kotona ollessaan koko ajan, kun äiti hoitaa vauvaa eikä ehdi erotuomariksi joka hätään. Saatikka että ehtisi järjestää vanhemmille lapsille mitään kivaa toimintaa, ruokailut ja ulkoilut juuri ja juuri jollain lailla kauppareissun yhteydessä...
Meillä lapset (isommat) olivat erittäin tyytyväisiä kun saivat olla osan päivästä (muutaman tunnin päivässä) leikkimässä kavereiden kanssa. t. Neljän äiti
Joten ihan turha tässä selitellä kauheasti asioita ihmiselle joka ei niistä mitään ymmärrä.
stella80: