Luulin, että poliisit toimittaa kuolinviestin...
Sarjoja katsoneena aina kuvittelin, että poliisit toimittavat kuolinviestin. Näin ei ainakaan Suomessa ole. Itse sain lapseni ystävän äidin soiton, jossa kehoitti minua soittamaan sairaalaan, kun oli lapseltaan kuullut lapseni viedyn sinne. Koskaan en saanut mitään yhteydenottoa viranomaisilta. Miltään taholta, edes sairaalalta. Kukaan ei myöhemminkään soittanut minulle eikä kysynyt mitään edes poliisin taholta. Lapseni oli Juuri täyttänyt 18 v. Ja kuolinsyy itsemurha. Kirjallisesti ilmoitettiin, että saan tiedon, milloin voin lapseni ruumiin saada hautausta varten. Soitin kaksi viikkoa myöhemmin patologille, joka sanoi, että olivat jo ajatelleet köyhien hautausta, kun kukaan ei ruumista hae. Minulle oli siis sanottu, että pitää odottaa poliisin ilmoitusta. Tämä kaikki on jättänyt minuun ison trauman.
Kommentit (20)
Tuossa on luultavasti käynyt inhimillinen virhe. Tai lapsesi lähiomaisia ei ollut ilmoitettu.
Sinun kannattaisi mennä terapiaan puhumaan asiasta ja tehdä valitus kyseisestä sairaanhoitopiiristä yms.
Laita palaute kunnan sivujen kautta? Siellä on yleensä eri osastoja. Ettei toistuisi tuo. Juttele tuttujen ja kriisipuhelimeen vaikka nimettömänä, älä jää yksin.
Sinulle kävi kyllä erittäin järkyttävästi. Kyllä lähimpiin omaisiin yleensä otetaan yhteyttä.
Mieheni isä kuoli äkillisesti ja yllättäen kotiinsa. Paksusuolen syöpään, mitä ei itse tiennyt sairastavansa edes. Poliisit tuli meille kotiin. Sanoin miehen olevan töissä ja pyysin mennä sinne ja menivät sinne ja olivat miehelleni hyvin ystävällisiä.
Mieheni täti kuoli äkillisesti kotiinsa. Mies oli hänen lähin ja ainoa omaisensa. Mies sai sairaalasta soiton, että saako tädin ruumiin avata. Mies siihen, että onko hän siis kuollut. Lääkäri luuli, että mies tiesi kuolemasta.
Eihän ne välttämättä ilmoita, kun heti otit yhteyttä sairaalaan.
Totta kai tuollainen jättää traumat! Muutenkin kamala tilanne, ja puhutaan vielä jostain köyhäinhautauksesta!
Kuvannee nyky-yhteiskuntaa.
Itse pitäisi olla aktiivinen, eikä kukaan "muista sua"...
Ehdottomasti palaute viranomaisille, muuten jää vaivaamaan. Koeta jaksaa!
Järkyttävää! Voimia sinulle, en voi ymmärtää tuskasi määrää, voin vain myötäelää. ❤️
Osanottoni. Onko asiasta kauan aikaa? MInäkin uskon, että jokin tietokatkos asiassa on ollut. Enkä edes usko, että valittaminen kahdallasi auttaa enää.
Saisitko mahdollisesti apua veraistuesta tai keskustelusta jonkun seurakunnan työntekijän kanssa?
Otan osaa.
Isäni löydettiin kotoaan kuolleena. Poliisi toi suruviestin siskolleni. Tuttavan aikuinen lapsi kuoli myös kotiinsa ja hänellekin poliisi ilmoitti. Uskoisin tämän olevan Suomessa tavanomaista.
Eikö lapsesi tiedoissa ollut mainintaa lähiomaisesta, jolle ilmoitetaan? Poliisi ei varmaan kyllä ilmoittele niistä, jotka ovat kuolleet sairaalassa vaan vastuu on silloin siirtynyt sairaalan henkilökunnalle. Eihän poliisi seuraa ihmisten kuolemisia, ellei kyse ole rikoksesta.
Niin suuri suru ja menetys ja tällainen epäselvä toiminta viranomaisten taholta on kohtuutonta. Voimia kovasti sinulle ❤️❤️❤️.
No meilläkin lapsen kohdalla meinasi käydä niin että olivat tuhkaamassa ja ripottelemassa tuhkat uurnalehtoon (edes paikkaa eivät olisi kertoneet) Onneksi oltiin yhteydessä että milloinhan voi ruumiin noutaa. Meillekin sanottiinnettä ottavat yhteyttä kun kuolinsyy on selvitetty. Sanoivat että voi mennä yli kuukausikin kun kyseessä on lapsi ja kuolinsyy (tauti tai mikään sairaus) ei ole selvillä. 6 viikon kohdalla alettiin kysellä perään.
En olisi ikinä selvinnyt traumasta jos ei olisi voinut hautajaisia pitää.
Jos joku on kuollut sairaalassa, niin silloin poliisi ei ilmoita, vaan kyllä se on sairaalan tehtävä. Jos joku kuolee muualla, niin poliisi ilmoittaa mikäli väestötietojärjestelmästä on lähiomainen löydettävissä. Eli puoliso, lapsi, vanhempi, sisarus tms. Poliisi ilmoittaa yhdelle, jonka vastuulle jää ilmoittaa muille
Miksi poliisin pitäisi ilmoittaa sinulle kuolemasta kun tiesit sen jo kun soitit sairaalaan?
Vierailija kirjoitti:
No meilläkin lapsen kohdalla meinasi käydä niin että olivat tuhkaamassa ja ripottelemassa tuhkat uurnalehtoon (edes paikkaa eivät olisi kertoneet) Onneksi oltiin yhteydessä että milloinhan voi ruumiin noutaa. Meillekin sanottiinnettä ottavat yhteyttä kun kuolinsyy on selvitetty. Sanoivat että voi mennä yli kuukausikin kun kyseessä on lapsi ja kuolinsyy (tauti tai mikään sairaus) ei ole selvillä. 6 viikon kohdalla alettiin kysellä perään.
En olisi ikinä selvinnyt traumasta jos ei olisi voinut hautajaisia pitää.
Siis lapsi oli alaikäinen? Miten tämä voi olla mahdollista?? Kamalaa...
Minulla pomppaa säännöllisesti sairaalan tietoihin vanhempani tiedot vaikka olen kymmeniä kertoja ilmoittanut että kyseiselle ihmiselle ei ilmoiteta missään tilanteessa yhtään mitään. En todellakaan halua väkivaltaisen narsistin tietävän vaikka kuolisin. Vielä vähemmän jos olisin sairaalassa koska en ole turhaa muuttanut, laittanut osoitteita ja puhelinnumeroita salaiseksi ja muuttanut nimeäni.
Lähetän lämpöä. Sinua on kohdeltu kylmästi ja vielä suurin suru. :( 🕊💟
Otan osaa.