Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Migreeni on todellinen sairaus, mutta kaikilla hyvin erilainen ja siksi sitä vähätellään ja ihmetellään

Vierailija
28.04.2021 |

Äitini jalat puutuvat ja häneen iskee kauhea suklaanhimo, muuten ei siis ole suklaan ystävä. Sitten alkaa raju, holtiton haukottelu. Ottamalla heti lääkkeet, äiti välttyy säryltä kokonaan ja on toimintakykyinen. Äiti oli töissä koulun keittiössä ja pystyi tekemään töitä kohtauksen aikana.
Kun taas eräs ystäväni alkaa nähdä sinisiä palloja ja sitten iskee niin kova särky että vain makaa ja itkee ja oksentaa. Migreenilääkkeet oksentaa heti ulos, nyt hänellä onneksi on pistettävä migreenlääke mutta ei silti pysty olemaan töissä tai huolehtimaan lapsistaan.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä lääkkeet yleensä auttaa mutta ne pitää ottaa ihan heti kun ne ensimmäiset lievät oireet iskee. Jos päästään vähänkin pidemmälle migreeni yltyy niin pahaksi etten pääse sängystä ylös pariin vuorokauteen.

Vierailija
2/22 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella oireet ovat kuitenkin samanlaiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kaikki saikkuhaukat vetoaa migreeniin! Koeta siinä sitten pomo saada uskomaan että sulla on ihan aikuisten oikeasti se v""n migreeni.

Vierailija
4/22 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa migreeniä ja "migreeniä"

Vierailija
5/22 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä mielestäni vähätellä? Ihan kauheetahan se on.

Vierailija
6/22 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on yhden kerran tullut aurallinen kohtaus, ja sen näkökenttäpuutoksen, hirvittävän päänsäryn ja seuraavan päivän aivosumun kanssa en olisi ollut kykenevä töihin. Onneksi oli vapaapäivä.

Vierailija
7/22 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jotkut koettavat kuitata sen että kaikillahan sattuu joskus päähän, ota buranaa! Eivätkä ymmärrä miksei ihminen halua eikä voi lähteä leffaan/shoppailemaan/lenkille kun migreenikohtaus meneillään.

Vierailija
8/22 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman ärsyttävimpiä on just nuo "migreeniä" potevat. Juuri niiden takia meitäkin, joilla oikeasti on migreeni, pidetään luulosairaina.

Itselläni ei tosin ole ongelmaa, musta näkee kyllä heti, kun kohtaus iskee. Ja yhdellä työkaverilla on niin paha versio, että joka ikinen kohtaus vie sairaalaan (onneksi kuitenkin kohtauksia tulee hänelle vain pari kolme kertaa vuodessa).

Mutta moni muu vähän lievempi migreenikko kyllä joutuu kestämään kulmien kohottelua, kun ulkoiset merkit ei ole niin rajut.

Vierailija
9/22 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi poistaa sairauksista, koska sitä käytetään 90% ajasta lintsaamiseen vaikka henkilöllä oikeasti olisi taipumus pahoihin migreeneihin

Vierailija
10/22 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minulla kohtaukset etenevät hitaasti, täsmälääke alkaa vaikuttaa ennen kuin kipu ehtii pahaksi. Lääkkeiden saamisen jälkeen vain muutaman vuoden välein on sellainen haluan-kuolla-tason kohtaus, jollaisia ilman lääkitystä kaikki olisivat.

Tästä kuultuaani kollegani puuskahti minulle, että ei minulla mitään migreeniä ole. Niin siis koska lääkitys auttaa ja en siksi kärsi niin pahasti kuin muuten, minulla ei ole tätä sairautta.

Aha. No ne 120 kohtausta vuodessa ovat eri mieltä kollegan kanssa. Itse olen vaan kovin kiitollinen, etten noina 120 kertana joka kerta kärsi paria päivää järkyttävän kovista kivuista, ja oletettavasti vältän myös ainakin pari sairaalareissua joka kuukausi.

Vierailija
11/22 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jotkut koettavat kuitata sen että kaikillahan sattuu joskus päähän, ota buranaa! Eivätkä ymmärrä miksei ihminen halua eikä voi lähteä leffaan/shoppailemaan/lenkille kun migreenikohtaus meneillään.

Kerran mulla oli migreenilääkkeet loppu ja lääkärikeskuksen vastaanottaja neuvoi minua ottamaan Buranaa. Ei kai minulla olisi migreenilääkitystä jos buranat tepsisivät....

Vierailija
12/22 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin, koulussa kerran opettaja ihmetteli että onko kaikilla luokan tytöillä migreeni kun katseli poissaoloja jostain vihostaan. Kysyi onko kenellekään tehty aivosähkökäyrää ja yksi käsi nousi.

Vierailija
13/22 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on paha migreeni. Burana toimii lääkkeenä, mutta kuten joku sanoikin niin kohtausta ei saa päästää pitkälle tai muuten olen täysin toimintakyvytön pitkän aikaa. Silti tätä vähätellään. Jopa oma puolisoni joka on nähnyt kun oksentelen ja vaikeroin useita tunteja ei meinaa uskoa että se kipu on oikeasti järkyttävää. Olen saanut jopa paniikkikohtauksen kohtauksen alkaessa, koska se kipu pelottaa niin paljon. Mielestäni migreeni on pahimmillaan kamalampaa kuin synnytys.

Vierailija
14/22 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo kokenut vähättelyä. Nykyään mulle migreeni on lievempi juttu kuin monet kuvittelevat. Esim. pystyn usein tekemään töitäkin migreenissä (teen yksityisyrittäjänä töitä kotona). Usein vain on pakko mennä nukkumaan, kun otan kohtauslääkkeen, ja ilman kohtauslääkettä migreeni ei vain mene ohi. Mutta oli mullakin aikoinaan ihan hirveitä kohtauksia, en silloin todellakaan pystynyt työskentelemään.

Vierailija
15/22 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aivosähkökäyrää tarvitaan? Ainakin aurallinen diagnosoidaan oireiden perusteella.

Vierailija
16/22 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muitakin sairauksia vähätellään.

Vierailija
17/22 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on neurologin diagnosoima aurallinen migreeni, ja kohtauksen alkaessa auttaa heti runsas Burana (800 mg). Minulla särkee silti joskus pää, joskus ei. Joskus särky lamauttaa, joskus ei. Suurin ongelma on se, etten näe eteeni vaan kohtaus alkaa aina autoilla tai näkökenttäpuutoksilla. Onneksi se vaihe ei yleensä kestä kauaa, mutta sen jälkeen tulee se kuuluisa aivosumu (en vaan käy täysillä) ja se voi viedä parikin päivää. Erilaisia ovat siis yhden ja samankin ihmisen migreenikohtaukset, saati sitten sadan potilaan.

Vierailija
18/22 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on neurologin diagnosoima aurallinen migreeni, ja kohtauksen alkaessa auttaa heti runsas Burana (800 mg). Minulla särkee silti joskus pää, joskus ei. Joskus särky lamauttaa, joskus ei. Suurin ongelma on se, etten näe eteeni vaan kohtaus alkaa aina autoilla tai näkökenttäpuutoksilla. Onneksi se vaihe ei yleensä kestä kauaa, mutta sen jälkeen tulee se kuuluisa aivosumu (en vaan käy täysillä) ja se voi viedä parikin päivää. Erilaisia ovat siis yhden ja samankin ihmisen migreenikohtaukset, saati sitten sadan potilaan.

Juu, siis alkaa auroilla eikä autoilla. :)

19/22 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin, koulussa kerran opettaja ihmetteli että onko kaikilla luokan tytöillä migreeni kun katseli poissaoloja jostain vihostaan. Kysyi onko kenellekään tehty aivosähkökäyrää ja yksi käsi nousi.

Migreeniä ei todeta aivosähkökäyrästä...

Vierailija
20/22 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kuvittelee, että on kyse migreenistä, kun on vähän kovempi päänsärky... Esimerkiksi jumissa oleva niska-hartiaseutu voi aiheuttaa todella järkyttävää ja pitkäkestoista päänsärkyä, johon ei meinaa Burana auttaa. Samoin jumissa olevat purentalihakset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme