Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pariskunta, sinkku, taksilasku

Vierailija
28.04.2021 |

Sinkku saapuu taksijonoon. Siinä kuullessaan erään tuntemattoman pariskunnan juttelua hän huomaa itsellään ja pariskunnalla olevan saman matkan. He päättävät mennä samalla taksilla. Perillä tulee kiista: Pari haluaa, että he sinkku maksaa puolet taksilaskusta ja he toisen puolikkaan. Sinkku on sitä mieltä, että kulut pitää jakaa kolmeen osaan, koska matkustajia on kolme. Mikä olisi ratkaisu?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lähde tuttavapariskuntien kanssa minnekään, vaikka mukaan pyytäisivätkin. Pariskuntien kanssa lomailu on ehkä väsyneintä mitä on. Yksin matkustaessa tutustuu aina mielenkiintoisiin uusiin ihmisiin, pariskuntien kanssa joutuu lähinnä kuuntelemaan samat jutut mitä Suomessakin lisänä lomastressi ja kiukuttelu jollekin piccololle.

Vierailija
62/76 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos pariskunta ei olekaan oikeasti pariskunta vaan huijaavat olevansa, että pääsevät halvemmalla.

Siis jo ennen taksijonoon menemistä sopivat puhuvansa niin, että tuntemattomat luulevat heidän olevan pariskunta? Jos hyvä tuuri käy, niin joku samaan suuntaan menevä sattuisi kuulemaan heidän keskustelunsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaksi tuttavapariskuntaa lähtevät taksimatkalle ja toisella pariskunnalla on yhteiset rahat ja toisella omat, niin maksavatko omat rahat pitävä pariskunta 2/3:aa kuluista ja yhteistä taloutta pitävä lopun 1/3:n?

Vierailija
64/76 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän taksissa veloiteta henkilömäärän mukaan, vaan matkan/ajan. Ei siis mitenkään verrattavissa henkilökohtaiseen bussi- tai lentolippuun. Tietysti puoliksi siis.

Vierailija
65/76 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän taksissa veloiteta henkilömäärän mukaan, vaan matkan/ajan. Ei siis mitenkään verrattavissa henkilökohtaiseen bussi- tai lentolippuun. Tietysti puoliksi siis.

Aivan. Jos pariskunta menee taksilla A, hinta 30 euroa. Sinkku tulee samaan osoitteeseen taksilla B ja hinta on 30 euroa. Eli molemmat maksaisivat näinkin saman hinnan.

Vierailija
66/76 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaanko taas puhua mökkivuokran oikeudenmukaisesta jakamisesta?

Vierailija
67/76 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytään toisinpäin.

Sinkku ja pariskunta ovat joen varressa kävelyllä ja huomaavat vaikka koiran joka on hukkumaisillaan. Yhdessä tuumin pelastavat tämän ja omistaja tulee paikalle ja antaa kiitokseksi 900€ koiran pelastamisesta.

Päteekö tässä sama? Sinkku saa 450€ ja pariskunta 450€ vai pitääkö tämä jakaa kolmeen osaan niin että jokainen saa 300€?

Tämä lähinnä niille jotka sanovat taksimatkan menevän kahteen osaan.

Vierailija
68/76 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysytään toisinpäin.

Sinkku ja pariskunta ovat joen varressa kävelyllä ja huomaavat vaikka koiran joka on hukkumaisillaan. Yhdessä tuumin pelastavat tämän ja omistaja tulee paikalle ja antaa kiitokseksi 900€ koiran pelastamisesta.

Päteekö tässä sama? Sinkku saa 450€ ja pariskunta 450€ vai pitääkö tämä jakaa kolmeen osaan niin että jokainen saa 300€?

Tämä lähinnä niille jotka sanovat taksimatkan menevän kahteen osaan.

Ei ole verrattavissa. Oletetaan, että kaikki kolme tekivät töitä koiran pelastamisen eteen yhtä paljon. Tällöin toki palkkakin kaikille sama. Taksimatkan veloitus puolestaan on könttäsumma, joka ei liity henkilöiden määrään. Yhteistaksissa kahdesta taksimatkasta tulee yksi taksimatka, ei kolmesta.

Vierailija
69/76 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vihdoin joku sanoi tämän, mulle tuli se mökkivuokraketju mieleen heti otsikosta! :D

Vierailija
70/76 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vihdoin joku sanoi tämän, mulle tuli se mökkivuokraketju mieleen heti otsikosta! :D

Legendaarinen mökkivuokra

Vierailija
71/76 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taksimatka suuntautuu Klaukkalaan niin olettaisin, että vahempi pariskunta on sen verran vähävarainen ja pihinsorttinen, että maksaisin matkan kokonaisuudessaan itse.

Vierailija
72/76 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos taksimatka suuntautuu Klaukkalaan niin olettaisin, että vahempi pariskunta on sen verran vähävarainen ja pihinsorttinen, että maksaisin matkan kokonaisuudessaan itse.

Mutta on kuitenkin lähtenyt baarikierrokselle? :D

Vierailija
73/76 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppy reissujen taksikyydin hinta jaettu aina perheittäin tilataksilla, pikkubussilla. Ei ole vielä riitoja sen takia tullut. = Pariskunta 20€ , sinkku 20€

Vierailija
74/76 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaisi ajatus lokkeilijapariskunnasta niin paljon, että kävelisin kotiin tai menisin yksin seuraavalla taksilla.

Vierailija
75/76 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pariskunnat tekee aina tuota, että yksi talous. Oli kyse sitten häälahjasta tai mökkikulujen jakamisesta, niiden mielestä pitää sinkun maksaa sama kuin pariskunnan. Pihejä ihmisiä, vaikka muutenkin pääsevät halvemmalla kaikesta.

Itse olen taksitapauksessa sitä mieltä, että kolmeen osaan kun on kolme aikuista matkustajaa = kolme maksajaa. Ainakin suvun lahjoissa taas sinkku voisi maksaa saman kuin pariskunta, (itse olen ainakin tehnyt näin mielelläni) koska hän maksaa vain oman sukunsa puolen lahjoja, kun sitä toista sukua ei ole, kun taas pariskunta maksaa lahjoja molempien sukujen puolelle. 

Menin vasta naimisiin, joten tuoretta näkemystä molemmista näkökulmista:)

Vierailija
76/76 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nolo lokkeilija yrittää perustella itselleen miksi on aina käyttänyt ystäviään hyväksi. Tai ethän sinä mikään ystävä olet jos olet maksattanut kulujasi muilla.