Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtodistuksen asiaton merkintä

Vierailija
27.04.2021 |

Työtodistusta joutui työsuhteen päättymisen jälkeen odottamaan huomattavan pitkään. Kun työnantaja viimein toimitti sen, oli siihen merkitty erään työvapaan kesto ja syy.

Tällaisia ylimääräisiä tietoja ei työtodistukseen saa kirjata. Tekisi mieli pyytää uusi työtodistus, mutta sitä saisi taas odotella... Ärsyttää! Miten kannattaisi toimia?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtodistus - Työsuojelu

https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/tyotodistus

Jos työtodistukseen on kirjoitettu virheellisiä tai lain vastaisia tietoja (esim. sairauspoissaoloista tai perhevapaista) tai siihen on laitettu arvio työsuhteen päättymisen syystä tai arviolauselma, vaikka et ole tätä pyytänyt, työnantajan pitää antaa sinulle uusi työtodistus, johon virheet on korjattu.

Vierailija
22/23 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laissa on määritelty mitä työtodistukseen saa kirjoittaa + työntekijän pyynnöstä kirjoitettavat asiat eli arvio.

Lain tarkoittamaan työtodistukseen ei kirjata poissaoloja.

Mutta jos olet kunnalla töissä, niin kunta kirjoittaa poissaolot PALVELUTODISTUKSEEN. Palvelutodistus ei ole sama kuin työtodistus, palvelutodistus on keksitty sen vuoksi, että aikoinaan kuntatyöntekijä rupesi laskemaan poissaoloja kokemusvuosilisiä vähentäviksi ajoiksi.

Mutta kunnallakin voi pyytää erikseen kirjoittamaan työtodistuksen. Sillä kuntatyöntekijäkin voi hakea yksityispuolelle töihin, näin ollen, miksi hänen pitäisi poissaolonsa työnhakemuksessa kertoa. 

Arviota ei tietenkään voi työntekijä sanella minkälaiseksi se kirjoitetaan, mutta pyytää voi.

Ketjussa joku kertoi, että oli asiattoman merkinnän saanut poistettua uhkaamalla ammattiliiton juristin yhteydenotolla. No, tota, näissä kunta-asioissa mulle kävi juuri näin. Se oli näiden palvelutodistusten tullessa käyttöön, mulle työnnettiin käteen palvelutodistus poissaolomerkinnällä (ja poissaolo oli laillinen, eli sairausloma todistuksella), no, olin siis pyytänyt työtodistuksen. Minä nuori ihminen otin yhteyttä liittoon ja pääsian sen lakimiehen puheille, hän totesi heti että laiton ja työtodistus pitää kirjoittaa, mutta kehotti minua siis kääntymään tässä asiassa ja jatkossa jos vastaavaa tulee niin oman työpaikan luottamusmiehen puoleen.. No, pyysin uuden todistuksen ja siis työtodistuksen niin mitäs se esimies tuumas "mihis sinä sitä enää tarvit!" Niin, ja määräaikainen olin...

jep, terveiset Koskelan sairaalaan, jota tosin ei enää ole olemassakaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvioita ei kirjoiteta jos työntekijä ei niitä nimenomaan pyydä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi