Työtodistuksen asiaton merkintä
Työtodistusta joutui työsuhteen päättymisen jälkeen odottamaan huomattavan pitkään. Kun työnantaja viimein toimitti sen, oli siihen merkitty erään työvapaan kesto ja syy.
Tällaisia ylimääräisiä tietoja ei työtodistukseen saa kirjata. Tekisi mieli pyytää uusi työtodistus, mutta sitä saisi taas odotella... Ärsyttää! Miten kannattaisi toimia?
Kommentit (23)
Muuten työtodistus oli siis ihan ok. Jotkin työtehtävät tosin oli kirjattu vähän sinnepäin. Mutta työtodistusta oli vaikea saada ja sen perään joutui kyselemään.
Uuden työtodistuksen vaatiminen voisi saada työnantajan ärtyneeksi. Ehkä sitten vain tyydyn vähän puolivillaiseen työtodistukseen.
Mulla kävi joskus samalla tavalla. Soitin työnantajalle ja sanoin, että poistatte tuon kyseisen laittoman kohdan ja teette uuden työtodistuksen. Muutoin ammattiliittoni juristi ottaa yhteyttä.
En tosin kuulunut edes liittoon😀 Mutta sain heti korjatun työtodistuksen.
Onko joku vastaavassa tilanteessa pyytänyt uuden työtodistuksen ilman ylimääräisiä merkintöjä? Saiko sen helposti?
Munn työtodistuksessa luki ärsyttävä kusipää.
Olen hävittänyt kaikki työtodistukseni. Mitä niillä tekee?
Kirjoita itse parempi! Ei niitä kukaan vertaa oikeasti.
Eli siihen on merkattu äitiysloma vai tieto pitkästä masissaikusta?
Ei sitä kai siihen saisi merkitä, mutta muista, että voit tarvita myös työnantajalta suosituksia. Kokeile hyvällä. Pyydä kauniisti uutta.
Vierailija kirjoitti:
Muuten työtodistus oli siis ihan ok. Jotkin työtehtävät tosin oli kirjattu vähän sinnepäin. Mutta työtodistusta oli vaikea saada ja sen perään joutui kyselemään.
Uuden työtodistuksen vaatiminen voisi saada työnantajan ärtyneeksi. Ehkä sitten vain tyydyn vähän puolivillaiseen työtodistukseen.
Sulla on oikeus asialliseen työtodistukseen. Käänny AVIn puoleen ja pyydä sieltä apua.
älä ole lammas
Vierailija kirjoitti:
Eli siihen on merkattu äitiysloma vai tieto pitkästä masissaikusta?
Ei sitä kai siihen saisi merkitä, mutta muista, että voit tarvita myös työnantajalta suosituksia. Kokeile hyvällä. Pyydä kauniisti uutta.
Meni kuukausia ennen kuin tuo työtodistus tuli. En usko työnantajan kovin helposti kirjoittavan uutta tilalle.
No kerro, mikä se poissaolon syy oli?
Vierailija kirjoitti:
No kerro, mikä se poissaolon syy oli?
Miksi olet siitä kiinnostunut?
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita itse parempi! Ei niitä kukaan vertaa oikeasti.
Tuo ei ole minun juttuni.
Työtodistus kannattaa kirjoittaa itse ja hakea nimmari esimieheltä.
mistä saa ostettua kampelan? tuoreena?
Tällä palstallahan tämäkin asia ratkeaa. Jos haluat uuden todistuksen, niin pyydä se siltä entiseltä työnantajalta, äläkä täällä mourua.
Työtodistuksessa saa ilmetä vain kyseisen työtehtävän hoitoon liittyvät arviot, siinä ei saa olla luettavissa mitään työntekijää heikentävää seikkaa, nämä asiat kysyy työnantaja joka tapauksessa aina edelliseltä työnantajalta, tai suosituksissa, mutta ne eivät saa esiintyä työtodistuksessa. Voit riitauttaa asian, se on oikeutesi! Työtodistus ei ole henkilötodistus.
Vierailija kirjoitti:
Munn työtodistuksessa luki ärsyttävä kusipää.
Oliko työnantajajan kuvaus totuudenmukainen?
Laissa on määritelty mitä työtodistukseen saa kirjoittaa + työntekijän pyynnöstä kirjoitettavat asiat eli arvio.
Lain tarkoittamaan työtodistukseen ei kirjata poissaoloja.
Mutta jos olet kunnalla töissä, niin kunta kirjoittaa poissaolot PALVELUTODISTUKSEEN. Palvelutodistus ei ole sama kuin työtodistus, palvelutodistus on keksitty sen vuoksi, että aikoinaan kuntatyöntekijä rupesi laskemaan poissaoloja kokemusvuosilisiä vähentäviksi ajoiksi.
Pyytää uusi työtodistus, ja sen saatuaan toimittaa raaka kampela ja kusipelti työnantajan postilaatikkoon/ tuuletusikkunasta sisään.