Vinyylilankun pinta ja puhdistettavuus
Vinyylilankkua tässä suunnittelen koira- ja lapsiperheeseen, kun remontoimme rintamamiestalon alakertaa. Meillä on jo yhdessä yläkerran makkarissa Karitman vinyylikorkkilankkua, aivan ihana lämmin greigen sävy, ja tuntuu lämpimältä ja jotenkin aidon puumaiselta jalkaa vasten. Mutta ainoa häiritsevä juttu on se, että vaikka kerran-kaksi viikossa pyyhkäisen lattiat mopilla, niin kun valo heijastuu lattian pinnalta näkyy siinä helposti jotain ihan heikosti havaittavia läikkiä, (paljaiden) jalkojen jälkiä, koirien tassujen jälkiä... Eivät näy yhtään kun valo ei heijasta. Lattian käyttöluokka on muistaakseni 33 tai 34, eli sopii myös julkisiin tiloihin, ja olen miettinyt, että onko se kuitenkin liian sileää, ja nuo jäljet näkyvät ehkä sen takia.
Monilla kavereilla on Wicandersin vinyylikorkkia, ja siinä on selkeästi voimakkaampi kuviointi, siis se pinta, en tarkoita värikuviota (ja omaan silmään jotenkin ulkonäöltään muovisempi). Heillä myös lapsia ja koiria, ja etenkin tämä toinen kaveri on laiska siivoamaan, mutta silti minusta ei valon heijastuessa näy sillä tavalla jälkiä kun tuossa meidän vastaavassa materiaalissa.
Eli, mitä kokemuksia teillä on vinyylilankuista ja niiden puhtaanapidosta / näkyykö niissä helposti jotain jälkiä? Sisustussuunnittelija suositteli juuri tuota Karitman vinyylilankkua ja sen sävyä, koska se on helppo pitää puhtaana, mutta nyt olen alkanut miettiä, olisiko sittenkin sellainen lattia kätevämpi, missä mikään pienikään lika/jäljet eivät samalla tavalla näy? Vai pitääkö alkaa aina ensi töikseen vaan moppaamaan kun tule töistä kotiin :D
Kommentit (32)
Mikä mahtaa olla vinyylikorkin merkki ja sävy tässä? Näyttää hyvältä minun silmääni:
https://d3h1q508sbh4k1.cloudfront.net/sisustus/wp-content/uploads/2016/…
Me laitettiin juuri meidän kotiin vinyylilankkua ja olen kyllä tosi tyytyväinen sen ulkonäköön ja tuntuun. Ostettiin se Järvenpään K-raudasta ja siellä sattui olemaan paikalla maahantuojan edustaja, jonka kanssa juteltiin mm. tuosta pesemisestä. Hän kertoi, että kannattaa olla tarkkana millä pesuaineella pesee ja miten paljon sitä annostelee, sillä vääränlainen ja liikaa käytetty pesuaine kerrostuu vinyylilankun pintaan jolloin se voi alkaa näyttää likaiselle. Kuulemma kannattaa käyttää aina saippuatonta pesuainetta, sillä saippua on se aineosa joka kerrostuu pintaa ja silloin esim. aloittajan mainitsemat jalanjäljet näkyvät pinnassa.
Vinyylilankkujen pintojen kiiltoasteissa on myös eroja. Me haluttiin vähemmän kiiltävää ja päädyttiin tällaiseen, jonka pinta on melko matta: https://www.karitma.fi/vaaleanruskea-vinyylilankku-mallipala-nordic-des…
Kannattaa aina tarkkaan tutustua, kuinka tiettyä pintaa tulee puhdistaa. Myös suoraan Karitman sivuilta löytyy näköjään aika kattavat puhdistusohjeet... https://www.karitma.fi/i/vinyylilattian-(vinyylilankku-ja-vinyylikorkki… Itse lisäisin vielä, ettei saa käyttää mitään hankaavia puhdistusaineita.
Vinyylilankku tuntuu ja näyttää muovimatolta. Näyttää myös halvalta.
Käytiin katsomassa asuntoa ja ei kiitos.Siellä oli tämä vinyylilankku.
Meidän vuokra-asunnossa on myös ja ikinä en ostaisi asuntoa jossa vinyylilankku.
Laminaatti kelpaa mutta mieluiten parketti.
Minulle laitettiin vinyylilankku asentajien suosituksesta. Aiemmissa kodeissa ollut laminaatti ja olen tykännyt. Vinyylilattia oli 3xkalliimpi ja näyttää ihan muovimatolta. Ruma. Pahinta on että siitä haihtuu huoneilmaan jotain kemikaalia! Olen aamuisin ihan tukossa ja aivastelen, työpäivän aikana oireet loppuvat. Onko muilla vastaavaa kokemusta, asiasta pitäisi puhua kun lattian vaihto koko asuntoon ei ole mikään pikkujuttu.
Vain jos tulee sellainen esim rasvainen tahra, joka ei lähde pyyhkimällä pois, käytetään nimenomaan vinyylilattialle tarkoitettua pesuainetta.
Luultavasti koirien jaloissa tulee vain mutaa yleensä ja se kyllä lähtee kostealla pyyhkimällä.
Tosiaan meillä ainakin on ihan erinomainen ollut käytössä, mattojen altakin sai jättää liukuesteet pois.
Jos sattuu jostain syystä lankku tuhoutumaan, sen lattian kohdan voi purkaa ja vaihtaa ehjän lankun tilalle. Eli ei tarvitse koko lattiaa uusia.
Sehän on muovia. Miksi kukaan halauaa laittaa vanhaan, tai mihin tahansa taloon muovilattian.
Vierailija wrote:
Vinyylilankku tuntuu ja näyttää muovimatolta. Näyttää myös halvalta.
Käytiin katsomassa asuntoa ja ei kiitos.Siellä oli tämä vinyylilankku.
Meidän vuokra-asunnossa on myös ja ikinä en ostaisi asuntoa jossa vinyylilankku.
Laminaatti kelpaa mutta mieluiten parketti.
Nimenomaan!
Vain hienompi nimitys muovilattialle.
Olen sinun kanssa samaa mieltä vinylilankusta. Meillä tulee valo koko lattiapinnoille ja pintaa on 66 neliötä. En laittaisi vinyyliä enään, jos saisin valita uudelleen. Mainitsemasi jäljet nkyy meidänkin vinyylissä, vaikka olet mopsnnut. Hidas kuivumaan. Ärsyttää koko lattia. Ei ollut mikään halpa ratkaisu tmäkään. Ottaisin ennemmin laminaatin, vaikka olisi kuinka kylmä ja kopse kuuluisi kävellessä. Mnulla 5 pientä koiraa ja uskoin, että on helppohoitoinen. Pettynyt
Oletko hoitanut ohjeiden mukaan, on käytettävä VAIN vinylilankulle suositeltuja pesuaineita, tai pinnan hyödyt menetetään? Yleensä harvoin tarvitseekaan mitään pesuainetta, kosteaa moppia vain ja imurointia-.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen vinyylilankku, jonka pinta on luistamaton. En kuollaksenikaan muista merkkiä, kallis se ei ollut. Ei näy valoakaan vasten esim. hikiset jalanjäljet (jotka näkyivät laminaatin kanssa). Eli ilmeisesti noissa(kin) on eroja. Ainoa miinus tuossa on pinnassa olevat pienenpienet raot, jotka ovat eteisessä keränneet tummaa likaa sisäänsä. Ei lähde mikrokuituliinalla pesemällä, ovat sen verran syvät raot. Ja siis en puhu lankkujen välisistä vaan siinä lankussa itsessään on sellanen kuviointi. Samanlaista lian kertymistä olen nähnyt vanhoissa puulankkulattioissa.
Pesu riittävän kostealla
Laittakaa vielä niitä käytännöllisiksi osoittautuneita vinyylikorkkimerkkejä ja vaikka vielä sävyjäkin - haluaisin jotain sellaista vähän greigen sävyistä tammikuosia.
Katsoin tuota meidän tällä hetkellä alakerrassa olevaa parkettia, siinähän on tietenkin tosi sileä pinta, ja siitä kyllä heijastuu kans jalanjäljet ja ihan pienet tahratkin tosi ärsyttävästi. Ja laminaatissa on mielestäni sama ongelma - ainakin kaverilla oli just sellainen stressi-laminaatti lattiassa, jossa näkyi kaikki jalanjäljet, kun valo heijasti siitä. Eli kuvittelisin, että kun löydän sopivan laminaattikorkkilankun, niin se olisi se mitä etsin!