Lapin matkoilla ihan riistohinnat
Katselinpa huvikseen mahdollista Lapin matkaa ensi talvelle.
Ajattelin, että jossain keskellä ei mitään Nellimissä olisi edes halvempi hintataso kuin Kakslauttasilla ja Levillä. Siltikin hinnat olivat ihan pöyristyttäviä: 3 yön reissusta aktiviteetteineen hinta 1050 EUR per henkilö. Huhhuh. Eikä tähän edes kuulu mitään shamppanjaillallisia tai lasi-igluja. (Eikä ollut joulu- tai hiihtolomakausi mille katsoin hintoja.) Hintaan kuului kyllä moottorikelkka-ajelu porofarmille ja joku lumikenkäilyaktiviteetti, mutta silti.
3 yön reissusta ilman lentoja saisi siis pulittaa yhteensä 2100 euroa kahdesta aikuisesta. Tuntuuhan se jotenkin hullulta, että Lappiin saa uppoamaan pidennetyksi viikonlopuksi saman summan rahaa kuin jopa parin viikon kaukomatkaan.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh, mitkä riistohinnat?
Viikko hyvin varustella mökillä mistä ei puutu mitään 450€.
Paljonko maksoikaan viikko thaimaan räkälöissä notkuminen?Okei, missäpäin. Varasimme itse taas kerran heinäkuulle mökin Enontekiöltä ja hinnat olivat lähes kolminkertaiset aikaan ennen koronaa.
Itse olin tuolla hinnalla syksyllä Saariselällä. Eikä joulun aikaan Rukalla hinnat olleet sen ihmeellisemmät kuin yleensäkään. Isohko mökki kuudelle maksoi vähän yli tonnin.
Tympii, kun edullista matkaa haluava (ap) hakee kalleimman pakettivaihtoehdon ja tulee valittamaan hinnoista. Jos ap laskee tuolla parilla tonnilla saavansa parin viikon kaukoloman majoitukset ja aktiviteetit, niin siinä on kyllä haettu ihan toisella tavalla pienen budjetin vaihtoehdot kuin tuossa kyseisessä Lapin reissussa. Lapistakin löytyy pienen budjetin vaihtoehtoja pilvin pimein.
Omatoiminen kaupunkiloma keski-euroopassa, hotelli+lennot 5 yötä perillä, 480€
Kannattaa siis miettiä mihin rahansa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Täh, mitkä riistohinnat?
Paljonko maksoikaan viikko thaimaan räkälöissä notkuminen?
Me ollaan just Lapissa myös, lomahuoneisto 4 yötä lemmikkilisineen 376,- , ei musta paha hinta. Eikä noissa ravintoloissakaan mitkään riistohinnat ole.
Omatoiminen loma thaimaassa.
Lennot alle 600€. Majoitus serviced apartmentissa (2kk) n. 200€.
Kannattaa siis miettiä mihin rahansa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh, mitkä riistohinnat?
Paljonko maksoikaan viikko thaimaan räkälöissä notkuminen?Me ollaan just Lapissa myös, lomahuoneisto 4 yötä lemmikkilisineen 376,- , ei musta paha hinta. Eikä noissa ravintoloissakaan mitkään riistohinnat ole.
Meneehän tietty polttoaineeseen lisäks mutta jos ajattelee ihan tuota majoitusta niin en pidä kalliina.
Vierailija kirjoitti:
Tympii, kun edullista matkaa haluava (ap) hakee kalleimman pakettivaihtoehdon ja tulee valittamaan hinnoista. Jos ap laskee tuolla parilla tonnilla saavansa parin viikon kaukoloman majoitukset ja aktiviteetit, niin siinä on kyllä haettu ihan toisella tavalla pienen budjetin vaihtoehdot kuin tuossa kyseisessä Lapin reissussa. Lapistakin löytyy pienen budjetin vaihtoehtoja pilvin pimein.
Onhan noi ei-pakettimatkalaisille tarkoitetut aktiviteettihinnat ihan kuraa tuossakin resortissa vaikka varaisi ihan itsenäisesti. 180e jostain moottorikelkka-ajelusta per henkilö. Ei tarvitse pitkää matikkaa laskeakseen paljonko 4hlön perhe pulittaa noista. Toki joo voi sanoa, että vuokraa itse moottorikelkkanne, mutta aika monelle varmaan se "juttu" matkustaa Lappiin on nimenomaan joku poro- tai huskyajelu ym. Murtsikkaa kun voi hiihtää aika monessa paikkaa ihan sieltä kotoakin käsin. Niitä erikoisempia elämyksiä nyt ei mistään tyhjästä noin vain repäistäkään, vaan on pakko pulittaa mitä niistä pyydetään. Toki voi olla keskellä korpea viikon tekemättä mitään tai omien suksiensa varassa, mutta JOS haluaa kokea jotain, niin sillä on aika kova hintalappu.
Ei sinne ole pakko mennä. Hyvä kun on vedetty hinnat tappiin niin ei ole persaukista tuulipukukansaa ilman maskeja jaloissa pyörimässä ja tauteja levittämässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne ole pakko mennä. Hyvä kun on vedetty hinnat tappiin niin ei ole persaukista tuulipukukansaa ilman maskeja jaloissa pyörimässä ja tauteja levittämässä.
Niin, siellä onneksi pyöri vain Aalto Yliopiston emeritusprofessoreita koko kevään. Ei missään nimessä sometyyppejä tai nuoria dokausporukoita.
Ei Lappia ole suomalaisille tarkoitettu. Siellä yritetään saada pyydykseen maailman raharikkaat. Suomalaiset voi mennä Thaimaahan tai muille kanarioille talvisin. Siellä saa parempaa palveluakin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan totta. Mieluummin biitsillä, +35:ssä, kun värjötellä jossain, pelokkaiden jänkhä joonasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en suostu Leville menemään. Enkä tosin muihinkaan Lapin kohteisiin. Hintoja en edes viitsi katsoa, mutta se ei ole suurin syy.
Olen syntyisin Kittilästä ja minun lapsuuden Levi on tuhottu. Sam peri, mikä kaupunki riistohintoineen siitä on tullut. Haluan säilyttää Levin mielessäni sellaisena kuin se oli. Vedettiin pulkkaa mäkeä ylös ja laskettiin alas. Ei ollut käytännössä muita. Isovanhempien kanssa paistettiin makkaraa nuotiolla mäen alla ja juotiin pillimehua. Hieman vanhempana sama hiihtosuksilla.
Lähialueen lappilaisilta ostettiin maat pilkkahintaan ja alettiin rakentamaan Levin kaupunkia. Ei ne vanhukset tajunneet, että pilkkahinta oli. Oli vaan maanomistusta eikä heille kerrottu, mitä oli suunnitteilla.
Äidin puolen suku Kaukosesta. Äiti siellä nytkin. Ei sukulaisille, eikä minullekaan, tulisi edes mieleen lähteä Leville tai muihin keskuksiin.
Minun Lappi on tuhottu.
F
Mä olen käynyt Levillä ekan kerran 2002 ja jo siihen verrattuna ero on ihan valtava. Voin kuvitella miltä sinusta tuntuu. Suomessa kuitenkin hyssytellään tuollaiset polkuhinnat ja epäselvät maakaupat jonnekin maan rakoon.
Olen syntynyt Kittilässä v. 71. Lapsuuteni muistot ajoittuvat aikaan 73- 88. Ei siellä vielä 90 -luvullakaan ihmeitä ollut. Tuolloin alkoi kuitenkin kaikki muuttumaan.
Kerran kävin uutena vuotena vuonna 2000. Siihen päättyi minun Levin reissut.
Kyllä joo, eipä noista polkuhinnoista ole paljoa puhuttu, mutta faktaa oli. Tultiin vanhusten luo koteihin "heilutellen rahatukkoa". Eivät ihmiset ymmärtäneet tilannetta. Paljastui jälkikäteen.
Mutta, siitä olen onnellinen, että minun Levi on erilainen kuin suurimmalla osalla ihmisistä. Se on minun Levi, minkä aion muistoissani säilyttää. Makkaranpaistoineen ja pillimehuineen.
F
Mä olen käynyt Levillä ekan kerran 2002 ja jo siihen verrattuna ero on ihan valtava. Voin kuvitella miltä sinusta tuntuu. Suomessa kuitenkin hyssytellään tuollaiset polkuhinnat ja epäselvät maakaupat jonnekin maan rakoon.