Maailmankuulun klassisen musiikin taiteilijan poismenoa ei noteerata Suomessa lainkaan
Viime lauantaina kuoli männävuosikymmenien maineikas ja arvostettu laulajatar, mezzosopraano Christa Ludwig. Hänen poismenostaan en ole nähnyt enkä kuullut minkäänlaista mainintaa Suomen mediassa. Viihdemaailman tähtien kuolemat noteerataan meillä kyllä huolella, mutta näin merkittävän ja loisteliaan uran tehneen taiteilijan kuoleman mainitsematta jättäminen vahvistaa käsitykseni siitä, että klassinen musiikki ja sen arvostus ovat meillä lapsipuolen asemassa.
Kommentit (26)
Ei taida ylittää uutiskynnystä tuollainen. En sitten osaa ottaa kantaa siihen pitäisikö.
Ei pitäisi olla yllätys, että klassinen musiikki on marginaaliporukan harrastus.
No muutama vuosi sitten erään erittäin tunnetun elokuvasäveltäjän kuolemaa ei uutisoitu täällä ollenkaan. Itse sain tietää asian Daily Mailin sivuilta.
Se siitä saatiin, kun annettiin rahvaalle oikeus lisääntyä.
Viihdemaailma on ihmisiä lähempänä kuin klassinen puoli. Yksinkertaisesti se menee näin. Kaikki kunnia klassisille taiteilijoille toki, mutta vieraammiksi he jäävät.
On sattuman varaista mikä ylittää kynnyksen. En tunne tätä nimeä ja en seuraa kyseistä taidetta.
Jos on ollut pinnalla joskus vuosikymmeniä sitten ja vieraampi suomalaisille, pitäisikö tällaista uutisoida? Monen mielestä varmaan ei.
Niistä keskustellaan ja uutisoidaan, jotka on esillä. Tämä kyseinen taiteilija ei liene ollut minkäänlaisissa otsikoissa pitkään aikaan. Kaikki kunnia hänelle silti.
Emma K. kirjoitti:
Uutisoidaan kyllä jonkun mustan räppärin väkivaltaisesta kuolemasta.
Kulttuuriimme, oikeaan kulttuuriin ei nykyään enää ole palstamillimetrejä uhrattu.
Tärkeämpää on jonkun mustan täysin tuntemattoman (ÄO kenties 70) räppärin kuolema huumekiistoissa. Tätäkö on nykyinen kulttuuriuutisointi.
Saman havainnon olen tehnyt. Ap on oikeassa siinä, että klassinen puoli jää nykyisin pahasti katveeseen ja kevyt viihde korostuu. Onko asialle mitään tehtävissä?
Faunin iltapäivässä soitettiin Ludwigin esittämä Wagnerin yksinlaulu ja kuuluttaja mainitsi kuolemasta. Muuten asiasta ei ole kerrottu missään. On tosiaan vähän outoa kun asiaa nyt ajattelee. Ludwig teki mahtavan uran oopperassa ja lied-tulkkina.
Vierailija kirjoitti:
Se siitä saatiin, kun annettiin rahvaalle oikeus lisääntyä.
Juuri näin! Ja kun se rahvas vielä kieltäytyy tiukasti kuuntelemasta muuta kuin räppiä ja rokkia.
Yhtä tunnettu kuin joku Kim Kiinan takamettillä. Ketään ei kiinnosta.
Se voi tuntua pahalta, kun ihailemasi henkilön poismenoa ei meillä huomioitu mutta uutisiin pääsee yleensä ne jotka ns. suuri yleisö tuntee.
Suomen media ottaa kuolinuutiset usein amerikkalaisista ja englantilaisista medioista, sen takia muun maailman suuruuksien poismenoista ei välttämättä kerrota. Ja vaikka kerrotaankin, niin uutinen voi tulla jotenkin oudosta kulmasta. Tulee mieleen, kun joku aika sitten todella merkittävä ruotsalainen näyttelijä Max von Sydow kuoli; Iltalehti tiesi otsikossaan kertoa että "Game of Thrones- tähti kuoli".
Kiitos että kerroit Ludwigin poismenosta, ap. En ollut kuullut asiasta.
Muistan hänet todella hienona laulajana. Olen sitä ikäluokkaa, että olen päässyt häntä pari kertaa ihailemaan oopperalavoilla eri maissa, viimeksi Metropolitanissa New Yorkissa.
Ymmärrän silti, että nuoremmat eivät häntä ehkä tunnekaan. Hän oli 93-vuotias, ja hänen jäähyväiskonserteistaankin on kulunut miltei 30 vuotta.
Mutta arvostettu laulaja, jää musiikin historiaan.
Mustien heimomuusiikkia YLE lähettää. Siis silkkaa paskaa. Ei huomioida suomalaista musiikkia.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni mahtaa tuonkin nimen olla koskaan kuullutkaan.
Mulla on Ludwig rummut.
Suomi ei ole sivistysmaa. Oli ennen maailmansotaa, ei sen jälkeen.
Kuinka moni mahtaa tuonkin nimen olla koskaan kuullutkaan.