Vaikea asumisongelma (poika sanoo että hänen on jo pakko saada oma huone)
Meillä on kiva asunto, kivalla paikalla lähellä kouluja ja mun työpaikkaa. Lasten koulureitti on suht. turvallinen ja naapurissa asuu koulukavereita.
Ainoa miinus on tämän asunnon koko. Meillä on vaan kaks makuuhuonetta (vanhemmilla toinen ja pojilla toinen). Vanhempi poika on jo muutaman kerran kunnolla raivostunut siitä kun kokee ettei koskaan saa omaa rauhaa ja että tarvii oman huoneen. Kolkuttelee jo murrosikää, ens syksynä lähtee seiskalle.
Asutaan helsingissä ja jos isompi asunto halutaan on oikeastaan pakko muuttaa halvemmalle alueelle, täältä ei ole varaa isompaa hankkia. Sitten vaan poikien kaverit jää tänne. En tiedä miten koulujutukin menisi ja kaikki on auki. Toisaalta en edes haluaisi tästä muuttaa ja välillä v*tuttaa kun poika vaatii, mutta oikeesti ymmärrän kyllä että haluaa omaakin tilaa. En tiedä mitä teen, mies on sitä mieltä että hänelle on ihan sama (vuokralla tässäkin asutaan), että oikeastaan hänelle olisi parempikin muuttaa koska työpaikka olisi ehkä sitten lähempänä. Mä oon kuulema tässä se hankala. En tiedä..
Kommentit (673)
Ymmärrän hyvin poikaa. Ehkäpä hän on ainoa kaveripiirissään jolla ei ole omaa huonetta.
Jos poikien huoneen koko antaa yhtään myöten, kirjahylly tms. erottajaksi poikien omille puolille. Jotenkin kummastuttaa, miten ihmiset on selvinneet entisaikoina kun kellään ei ollut omaa huonetta ...
Entä jos lapset olisivat eri sukupuolta? Olisiko silloin paljon edes muita vaihtoehtoja, kuin uusi asunto tai vanhemmat olohuoneeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhemmat ei muuta olohuoneeseen?
Mitenhän vanhempien seksielämälle kävisi..
Miten niin? Ei kai ne muksut olkkarissa yöllä hillu? Toisaalta harvassa perheessä on kielto sillekään ettei vanhempien makkariin saisi mennä.
Voivat kulkea esim vessaan tai syömään. Tai tulevst kavereilta/treeneistä. Itse en ainakaan tykkäisi. Pakko olla se makuuhuone ja ovi siinä
Mikä siinä muuttamisessa vieläpä saman kaupungin tai työssäkäyntialueen sisällä olisi niin kamalaa? Ihmiset muuttaa jatkuvasti. Pk-seudulla on vieläpä hyvä julkinen liikenne, joten kavereitakin on helppo nähdä vaikka ei naapurissa asuisikaan.
Saako millään sermillä erotettua pojille omia tilojaan? Olen nähnyt jopa sellaisen ratkaisun, että perheen teinille tehtiin huone vaatehuoneeseen jotta sai omaa rauhaa.
eikös lastenhuonetta saa eroteltu jollakin välihyllyllä että on kummallekin omaa tilaa. Kaikilla ei ole luksusta teininä omasta huoneesta, nimim 2 nuoremman sisaruksen kanssa samassa huoneessa tuli omat teinivuodet vietetty, elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä muuttamisessa vieläpä saman kaupungin tai työssäkäyntialueen sisällä olisi niin kamalaa? Ihmiset muuttaa jatkuvasti. Pk-seudulla on vieläpä hyvä julkinen liikenne, joten kavereitakin on helppo nähdä vaikka ei naapurissa asuisikaan.
Kato mamman ego ei anna periksi
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella teinipojalla pitää olla oma rauha. Eihän nyt edes kavereita voi tuoda kylään jos on pikkuveli koko ajan pyörimässä nurkissa. Saati tyttöjä. Missä voi hoidella tarpeet kun pikkuveli on koko ajan samassa tilassa? Ajattele lastasi, ei se tuollaisessa kopissa voi asua.
Ja teinitytöllä myös. Tytöt tarvitsee omaa tilaa kyllä jo ennen teini-ikääkin.
Koko lapsuuteni minulla ja siskollani oli sama huone. Oma rauha olisi ollut kiva, mutta oli itsestään selvää, että vanhemmat päättävät tällaiset asiat eikä siitä oikeastaan edes puhuttu.
Joskus luin kokeeseen saunassa, kun muualla kodissa oli mielestäni liian meluisaa (oli pienempiä sisaruksiakin).
Kaikkea ei voi saada, ainakaan heti.
Toisaalta jos uusi isompi asunto on helposti ja edullisesti saatavilla eikä mikään pidättele vanhassa, niin miksi ei voisi muuttaa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Kysy pojalta että miksi on pakko saada oma huone. Muutenkaan ainakaan meillä vinkumisella ei saa mitään.
Kunhan lapsesi on 13 v , saat painetun vihkosen teinin kasvatuksesta, jossa kerrotaan, että myös nuorella on oikeus tiettyyn yksityisyyteen ja siksi hän tarvitsee oman huoneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on teinien vanhempina muutenkin aika hiljaista. :)
Ei sitä koskaan viitsi kertoa niille väsymyksestä ja ajanpuutteesta kärsiville pienten lasten vanhemmille, että tilanne pahenee taas ajan myötä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Ei kai ne muksut olkkarissa yöllä hillu? Toisaalta harvassa perheessä on kielto sillekään ettei vanhempien makkariin saisi mennä.
Voivat kulkea esim vessaan tai syömään. Tai tulevst kavereilta/treeneistä. Itse en ainakaan tykkäisi. Pakko olla se makuuhuone ja ovi siinä
Siis ootko ap ja sun ainoa murhe on SUN seksielämä? Muilla ei väliä?
Mitä mieltä poika itse on siitä, että kaveirt/asuinalue/koulu vaihtuu? Onko hänen mielestä ok? Mulle koti ei tuntuis kodilta, jos joutuisin nukkumaan olohuoneessa. Mutta ymmärrän kyllä, että esim. Helsingissä niin on pakko tehdä, koska neliöt maksaa.
Me muutettiin tuossa tilamteessa miehen kans olohuoneeseen. Keittiö oli iso, joten siitä tuli yhteinen tapaamistila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrasta seksiä yöllä tai vielä paremmin aikaisin aamulla. Varsinkaan aamulla ei teinit ole liikkeellä. Ja onhan niissä makuuhuoneissa ovet jotka estää näkemästä olohuoneeseen.
Ei todellakaan kaikilla ole omaa huonetta. Ei se mikään pakollinen ole. Mutta täytyisi kuitenkin järjestellä asiat niin, että jokainen saa halutessaan omaa rauhaa ja tilaa. Jos toiselle tulee kaveri yökylään, niin voihan toinen silloin nukkua vaikka vanhempien huoneessa tai sohvalla. Ei se siitä traumatisoidu.
Jos asunnon isompaa huonetta ei pysty jakamaan hyllyillä ja tilanjakajilla, vaihtoehtoina on vanhempien muutto olohuoneeseen tai isompi asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on teinien vanhempina muutenkin aika hiljaista. :)
Ei sitä koskaan viitsi kertoa niille väsymyksestä ja ajanpuutteesta kärsiville pienten lasten vanhemmille, että tilanne pahenee taas ajan myötä...
Teineille muutama kymppi käteen ja esim syömään tai leffaan, jne. Vanhemmat tarvitsee nyt omaa aikaa. Kyllä meillä on teineille puhuttu seksistä.
Kyllä, koska asunnon maksajien vuoksi siellä on nytkin 2 tilanteesta kärsivää asukasta eli ne lapset. Miksi aikuisilla ei ole mitään velvollisuutta ottaa muita huomioon?