Ensimmäiset kuukautiset alkoivat
Moi oon 12v tyttö ja mul alko eilen kuukautiset ainaki puoliks. Aluks mun pikkareis oli vähä ruskeeta/punasta ja sitten kun pyyhin niin tuli verta joten laitoin sitten siteen ja siihen oli tullut kanssa vähän verta. Nyt yön yli ei oo tullut mitään? Eli onko mun kuukautiset alkanut vai ei?
Kommentit (3)
Onnea! Hienosti olet toiminut. Kuukautiset voi alkaa pikkuhiljaa. Sulla voi olla muutamana päivänä just tuollaista pientä vuotoa kuten kuvailit. Ota koulureppuun vaikka vetoketjullinen pussukka ja sinne jokunen side tai pikkuhousunsuoja. Mun tyttärellä on aina sellainen repussa. Hänellä alkoi kuukautiset 11-vuotiaana, mutta toistaiseksi ovat tulleet vain kerran. Eli väli seuraavaan kuukautisvuotoon saattaa venähtää kuukausiakin, ei välttämättä ala säännöllisenä. Kuukautisten aikana voit suihkutella alapesusuihkulla jos siltä tuntuu ja ainakin käydä iltapesulla joka ilta. Kouluterkka osaa kertoa kaiken, mitä haluat tietää. Jos saat vuosien aikana vatsakipuja kuukautisten aikana, voi kokeilla voidetta (Ruohonjuuresta saa tilattua) tai särkylääkettä. Kysy neuvoja ja pyydä vanhemmilta, ei tarvii yksin miettiä.
Siltä vaikuttaa. Pyydä äitiä ostamaan riittävästi erilaisia siteitä ja ota varasiteitä kouluun mukaan. Oma tyttöni on tykännyt käyttää jopa yösidettä päivällä, jotta olo on varma (Libressen iso). Mahdollisiin kuukautiskipuihin tai runsaaseen vuotoon auttaa ibuprofeiini eli esim. Ibusal tai Burana. Pian muillakin koulukavereillasi on sama kokemus edessä!
Ovat alkaneet. Pese käsisuihkulla ja laita puhdas side ja ota kouluun ylimääräisiä siteitä mukaan. Olisi hyvä, jos voisit jutella äitisi kanssa kuukautisista. Kouluterveydenhoitajankin kanssa voi puhua.