Perhe ei ymmärrä köyhyttäni
Olen jäämässä asunnottomaksi. Töitä en ole saanut, vaikka olen hakenut viikottain kymmeniä eri paikkoja eri puolilta Suomea. Työttömyyskorvauksen menetin vuoden alusta lähtien, koska avoimelle yliopistolla suorittamani opinnot katsottiin päätoimisiksi. Opintoihin en voi saada mitään tukea. Toimeentulotukea ei ole myönnetty, koska ensin pitäisi kuulemma saada sitä työttömyyskorvausta.
Vuokraa jää rästiin yhden kuukauden verran, mutta sen voin varmaankin hyvittää takuuvuokrasta.
Myyn omaisuuttani nettihuutokaupoissa ja haen ruokaa ruokajonoista. Viime kuussa minulla todettiin vielä perussairaus, jonka hoitoon on pakko ostaa lääkkeitä noin 35 eurolla kuukaudessa. Ilman lääkkeitä ja kortisonivoidetta ihoni kuivuu ja halkeilee.
Luonani kävi maalis-huhtikuussa äitini ja toisella kerralla molemmat siskoni. Selitin heille tilannettani hieman häpeillen. He kyllä lohduttivat, mutta eivät näytä ymmärtävän oikeastaan, mistä on kysymys. Hyvää tarkoittaen äitini toi minulle jotain uutuusmysliä, jota oli ostanut itselleenkin. Toinen siskoista toi viherkasvin, kun oli käynyt ostamassa kotiinsa kukkia.
Olin toki iloinen siitä, kun he ajattelivat minua. Mutta hiljaa mielessäni mietin, että sen viherkasvin hinnalla olisi saanut ruokaa moneksi päiväksi. Ja se hienon myslin sijaan olisi voinut ostaa vaikka pari kiloa perunoita ja sipulia. Nyt täytyy syödä mysliä sellaisenaan, kun ei ole maitoa tai jogurttia.
Pitäisikö minun vielä avautua enemmän tästä köyhyydestäni perheelleni? En siis tarkoita, että heidän pitäisi alkaa minua ruokkimaan tms. Mutta että ymmärtäisivät, että jos jotain haluavat ostaa, niin parempi olisi käyttää rahat perusruokiin kuin kasveihin tai kalliisiin "terveysruokiin".
Kommentit (11)
Nyt sitten, oikeesti. Menet sinne TE-keskukseen sopimaan asioistasi. Ensinnäkin, 5 op:n tai alle suorittaminen avoimessa yliopistossa on työttömänäkin ok. Se pitää etukäteen sopia TE-keskuksen kanssa. Opiskelu avoimessa on myös monessa yliopistossa työttömille ilmaista tänä vuonna, just katsoin. Sun sukulaiset eivät ole elatusvastuussa. Sitä olet aikuinen, hoida asiasi. Tai syö se viherkasvi nälkääsi.
Ota yhteys lehtiin. Köyhyydelle on tuotava kasvot! Mielestäni köyhät halutaan piilottaa maan alle.
Asiaan, onko lähistöllä mitään yömajaa johon voisit mennä? Ruokajonoja järjestetään viikottain pitkin poikin Suomen maata. Käy niissä.
T. Aikanaan autossa asunut.
Kolmonen luki hätiköiden, anteeksi siitä. Ole kumminkin avoin omasta tilanteesta, äläkä häpeile. On meitä muitakin :)
lisäys edelliseen kirjoitukseeni: siis 5 op:n suorittaminen kuukaudessa. Aktiivisuutesi, itsesäälisi ja saamattomuutesi tason perusteella, et saisi tätä määrää kasaan edes puolessa vuodessa.
Jopas on palstartolli väsännyt pitkän mielikuvitusstoorin taas. Oikasti luulet että joku ei vielä tunnista tyyliäsi?
Opiskeletko siis uudelle alalle? Muutenhan voisi opinnot kai pistää jäähylle, että työttömyyskorvaus alkaisi taas juosta?
Vierailija kirjoitti:
Opiskeletko siis uudelle alalle? Muutenhan voisi opinnot kai pistää jäähylle, että työttömyyskorvaus alkaisi taas juosta?
Tää maa niin kannustaa työllistymään..
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten, oikeesti. Menet sinne TE-keskukseen sopimaan asioistasi. Ensinnäkin, 5 op:n tai alle suorittaminen avoimessa yliopistossa on työttömänäkin ok. Se pitää etukäteen sopia TE-keskuksen kanssa. Opiskelu avoimessa on myös monessa yliopistossa työttömille ilmaista tänä vuonna, just katsoin. Sun sukulaiset eivät ole elatusvastuussa. Sitä olet aikuinen, hoida asiasi. Tai syö se viherkasvi nälkääsi.
Sinne työkkäriin ei voi kävellä. Soittopyynnön voi jättää, ei muuta.
Ja se opiskelijan status riippuu ihan siitä, minkälainen virkailija sattuu kohdalle. Itselle yksi laittoi päätöksen, että olen opiskelija. Pari kuukautta myöhemmin sain toisen virkailijan laittamaan minut työttömäksi. Mutta kyllä ne pari kuukauttakin ilman rahaa olivat aika kauheita.
Aloittaja kirjoittikin, ettei halua olla toisten elätettävänä.
Vierailija kirjoitti:
lisäys edelliseen kirjoitukseeni: siis 5 op:n suorittaminen kuukaudessa. Aktiivisuutesi, itsesäälisi ja saamattomuutesi tason perusteella, et saisi tätä määrää kasaan edes puolessa vuodessa.
Olen suorittanut enemmän kuin 5 op kuukaudessa. Opinnot ovat kuitenkin etänä ja pystyisin aivan hyvin hoitamaan ne työn ohessa. Mutta työkkärin virkailijan mielestä olen päätoiminen opiskelija. Koitan hakea toimeentulotukea heti, kun saan uusimman kielteisen päätöksen työttömyyskorvauksesta.
Jos pystyn jatkamaan opintojani, voisin noin vuoden päästä pätevöityä alalle, jolla on pulaa työntekijöistä.
Olen hakenut niin valtavan monia työpaikkoja ja opiskellut ahkerasti. En koe olevani epäaktiivinen. Siksi viestisi tuntuu loukkaavalta.
Aloittaja
Kannattaa puhua hyvin suoraan. Jos ihminen ei ole itse ollut todella köyhä, tuollaista on hyvin vaikea ymmärtää. Ei kerta kaikkiaan tule ajatelleeksi esim paljonko ruokaa viherkasvin hinnalla saa. Suurimmalla osalla ei ole tarvetta ajatella sitä.
Sinuna joko pyytäisin suoraan apua rahana tai ruokana. Tai sitten en sanoisi mitään ja kiittäisin kauniisti kukista. Jos alat selittää että mitään et tarvitse mutta näet nälkää, niin on vähän hämmentävää.
Kyllä varmaan, jos muualta ei saa. Voi pyytää tuomaan kaikki ylijäämäainekset, joita ei itse tarvitse, ja jos haluaa jotain ostaa, niin halpa riittää (voit vähän ohjailla, että vihanneksia vaikka). Voit sanoa, että kympilläkin saan jo paljon aikaan, jos liikenee. Onko sulla halpojen reseptien kokoelmaa? Selaapa nettiä.