Opettajan sijaisuus, kelpoisuusvaatimukset?
Opettajat, onko nykyään ehdoton tuo opettajan kelpoisuusvaatimus yhden lukuvuoden kestävään sijaisuuteen? Nyt olisi haettavana suht harvinaiseen kieleen opettajan sijaisuus yhdeksi lukuvuodeksi. Kannattaako edes yrittää ilman kelpoisuutta?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, epäpätevä voidaan ottaa määräaikaiseksi. Harvinaisissa kielissä on kova työttömyys opettajilla, mutta jos tuntimäärä on vähäinen, niihin voi hyvinkin päästä myös epäpätevä. Jos taas on täysi tuntimäärä, vaatii kyllä rehtorilta pokeria valita epäpätevä ohi pätevien. Monissa kaupungeissa on ihan kategorinen päätös ylempää, että yli 3kk:n sijaisuuksiin tulee aina valita kelpoinen, ellei ole erityisen painavia syitä olla valitematta. Tällöin kyse on siis yhdestä kelpoisesta, joka on jostain syystä semmoinen irtopallo, ettei sitä vaan haluta valita mihinkään. Eli ns. ongelmatapaus.
Hae, et häviä mitään.
Vaikea on mahdollisesti ainoaa pätevää hakijaa on ohittaa. Voipi valittaa ja saa OAJ:sta lakiapua. Täytyy olla näyttöä, että täysin työhön sopimaton. Kierretään joskus niin, että pyydetään joku pätevä tuttu haamuhakijaksi. Joka sitten peruu viimetipassa tai hakee heti virkavapaata ja voidaan ottaa joku sopiva ilman muodollista pätevyyttä.
Mutta kysyjälle: hae, tee hyvä hakemus. Ja hae myös opettajan pedagoogisiin opintoihin, jos ala kiinnostaa.
Jossain ilmoituksessa jossa haettiin opettajaa oli että jos ei ole muodollisesti päteviä hakijoita niin muutkin huomioidaan. Jos etsitään natiivia kielenopettajaa ja harvinainen kieli, nii kannattaa hakea, jos puhut sitä kieltä. Kyllä ne rekry-tyypit sitten päättää, riittääkö sun muut taidot. Tsemppiä, toivottavasti tärppää!!!
Jos sijaisuus niin siihenhän voidaan mielelläänkin ottaa epäpäteviä niin voidaan maksaa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun lapsia opetti sekä sihteeri että ylioppilas. Mutta ei se mitään.
Itse et osaa edes possessiivisuffikseja.
Mut ei varmaan ollutkaan opettamassa ketään. Kun taas ylioppilas ja sihteeri olivat.
Mielummin otetaan vaikka ylioppilas kuin pätevä ope.
T. Työtön aineenope
Minkä aineiden pätevyyksiä teillä on työttömät aineenopet?
Ap, jos sinut valitaan niin ole sitten tarkkana, että sinulle maksetaan oikeata palkkaa. Itse olen jatkuvasti joutunut tutkimaan palkka-asioita viime vuosina
Vierailija kirjoitti:
En-ru
Vierailija kirjoitti:
Ma-fy
TE-palveluissa näkyy olevan töitä tarjolla seuraavien kielten opettajille: amhara, dari, persia, farsi, urdu, albania, bengali, igbo, kurdi/kurmandzi, mandariinikiina, pilipino, tagalog, turkki ja viro. Veikkaan, että kovin monelta valitulta ei löydy opettajan pätevyyttä. Sekaan vain.
Hae, ei se mitään maksa. Jos kyseeessä harvinainen kieli niin pätevää opettajaa ei välttämättä ole edes saatavilla.
Olen opettaja ja tein sijaisuuksia useamman vuoden epäpätevänä, pätkätyötä. Suoritin pedagogiset opinnot työn ohessa ja nyt on toistaiseksi voimassa oleva työsopimus.
Vierailija kirjoitti:
Hae, ei se mitään maksa. Jos kyseeessä harvinainen kieli niin pätevää opettajaa ei välttämättä ole edes saatavilla.
Olen opettaja ja tein sijaisuuksia useamman vuoden epäpätevänä, pätkätyötä. Suoritin pedagogiset opinnot työn ohessa ja nyt on toistaiseksi voimassa oleva työsopimus.
Miten helppoa oli päästä suorittamaan pedagogisia opintoja?
Minä suoritin opinnot Haaga-Heliassa. Hakiessa opiskelemaan tuli hiki, koska meiltä humanisteilta ja kasvatustieteilijöiltä vaadittiin 23 pistettä paikan saamiseen, mutta kaikkien muiden alojen (kuljetus, teollisuus, käsityöalat, liiketalous, terveydenhoito yms.) ammattilaisille riitti noin 13 pistettä. Onneksi opintotoimistosta neuvottiin, miten joka ikinen kesätyötodistuskin jostain 70-80-lukujen vaihteesta sijoitettiin oikeaan kategoriaan, jotta pisteiden murto-osia tuli kasaan tarpeeksi.
AP tässä hei. Pääsin jopa haastatteluun, mutta tyssäsi siihen. Haastattelussa kävi ilmi, että olisivat halunneet minun opettavan tämän vieraan kielen lisäksi myös muita aineita, esim. luonnontieteitä(?!). Siitäpä vaan ei ollut minkäänlaista mainintaa hakuilmoituksessa. Enhän minä osaa mitään kemiaa opettaa. Olipa kummallinen juttu. Jäi todella hölmistynyt olo.
Itse et osaa edes possessiivisuffikseja.