Pankkikortilla osto ja tilillä on rahaa. Mitä tarkoittaa katevaraus?
Näkyi siis oston jälkeen erivärisenä tilin tiedoissa kun kävin katsomassa pankin sivuilla. Nordeassa tili..
Kommentit (10)
että se summa ei vielä ole mennyt tililtäsi vaikka olet jossain ostoksillä käynyt. Eli ostat vaikka ruokaa 20 eurolla, se jää varaukseksi ja menee tililtä myöhemmin.
Eli se summa on varattuna tililtäsi ja sitä et voi käyttää. En osaa paremmin selittää.
Eli elktronilla et voi " höylätä yli" (electron ei ole pankkikortti) vaan kaupan korttivehkeet soittavat pankkiin ja tarkastavat onko tilillä tarvittava määrä rahaa, tällöin tapahtuu myös katevaraus eli kyseinen kauppa varaa sen summan sinun tililtä, sitä ei vielä veloiteta mutta sitä summaa et voi käyttää muuhun. Tavis-pankkikorteillahan pystyy höyläämään vaikka tilillä ei olisi senttiäkään mutta electronilla kauppa aina tarkistaa tilin saldon ja tekee katevarauksen. Oliko tarpeeksi epäselvästi selostettu?
Kävin aikaisemmin ostamassa 10.3 e edestä kukkia ja päätteenä oli uusi sirutunnistin vai mikälie. Tuosta ei kauhean kauaa mennyt kun se näkyi tuollaisena tuilillä. Onko tämä nyt pankkikorttuia höyläävien, tili miinuksella loppu?=)) en kuulu joukkoon..
vaan tavallinen pankkikortti jossa myös visa ominaisuus.
Kauppa voi varata tuon katteen ja silloin tässä kaupassa tehdään jokaisesta ostoksesta katekysely ja samantien varaus. Eli se että jotkut sanovat että se raja on 50 egee, on ihan potaskaa.
Se on ihan kauppakohtaista. Omalta tililtäni oli tehty 10 euron katevaraus.
Eikä tuo edes riipu summasta, sillä olen omassa verkkopankissani nähnyt varmennettaneen esim. muutamien eurojen kahvilaostoksia. Eli katteettomalla pankkikortilla maksamisen päivät alkaa olla ohi, jos sellaista on harrastanut.
Ei vaiskaan, riippuu kaupasta. Katevarauksia on näkynyt meidän tilillä lähinnä vain miehen visa electronilla tehdyistä ostoista ja sitten ISOISTA itse pankkikortilla tekemistäni ostoista. Kai se on niin, että kaupoilla on jokin itse määrittelemänsä euroraja, jonka yli menevistä tekevät katevarauksen?
visaelectronilla katevaraus on automaattinen, kuten tuolla jo joku selitti niin kauppa aina varmistaa tilin saldon, tavalisilla pankkikorteilla tuo on vielä hieman harvinaisempaa.