Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia raskausdiabeteksesta, omamittailut

Vierailija
26.04.2021 |

Eli 8-10 tunnin aamupaasto sekä arvo ennen ateriaa pitäisi olla alle 5,5. Tunti aterian jälkeen alle 7,8.

Mulla nuo arvot ovat olleet aina selkeästi alle rajojen, vaikka olen jatkanut ihan omalla normaalilla ruokavaliollani. Halusin alkuun kokeilla, mitä arvoja tulee mun syömisillä. Raskaus on siis jo ajanut minut syömään pienempiä aterioita ja useammin. Mutta syön vieläkin perunaa, vaaleaa pastaa, hedelmiä sekä välillä sokerisia herkkuja.

Paastoarvot ovat yleensä 4,4. Aterian jälkeiset 6,0 paikkeilla. Korkein oli 7,1. Onko minulla mitään syytä edes muuttaa ruokailutottumuksiani? Eihän kukaan järkevä ihminen normaalioloissa vedä sellaista määrää sokeria, mitä rasituskokeessa piti ottaa. Millaisia arvoja teillä muilla on tullut?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun normaalilla ruokavaliolla arvot pysyy kurissa, niin mn muutoksia ei tarvitse tehdä. Mulla oli kaverilla sama juttu, ihan normaalipainoinen (tosin aasialaistaustainen, mikä ilmeisesti nostaa Radi-riskiä), arvot ylitti rajat vain sokerirasituksessa, ei ikinä omamittauksessa.

Vierailija
2/8 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pajoa isompia, silti pistin insuliinia 4 kertaa päivässä neljänneltä raskauskuukaudelta loppuun saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole todettu raskausdiabetesta, niin voit jatkaa tavalliseen tapaan. En nyt ihan ymmärtänyt kysymystäsi.

Vierailija
4/8 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole todettu raskausdiabetesta, niin voit jatkaa tavalliseen tapaan. En nyt ihan ymmärtänyt kysymystäsi.

Minulla on todettu raskausdiabetes. Muuten en mittailisi verensokeriani.

Ap

Vierailija
5/8 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittelevät sokeripitoisuudet vaikuttavat suoraan vauvan kehitykseen.

Olennaista ei ole se, että pysyykö se mittaus aioissa juuri silloin, kun mittaat. Jos olet saanut raskausdiabeteksen diagnoosin testistä, niin silloin se sokeri heittelee vauvalle vaarallisesti päivän aikan.

Minulla oli raja-tapaus siinä sokerirasituksessa, mutta muutin heti koko ruokavalioni hyväksi, koska en halunnut, että lapsi kärsii. Ei se raskaus niin kauaa kestä, etteikö pystyisi syömään hyvin terveellisesti sen aikaa. Aamupaastot oli minulla aina hyviä ja 2 h ruoan jälkeen hyviä, mutta silti se sokeri nousi liian korkealle heti ruoan jälkeen.

Onnekseni siis tuntin kehossani sen, kun sokeri on liian korkealla. Eli vaikka se laskikin, niin tiesin, että normaalia korkeammat sokerit minulla on ja heittelyä tarvitsee.

Jouduin olemaan hyvin tiukalla ruokavaliolla ja laskin hiilihydraattien määrää ja käytin vain ns hyviä kuitupitoisia hiilihydraatteja. Pidin painon tarkalleen siinä, mitä sanottiin terveelliseksi painonnousuksi ja söin paljon kasviksia ja jätin kaikki herkut täysin. Perunaa ei syönyt, koska se ainakin minulla nosti sokeripiikin.

Lapseni olikin sitten normaalipainoinen ja minulla ei ollut lainkaan raskaudesta tulleit ylikiloja. Oli helppoa raskauden jälkeen.

Lapsen takia mieluummin tarkempana kuin niin, että miettii, että ”ei kai minun tarvitse tehdä mitään, kun ei se tilanne niin paha ole”!

Vierailija
6/8 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heittelevät sokeripitoisuudet vaikuttavat suoraan vauvan kehitykseen.

Olennaista ei ole se, että pysyykö se mittaus aioissa juuri silloin, kun mittaat. Jos olet saanut raskausdiabeteksen diagnoosin testistä, niin silloin se sokeri heittelee vauvalle vaarallisesti päivän aikan.

Minulla oli raja-tapaus siinä sokerirasituksessa, mutta muutin heti koko ruokavalioni hyväksi, koska en halunnut, että lapsi kärsii. Ei se raskaus niin kauaa kestä, etteikö pystyisi syömään hyvin terveellisesti sen aikaa. Aamupaastot oli minulla aina hyviä ja 2 h ruoan jälkeen hyviä, mutta silti se sokeri nousi liian korkealle heti ruoan jälkeen.

Onnekseni siis tuntin kehossani sen, kun sokeri on liian korkealla. Eli vaikka se laskikin, niin tiesin, että normaalia korkeammat sokerit minulla on ja heittelyä tarvitsee.

Jouduin olemaan hyvin tiukalla ruokavaliolla ja laskin hiilihydraattien määrää ja käytin vain ns hyviä kuitupitoisia hiilihydraatteja. Pidin painon tarkalleen siinä, mitä sanottiin terveelliseksi painonnousuksi ja söin paljon kasviksia ja jätin kaikki herkut täysin. Perunaa ei syönyt, koska se ainakin minulla nosti sokeripiikin.

Lapseni olikin sitten normaalipainoinen ja minulla ei ollut lainkaan raskaudesta tulleit ylikiloja. Oli helppoa raskauden jälkeen.

Lapsen takia mieluummin tarkempana kuin niin, että miettii, että ”ei kai minun tarvitse tehdä mitään, kun ei se tilanne niin paha ole”!

Siis pointtini on se, että syön jo nyt terveellisesti. Eli en koe tarvetta muuttaa ruokavaliotani täysin diabeetikon ruokavalioksi, kun nuo mittaukset ovat noin alhaisia ja selkeästi elimistöni ei kuormitu eikä myöskään vauva kärsi tällä nykyisellä jo terveellä ruokavaliolla. Olen hoikka, tai suoraan sanoen laiha nainen. Raskaus on jo yli puolivälin, mutta olen lihonut vasta muutaman kilon.

Ap

Vierailija
7/8 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy asiaa vielä neuvolasta, mutta jos tulla ruokavaliolla tulokset on Ok, niin ei kai sitten tarvitse muuttaa mitään. Tietenkään kukaan ei vedä rasituksessa nautittuja sokerimääriä oikeasti (tai toivottavasti ei), mutta pointti onkin siinä, että söi mitä tahansa, sokereiden ei pitäisi nousta tietyn tason yli.

Vierailija
8/8 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausdiabetes voidaan tuomita myös pelkän raja-arvossa (5,3) olevan paastoarvonkin takia. Silloin arvot heittelevät vielä vähemmän. Käsittääkseni pointti on ne alle 5,5 ja 7,8 jolloin riittää kun arvot jäävät noiden alle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän