Parisuhteessa "ghostaaminen"
Mulla on tuore, n. 6kk kestänyt parisuhde ihanan ja samanhenkisen miehen kanssa. Ollaan yli kolmekymppisiä ja asutaan vielä erillään eri kaupungeissa, välimatkaa on n. 100km. Minulla on lapsia, hänellä ei.
Parisuhde on lyhyestä kestosta huolimatta vakaalla pohjalla ja isoja tulevaisuuden suunnitelmia on tehty. Meillä on hauskaa yhdessä ja yhteisiä harrastuksia jne. Mies toki on tottunut aika "vapaaseen elämään", ja se tässä nyt ehkä hiukan vaivaa.
Toisinaan mies on tosi passiivinen pitämään yhteyttä (siis silloin ku ei olla yhdessä). Jättää vastaamatta puheluihin eikä soita takaisin. Joskus menee kokonaisia päiviä niin ettei hänestä kuulu mitään. Normaalisti viestitellään joku 5-10 viestiä päivässä ja melkein päivittäin puhutaan puhelimessa.
En pelkää, että hänellä olisi joku toinen, mutta toisinaan vähän huolestun, jollen kuule hänestä. Hänellä on vaarallisia harrastuksia ja lisäksi yksi sairaus, joka voi aiheuttaa terveysongelmia. Kun olen sanonut hänelle, että huolestuin vähän, hän vastaa ymmärtäväisesti ja sanoo et ei tarvii olla.
Mitä ajattelette, pitääkö mun vaan yrittää höllätä vai saada mies ymmärtämään, että voisi laittaa edes jotain viestiä?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Onko mies skorpioni? Skorppareille tyypillistä käytöstä: testailua. Testaa kuinka paljon siedät.
Otetaan vaan tähtitaivaanmerkitkin mukaan tähän analyysiin. 🤦♀️
T: skorppari, joka ei testaa tai ghostaa
Ghostaaminen ja sen vähättely on vallankäyttöä sekä alistamista. Tulee mieleen klassikkoketju eksyttävistä miehistä.
Ite käyttäydyin noin silloin kun olin masentunut tietämättäni. Pari päivää jaksoi aina skarpata ja sitten tuli muutaman päivän romahdus. En kylläkään edes hakenut parisuhdetta sinä aikana, tyydyin fwb-juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Osa kommentoijista ehkä vähän ylitulkitsi mun kirjoittamaa. Tai ehkä kirjoitin vähän epätarkasti. Yleensä siis ollaan päivittäin tekemisissä, mutta noita päivän-parin "ghostaamisia" on tapahtunu muutaman kerran tässä puolen vuoden aikana.
Mies on kyllä kiinnostunut mun asioista ja elämästä aidosti. Tekee mun hyväksi asioita, auttelee ja haluaa tutustua mun läheisiin.
Itse mietin, voisko hänellä olla jotain autisminkirjon häiriötä tms. joka selittäisi niin perusteellisen keskittymisen omiin asioihin, että "unohtaa" olla yhteydessä muhun...
Mulla on veli, jolla todettiin aikuisena asperger ja adhd. Viestikäyttäytyminen on juuri tuollaista, paitsi että "ghostaa" vielä useammin. Toisaalta ne diagnoosit näkyvät kyllä muussakin käytöksessä, kun vain osaa katsoa. Jos muuten vaikuttaa neurotyypilliseltä, niin etsisin syytä jostakin muualta.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan miehen kanssa juteltu tästä useamman kerran ja joka kerta hän suhtautuu kyllä ymmärtäväisesti ja empaattisesti. Sanoo että on niin kiinni omissa jutuissaan välillä, ettei ehdi/muista katsoa puhelinta. Ja se on varmaan tottakin. Sanoo vaan että "Voi muru ei sun tarvii olla huolissaan". Mut olen silti, enkä voi sille mitään.
Ap
Kaasuttamista.
Gaslightning.
Puoli vuotta. Teidän pupuvaihe on lusittu ja nyt alkoi arki. Haluatko elää noin jatkossakin on?
Vierailija kirjoitti:
Ap olikin jo kysynyt asiaa mieheltä itseltään ja saanut vastauksen, ja silti pitää vielä palstalla vatvoa...
Kaikki ihmiset eivät ole puhelin/some -addikteja. On ihan normaalia että joku (jota ei ole välttämätöntä kenenkään tavoittaa) ei pidä puhelinta mukanaan tai ei katso sitä heti tultuaan kotiin. Tilanne on tietysti erilainen jos on lapsia, työvelvotteita tms. joiden vuoksi on oltava tavoitettavissa, mutta tässä tapauksessa näin ei näyttäisi olevan.
Tee mitä teet, mutta älä ainakaan ota neuvoja yllä vastailleilta kontrollifriikeiltä. Jos kaukosuhteen ei ole tarkoitus olla pysyvä olotila ja jos mies on makuusi silloin kun olette yhdessä niin en näe asiassa mitään ongelmaa.
Minä olen aika erakko naisihminen ja just jäin työttömäksi, eli kenenkään ei tarvitse tavoitella minua säännöllisesti. Vanhemmat, sisarukset ja lapseni ottavat yhteyttä kun ottavat, ei mitään paineita. Joskus puhelin jää kotiin, kun käyn asioilla, mutta kyllä minä sen heti katson kotiin tullessa, että onkohan tullut jtn puheluita tms. Ääniä en käytä puhelimessa, joten tuleehan sitä tsekattua välillä mitä siellä tapahtuu. Ei sitä koskaan tiedä mistä yritetään tavoittaa. Joten ei tarvitse olla mikään addikti, jos puhelinta katsoo päivän aikana.
Useimmathan pitävät ääntä tai värinää, niin onhan se aika erikoista, että "en huomannut saapunutta puhelua tai viestiä", vaikka puhelin pirisee vieressä. Minusta tuollainen on välinpitämättömyyttä toista kohtaan ja vielä huonoa käytöstäkin, että jätetään vastaamatta useamman kerran/päivän. Kun kerta ollaan parisuhteessa (ainakin pitäisi), niin silloinhan tietää, että toiselta saattaa tulla yhteydenotto, niin oletettavasti katsoisi puhelinta useamminkin kuin muutaman kerran viikossa - jos rakastaa ja välittää toisesta.
Ja ihan oikeasti, nykypäivänä on vaikeaa löytää henkilöä, jolla ei olisi puhelin "kasvanut käteen kiinni", joten puheet siitä että ei huomaa viestejä ym., niin on puppua. Toki kaikilla on päiviä ettei jaksa koko ajan olla naama luurissa kiinni, mutta viimeistään illemmalla varmasti tarkistetaan tilanne.
Yksi vaihtoehto mistä voi olla kyse. Sellainen mies joka lähtee etäsuhteeseen parin lapsen äidin kanssa on varmaan halunnutkin suhteen jossa saa olla oma elämä. Olet ap varmaan ajatellut että miehesi mukautuvat aina sinun ja lastesi aikatauluihin ja elämään. Löysää vähän pipoa, ei kannata odottaa muilta enempää kuin mitä itse voi tarjota.
Ei kyllä kuulosta kovin vakaalta pohjalta. Sori vaan ap. Ei tule kestämään.
Tulipahan mieleeni sellainen, että onkohan mies ”hiljentänyt” ap:n whatsupissa ( olettaisin että he viestittelevät whats upilla). Itselläni on ehats upissa pari whatsup- ryhmää jotka olen hiljentänyt koska toisinaan siellä toiset keskustelevat kokoajan ja tuolloin puhelimeni piippaisi kokoajan ilmoittaakseen viesteistä, joten siksi hiljensin. Eli luen siis viestit sittenkun jaksan ja usein jotkut kavereideni keskustelut menevät minulta ohi ja joudun selaamaan pitkästi jotta saan kaikki jo aijemmin tulleet viestit luettua.
Onkohan ap: n mieskin hiljentänyt ap: n koska haluaa rauhaa eikä jaksa olla aina tavoitettavissA? Siten ei ole huomannut ap: n viestejä. Toisaalta ymmärrän sen että haluaa omaa aikaa eikä jaksa sina viestitellä, toisaalta taas tuntuisi että jos rakastaa ja ikävöi, on mukava pitää yhteyttä.
Voi olla, että tuo mies ei halua kovin kiinteää suhdetta sun kanssa. Tuossa asemassa itse etäännyttäisin itseäni hänestä ja miettisin muita vaihtoehtoja.