Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko/oliko teidän vanhemmilla tai isovanhemmilla ihan järjettömät määrät petivaatteita?

Vierailija
25.04.2021 |

Mummollani kymmeniä ja taas kymmeniä tyynyliinoja, aluslakanoita, pussilakanoita. Sama äidilläni. Muutama vuosi sitten tehtiin suursiivous lapsuudenkotini kaappeihin ja liinavaatetta vietiin pois jätesäkkikaupalla. Ihan järjetöntä. Hamstraus taitaa tosin olla heillä vähän sukuvika, luojan kiitos se geeni on jättänyt minut välistä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmillani oli, äitini kaappeihin en ole kurikistanut. Itsellämme on kolmet käyttökelpoiset lakanat, kun vasta ostin uudet. Vien vanhimmat mökille.

Vierailija
2/13 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Samoin pyyhkeitä, kattiloita, pannuja, kakkuvuokia, astioita, kahviastiastoja, kirjoja, lisää kirjoja, äänilevyjä, cd-levyjä, kenkiä, käsineitä, takkeja, huiveja. Hotellin voisivat perustaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kyläiltiin. Saattoi tulla koko sukulaisperhe lapsineen viikoksi yökylään. Itseltänikin löytyy vieraspetivaatteet, ei vaan oo juuri yövieraita käynyt 10 vuoteen enää,

Vierailija
4/13 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella että niitä kertyy perheellisellä ihmisellä jos jokaiseen sänkyyn on kahdet petivaatteet ja jokaiselle pari pyyhettä + vierasvarat.

Vierailija
5/13 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta mulla on. Olen hulluna pussilakanasetteihin. Ostan aina kaksi kutakin kuosia, vaikka asun yksin.

Vierailija
6/13 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun otit puheeksi niin kyllä on. Äiti on vanhempaa sukupolvea ja tosi siisti, ei mikään hamstraaja. Hän on perinyt oman äitinsä ja tätinsä petivaatteita eikä ole raskinut laittaa mitään roskiin.

Vanhat lakanat ja tyynyliinat ovat paksua ja hyvälaatuista puuvillaa, monissa on kirjailuja ja pitsiä, joten ymmärrän kyllä tunnesyyt. Ainoa harmi on, että lakanat ovat liian lyhyitä nykyisiin sänkyihin ja jäävät sen takia käyttämättä.

Vierailija
7/13 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni nuoruudessa liinavaatteita ommeltiin koko loppuelämäksi ja lapsille perinnöksi. On sitten periytynyt minulle asti.

Vierailija
8/13 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta mulla on. Olen hulluna pussilakanasetteihin. Ostan aina kaksi kutakin kuosia, vaikka asun yksin.

Jotenkin lohdullista kuulla; näin minäkin olen toiminut.  Yhden miehen sinkkutaloudessani vaihdan opuhtaat lakanat itselleni talvisaikaan joka oine viikko kesä aikaan (e. aikaan jolloin lämpötila on enempi plussan puolella) kerran viikossa. - Harva kotiaskare muistuttaa niin paljon siitä että saattaisi olla mukava löytää ja saada kumppani, jonka kanssa elää rinnakkain. 

Vierailija
9/13 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon aikaan ne olivat kapioita. Pyykki pestiin käsin ja petivaatteet keitettiin padassa. Kerättiin isompi kasa lakanapyykkiä ja pestiin kerralla. Vanhat lakanat myös kestivät nykyisiä paremmin. Siksi ovat edelleen ehjiä.

Vierailija
10/13 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun otit puheeksi niin kyllä on. Äiti on vanhempaa sukupolvea ja tosi siisti, ei mikään hamstraaja. Hän on perinyt oman äitinsä ja tätinsä petivaatteita eikä ole raskinut laittaa mitään roskiin.

Vanhat lakanat ja tyynyliinat ovat paksua ja hyvälaatuista puuvillaa, monissa on kirjailuja ja pitsiä, joten ymmärrän kyllä tunnesyyt. Ainoa harmi on, että lakanat ovat liian lyhyitä nykyisiin sänkyihin ja jäävät sen takia käyttämättä.

Ne lyhyet lakanat ovat päällyslakanoita. Tarkoitettu täkin päälle tai oikeastaan alle. Siksi niissä on ne pitsikoristeetkin, jotka tulevat kauniisti siihen päälle.

Vierailija
11/13 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin puolen mummolla on kyllä kaikenlaista roinaa joita meille lapsenlapsillekin on yrittänyt tuputtaa kun taas iskän puolen mummolassa meillä on yhdet ja merkityt petivaatteet kaikilla lapsenlapsilla vissiin.

T: M27

Vierailija
12/13 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on! Kahden hengen taloudessa varmaan 10 pussilakanasettiäx2 vieraille, itse käyttävät tuplapeittoa. Ja aluslakanoita kaapillinen. Kai se on joku kunnia/ylpeys-asia. Joka vieraalle pitää olla uudenveroiset, osoittaa varakkuutta ja myös vieraanvaraisuutta?

Vierailija
13/13 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ennen ei myöskään ollut niin helppoa pestä ja kuivata lakanapyykkiä talvipakkasella. Minne ne isot lakanat levittelee kuivumaan pienissä mökeissä kun ulkona ne kuivuvat jäälevyiksi ja vain tiettyyn pisteeseen asti. Kun piti lakanat vaihtaa marras-ja huhtikuun välillä, otettiin siis puhtaat varastoista ja säilöttiin ne likaiset ja pestiin isompi kasa petivaatteita vasta keväällä kun ne sai ulkona narulla kuiviksi. Siksi niitä myös piti olla enemmän jotta riittivät talven yli.