Kauhistuttavin kuolema (sukellusvene)
Tuli vaan mieleen, kun sukellusvene on nyt uponnut. Olen aina ajatellut, että kauhein kuolema olisi juuri tuollainen hukkuminen laivassa tai sukellusveneessä. Se kauhu, kun olet loukussa ilmataskussa, paine nousee, aluksen runko paukkuu ja natisee paineen kasvaessa. Tiedät, että olet vajoamassa kylmään ja pimeään hautaan satojen metrien syvyyteen. Melkein mikä tahansa muu kuolema kävisi, mutta kammottaa jo tuon ajatteleminenkin. Ihmisiä on hukkunut tällä tavalla auton vajotessa veteen, laivan tai sukellusveneen upotessa ym. Hirvittävä kohtalo. Onko muut tätä ajatelleet? Vai johtuuko tämä minun ahtaanpaikan kammostani?
Kommentit (51)
Aina pitää olla syanidikapseli varuiksi mukana.
Mä oon ajatellut että itse mielummin hukkuisin, kuin tippuisin kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
No onhan niitä kauhistuttavia tapoja kuolla vaikka millaisia:
-joutua petoeläimen raatelemaksi ja syömäksi (ne kun eivät tapa silleen siististi ja nopeasti)
-tulipalossa palamalla, eikä savuun tukehtumalla
-kiduttaja-murhaajan kourissa
Ja vaikka mitä muuta... nuo vain tulivat äkkiseltään mieleen. Useimmille ihmisille kuitenkin sukellusveneessä kuoleminen on melko epätodennäköistä.
Voi kuolla myös uppoavassa laivassa. Mikä olisi sinun mielestäsi kauhein tapa kuolla? Itse kuolisin mieluummin murhaajan puukkoon, kuin kitumalla uppoavassa laivassa. Järki menisi ennenkuin hukkuisin...
Vierailija kirjoitti:
Mietin samaa kuin 2. milloin viimein kehitetään joku pelastautumiskeino ulos sukellusveneestä kun tuollaista yhä edelleen tapahtuu. Ihmiset käy avaruudessakin eikä pelastusveneissä ole mitään keinoa pelastautua ylös pinnalle, kun se alkaa uppoamaan kohti pohjaa?
Joo on kamala tapa kuolla. Melkein toivoisi sukellusveneen räjähtäneen äkisti niin ettei kukaan olisi ehtinyt pelätä. Toisaalta kaikki veneessä tiesivät riskit. Tosin en tiedä oliko siellä kukaan kovin vapaaehtoisesti, kun on armeijasta kyse.
Tekniikkaa olisi, mutta ongelma onkin siellä kannattavuuspuolella. Tuollaisen systeemin rakentaminen vaatisi paljon tilaa ja vaikuttaisi veneen suunnitteluun hankaloittavasti. Lisäksi nk. hätäkelloja pitäisi olla ainakin kaksi kappaletta, keulassa ja perässä, jotta koko miehistö mahtuisi niihin. Laukausumekanismi aiheuttaisi myös päänsärkyä, koska jos vene joutuisikin tuollaiseen tilanteeseen niin siinä vaiheessa yleensä paineilma on käytetty loppuun ja reaktori/moottori pois pelistä. Pitäisi olla jokin räjähdepohjainen mekanismi joka sekin lisää vaaraa. Kellossa pitäisi olla myös erillinen elossapitojärjestelmä suuria syvyyksiä varten.
On varmaan arvioitu, että veneen todennäköisyys joutua sellaiseen onnettomuuteen jossa pelastautumiskellojen avulla saataisin suurin osa miehistöstä turvaan on häviävän pieni. Esim. 100 metrin syvyys johon Kursk upposi osittain ehjänä on merien mittakaavassa matala, mutta aiheuttaa jo huomattavia vaikeuksia pelastustoimenpiteille kun sukelluskaasutkin pitää olla erikoissyvyyksiin ja painekin on jo aika kova tuollaisessa syvyydessä. Kokeiluja on ollut, mutta niistä on vähin äänin luovuttu kun ne toimivat lähinnä matalissa rantavesissä ja vaativat yleensä (lähes) ehjänä uppoamista.
Vierailija kirjoitti:
Yksi takuulla kauhistuttavimpia tapoja kuolla, oli se tapaus missä hengityskoneessa ollut potilas on takuulla tajunnut että hänen hoitajansa on nukahtanut ja varoitusakku piippaa eikä hoitaja herännyt.
Paljon mieluummin valitsisin tuon, kuin uppoavan laivan. Siis jos voisi valita....
Vierailija kirjoitti:
Molempi pahempi. Ehkä sittenkin hukkuminen olisi kauheampaa. Siinä on enemmän aikaa.
Ja Titanic oli romanttinen elokuva :D
Jutelkaas vaikka tsunamista tai Estonian uppoamisesta selvinneiden kanssa :D
Eikö laivoista tiedetä että niitä uppoaa joten miten nämä pelastusjutut on näin surkeita.Ei niitä pelastuslauttoja saa irti ja kun saa niihin ei pääse.Mistään ei löydy pelastusliivejä,hytin ovet ei aukea.Estoniassa oli merimiehet konehuoneessa miettikää sitä.Ne jäi sinne.Merimiesten hytit on alimpana.Kun laiva kallistuu merimiehet on ne jotka putoaa mereen.Tästä ei tiedetä miksi ne sukelsi liian syvälle.Estonia oli ruosteessa ja oli myrsky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molempi pahempi. Ehkä sittenkin hukkuminen olisi kauheampaa. Siinä on enemmän aikaa.
Jokaisella on omat pelkonsa, itseäni kammottaa erityisesti korkeat paikat ja siten tippumiset.
Vierailija kirjoitti:
Ja Titanic oli romanttinen elokuva :D
Jutelkaas vaikka tsunamista tai Estonian uppoamisesta selvinneiden kanssa :D
Niinpä! En näe mitään romantiikkaa siinä, kun uppoaa laivan mukana pimeään jäiseen mereen.
No tiedän yhden paljon kammottavammankin sukellusvenekuoleman...
Vierailija kirjoitti:
Äkillinen paineen nousu vie tajun aika nopsaan, joten pitkään ei ole tarvinnut kitua.
Toivottavasti niin. Mutta tuo lentokonejuttukin karmea. Jos syöksyy alas ja loppu tulossa, toki se loppu sitten on nopeasti mutta tunne siitä että kohta on menoa. Hui hitto!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkillinen paineen nousu vie tajun aika nopsaan, joten pitkään ei ole tarvinnut kitua.
Toivottavasti niin. Mutta tuo lentokonejuttukin karmea. Jos syöksyy alas ja loppu tulossa, toki se loppu sitten on nopeasti mutta tunne siitä että kohta on menoa. Hui hitto!
Putoava kone on armeliaampi, koska ei ole sitä useiden minuuttien pituista hukkumista. Jos uppoaa laivan mukana, niin lopulta hukkuu kun vesi menee keuhkoihin. Lentokoneessa se törmäys on silmänräpäys.
Sukellus liian syvälle kirjoitti:
Eikö laivoista tiedetä että niitä uppoaa joten miten nämä pelastusjutut on näin surkeita.Ei niitä pelastuslauttoja saa irti ja kun saa niihin ei pääse.Mistään ei löydy pelastusliivejä,hytin ovet ei aukea.Estoniassa oli merimiehet konehuoneessa miettikää sitä.Ne jäi sinne.Merimiesten hytit on alimpana.Kun laiva kallistuu merimiehet on ne jotka putoaa mereen.Tästä ei tiedetä miksi ne sukelsi liian syvälle.Estonia oli ruosteessa ja oli myrsky.
Konehuoneesta on pelastuskäytävä savupiippua pitkin ja miehet pelastuivat. Voit lukea heidän kertomuksensa lehtijutuista.
Kaameaa oli sekin kun se saksalainen kone ohjattiin päin vuoren rinnettä. Se lentäjä otti ohjat käsiinsä ja lukittautui ohjaamoon. On ehditty tajuta mitä tuleman pitää.
Vierailija kirjoitti:
Yksi takuulla kauhistuttavimpia tapoja kuolla, oli se tapaus missä hengityskoneessa ollut potilas on takuulla tajunnut että hänen hoitajansa on nukahtanut ja varoitusakku piippaa eikä hoitaja herännyt.
Tämä oli kamala tapaus ja hoitajahan ei ollut työkykyinen alunperinkään. Mietin vain, että onhan se muutenki riski, kun henki on yhden ihmisen varassa. Voihan jollekulle tulla myös yllättävä sairauskohtaus, vaikka olisi ollut ihan terveenä vuoron alkaessa.
Näitähän on myös ollut, että joku pitää huolta huonokuntoisemmasta sukulaisestaan ja saakin itse vaikka sydänkohtauksen, ja se toinen menehtyy sitten hoidon/juoman puutteeseen vähitellen. Yhdessäkin tapauksessa nuorempi oli kuollut juuri makuuhuoneen oven eteen ja pyörätuolilla liikkuva ei päässyt sieltä pois.
Meren pohjaan olisi jollain tavalla luonnollista kuolla. Jos hukkuu, sama kai on missä hukkuu.
" Yksi takuulla kauhistuttavimpia tapoja kuolla, oli se tapaus missä hengityskoneessa ollut potilas on takuulla tajunnut että hänen hoitajansa on nukahtanut ja varoitusakku piippaa eikä hoitaja herännyt."
- - -
"Tämä oli kamala tapaus ja hoitajahan ei ollut työkykyinen alunperinkään. Mietin vain, että onhan se muutenki riski, kun henki on yhden ihmisen varassa. Voihan jollekulle tulla myös yllättävä sairauskohtaus, vaikka olisi ollut ihan terveenä vuoron alkaessa.
Näitähän on myös ollut, että joku pitää huolta huonokuntoisemmasta sukulaisestaan ja saakin itse vaikka sydänkohtauksen, ja se toinen menehtyy sitten hoidon/juoman puutteeseen vähitellen. Yhdessäkin tapauksessa nuorempi oli kuollut juuri makuuhuoneen oven eteen ja pyörätuolilla liikkuva ei päässyt sieltä pois."
- - -
Mikäli hoidettavan henki on vain yhden hoidosta vastuussa olevan ihmisestä riippuvainen, niin kuvittelisi näin maalaisjärjellä hoidettavalla olevan turvanaan jonkinlainen hätänappi-hätäkutsu-systeemi mistä hoidettava saattaisi hälyttää apua hengenhädässä?
Miten kukaan ei muka tarkista hoitovuoron aikana rutiininomaisesti että kaikki hoitotilanteessa ok, vaikka 1 hoitovastaava paikalla olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Tuli sukellusvene-kuolemista mieleen se, että lienee kammottavin tapa kuolla siellä oli Kim Wall nimisellä toimittajalla.
Varmaan hyytävä kauhu iskenyt häneen, kun tajusi että on sukellusveneessä mielipuoleksi paljastuneen Peter Madsenin kanssa.
Minullekin tuli mieleen tämä. Sama kai tuo onko vastassa luonnollinen uhka vai hullu murhaaja, pois pääsyä ei ole kun ollaan pienessä tilassa syvällä veden alla. Melkein iskee pakokauhu pelkästä ajatuksesta.