Miten saada pienet lapset pysymässä ruokapöydässä ruokailun ajan?
Meillä on tähän asti sujunut ihan hyvin ruokailu ja pöydässä olo, mutta nyt lapset 4v. ja 2v. ovat alkaneet villitsemään toisiaan ja alkaneet pelleilemään ruoalla ja jopa lähteneet hääräämään muualle kesken ruokailun. Isompaa olen käskenyt sitten poistua pöydästä ns. jäähylle, mutta eihän se edes tottele. Pienempi ei tunnu vielä juurikaan kielloista välittävän.
Menettelytavat vähän hukassa ja hermot meinaa mennä, joten jos jollain vinkkejä, niin kiitollisena ottaisin vastaan.
Kommentit (4)
Kun pöydästä poistutaan, se tapahtuu aina vasta kiitoksen jälkeen. Sen jälkeen ei enää tarjoilla ennen seuraavaa ruoka-aikaa. Näin on meillä homma toiminut.
Eivät kuole nälkään. Ja jos ei mene jäähylle, niin vie sinne. Laita vaikka tuoli keittiön nurkkaan vie sinne ja jos lähtee karkuun viet uudestaan. Voit vahtia samalla, kun syöt itse. Jos molemmat hölmöilevät, niin molemmat jäähylle. Itse kuitenkin syöt rauhassa loppuun. Pian huomaavat, että syömisessä on puolensa. Olet vain heti tiukkana ja yhtään et luista, ei mene kuin pari päivää ja alkavat käyttäytyä. Nälkä on tehokas motivaattori.
Meillä samanikäiset pojat, enkä saa pysymään paikoillaan ruokapöydässä hetkeäkään. Jos otan ruuan pois, niin painuvat tyytyväisinä jatkamaan leikkejänsä, eli ruuan poisottaminen ei ainakaan meillä tepsi " rangaistuskeinona" .
ap korjaa