Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko käytettyyn postimerkkiin vielä vesileima päälle?

Vierailija
25.04.2021 |

En ole vastaanottanut kirjettä keltään vuosiin. Nyt sattuneesta syystä olen lähiaikoina saanut useita kirjeitä ja aloin kiinnittämään huomiota siihen, että minkään kirjeen postimerkin päälle ei ole lyöty vesileimaa. Eikö nykyään enää niin tehdä vai onko näistä kaikista vain jäänyt se vesileima lyömättä? Ja voinko periaatteessa käyttää nuo merkit itse uudestaan (tiedän että ei laillista).

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole vesileima vaan postileima. Nykyisin iso osa postilähetyksistä jää leimaamatta, mutta tarrapostimerkki on niin vaikea irrottaa ehjänä, että käytännössä niitä ei pysty käyttämään uudelleen.

Löysin muuten muistisairaan omaiseni kätköistä pitkän nauhan käyttämättömiä tarrapostimerkkejä, joista tarra oli kuivunut pilalle. Niiden liimaamisessa olikin vähän miettimistä.

Vierailija
2/7 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole vesileima vaan postileima. Nykyisin iso osa postilähetyksistä jää leimaamatta, mutta tarrapostimerkki on niin vaikea irrottaa ehjänä, että käytännössä niitä ei pysty käyttämään uudelleen.

Löysin muuten muistisairaan omaiseni kätköistä pitkän nauhan käyttämättömiä tarrapostimerkkejä, joista tarra oli kuivunut pilalle. Niiden liimaamisessa olikin vähän miettimistä.

Minä taas ihmettelin sitä kun ne irtosivat tosi siististi ja helposti. En toki tiedä saako ne liimattua kuinka siististi kuitenkaan jos yrittää. Mutta jos niin tekee ja kun niissä ei tätä postileimaa ole, niin ei kai posti pysty mitenkään todistamaan onko ne käytettyjä vai ei

Ap

Vierailija
4/7 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos kirjoittaa osoitteen vahingossa väärin ja huomaa mokansa vasta merkin liimaamisen jälkeen? Saako merkin siirtää uuteen kuoreen?

Vierailija
5/7 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle on leimattuja kuoria tullut, mutta paljon myös leimaamattomia.

Itse käytän kuoria uudelleen eli teippaan saamani kuoren päälle vain paperin palan, jossa on uuden vastaanottajan tiedot. Postimerkit irroitan ja laitan päälle uudet. Saattaisivathan he postilla ajatella, että en ole ostanut uutta merkkiä.

Vierailija
6/7 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postimerkeihin ei ole milloinkaan laitettu vesileimaa.

Vierailija
7/7 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Postimerkeihin ei ole milloinkaan laitettu vesileimaa.

Joissain vanhoissa merkeissä vesileima on todellakin paperissa eli näet sen valoa vasten... mm. ns. hakaristileimat ym. Tod. koskaan ei mitään merkkejä ole "leimattu" vesileimalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän