Arvaatko dekkareiden loppuratkaisut ennen kirjan loppua? Mikä dekkari yllätti sinut viimeksi?
Rakastan dekkareita ja lukiessani tai kuunnellessani yritän koko ajan päätellä, kuka on syyllinen tai mikä on kirjan loppuratkaisu. Monesta kirjasta tiedän nämä jo hyvissä ajoin ennen loppua ja siksipä yllätyinkin, kun yksi tuttavani sanoi jännittäneensä kirjan loppua viimeiselle sivulle, kun itse olin tiennyt loppuratkaisun jo paljon ennen loppua. Eli kuinkahan yleistä tällainen loppuratkaisun päättely on? Ja mikä kirja yllätti sinut viimeksi? Minä yllätyin kirjasta Kenenkään ei pitänyt tietää. Tosin yllätys tuli paljon ennen loppua.
Kommentit (4)
En koskaan mieti loppuratkaisua. Kai se johtuu siitä, että kun nuorena luin ekoja dekkareita, huomasin, ettei lukijalle annettu riittävästi tietoja syyllisen päättelemiseksi. Tai sitten en osaa lukea vihjeitä. Luen dekkarit siis vain tarinoina, en aivopähkinöinä.
Kyllähän ne yleensä on surullisen ennalta-arvattavia. Hiljainen potilas piti yllättävän pitkään jännityksessä, voin suositella.
En ole hirveästi dekkareita lukenut, enkä kyllä yleensä yritä mietiskelläkään, kuka syyllinen voisi olla. Tuntuu, että ratkaisut on niin omituisia, että omat aivot ei kyllä sellaisia ratoja liiku. Joku Eikä yksikään pelastunut esimerkiksi.
Leena Lehtolaisella aina syyllinen on sankarittarelle läheisin epäilty.