Onko nykyään sellaisia omakotitaloja, ettei niistä lopu lämmin vesi ikinä?
Muistan lapsuudestani ja nuoruudestani sen, että jos koko perhe saunoi samana päivänä, loppui viimeiseltä aina lämmin vesi ja juku miten nosti tunnelmaa, kun joku sai aina pestä hiuksensa jääkylmällä vedellä. Vaikkei todellakaan saanut lotrata mitään turhanpäiväisyyksiä. Talo oli vanha kuin taivas, mutta putkiremontti tehty 2000-luvulla.
En tiedä nykyisistä omakotitaloista yhtään mitään - onko vesiratkaisut mahdollista toteuttaa niin, että lämmintä vettä riittää kaikille, vaikka ottaisikin pitkiä lämpimiä suihkuja? Tottakai siitä pitää maksaa, eikä se ole halpaa, sen ymmärrän, mutta elämisen laatua siinä missä monet muutkin asiat.
Kommentit (39)
Mitä kummaa? Moni omakotitalo on kaukolämpöverkossa.
On tottakai. Kun vaan on tarpeeksi iso varaaja niin ihan huoletta voi suihkutella.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan lämminvesivaraajan koosta. Iso varaaja - paljon lämmintä vettä.
Okei, eli jos ottaa vähän ylimitoitetun ison varaajan, niin ei tarvitse ikinä miettiä veden riittävyyttä?
https://jaspi.fi/lamminvesivaraaja/
Löysinkin tällaisen, eli jos ottaa vaikka max. nelihenkiselle perheelle 500-litraisen varaajan, niin aina on lämpöä kun sitä kaipaa?
Juu, kuten edelliset vastaajat: osta talo, joka on liitetty kaukolämpöön tai talo, jossa on erityisen iso lämminvesivaraaja.
Kaukolämpö, siinä ratkaisu. Ei lopu lämmin vesi, paitsi jos katkos.
Minun lapsuuden 50-luvulla rakennetusta, 80-luvulla rempatusta omakotitalosta ei koskaan loppunut lämmin vesi, vaikka joskus oli useampiakin saunojia. Ei ollut kaukolämpöä mutta riittävä varaaja. Eikä miehen lapsuudenkodistakaan kuulemma. Yhden sukulaisperheen muistan joilla oli liian pieni varaaja, mutta se on ainoa kerta jolloin olen kyseiseen ongelmaan törmännyt....
Harvoin kai se kaukolämmössä olevassa rallissa loppuu.
Ei koskaan kylmiä suihkuja. Vanhempien kotitalossa jossa itse asuin neljä vuotta.
Mökillä käytössä läpi virtaus lämmitin. Ei vaikuta katkot. Jos aurinko sähkö loppuu niin diesel agrikaatti käynnistyy ja varalta löytyy bensa agrikaatti
Meillä joskus loppuu vikalta suihkuttelialta jos kaikki 6 käy suihkussa ja on pesty tiskiä ja pyykkiä useempi koneellinen. Meillä on 300l varaaja. Mietinnässä oli isompi varaaja mutta päädyttiin että asennetaan tänä vuonna vakiopaine venttiilit jotta vettä ei tulisi niin kovalla paineella ja menisi näin lämmintä vettä hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mökillä käytössä läpi virtaus lämmitin. Ei vaikuta katkot. Jos aurinko sähkö loppuu niin diesel agrikaatti käynnistyy ja varalta löytyy bensa agrikaatti
Se on aggregaatti.
Meidän talo on kaukolämmössä joten aina on lämmintä vettä. Eri asia toki jos on kaukolämpölaitoksella joku katkos.
Mun lapsuudessa -90 -luvulla, ja yhä edelleen mun vanhemmilla, meillä oli 1200 litranen varaaja. Ei siitä lämmin vesi koskaan loppunut, vaikka koko viis henkinen perhe saunoi.
Kaukolämpötaloissa on lämmövaihdin, joka lämmittää tulevan veden. Varaajaa ei ole ollenkaan. Lämmin vesi ei lopu kuin kaukolämmön häiriötilanteessa, joita on ehkä kerran viidessä tai kymmenessä vuodessa.
Meillä maalämpö ja varaajaan saa ihan säädettyä tehoa, että minkä asteista vettä se siellä lämmittää. Varaajan litramäärä ei ole olennainen vaan se, että se tekee lämmintä vettä aina tarpeen mukaan. Toki vanhat talot, joissa varaaja lämpenee pääsääntöisesti yösähköllä myös koolla on väliä, mutta aika vanha varaaja saa olla jos ei ole mitään säätömahdollisuutta lämmittää vettä myös päiväsähköllä...
Kaukolämpötalot tuntuvat olevan tosi harvinaisia? Lähes kaikki tuntuvat olevan joko maalämmöllä tai suorasähköllä, vanhempia toki öljylämmitteisiä. Tämä havainto Tampereen ympäryskunnista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä joskus loppuu vikalta suihkuttelialta jos kaikki 6 käy suihkussa ja on pesty tiskiä ja pyykkiä useempi koneellinen. Meillä on 300l varaaja. Mietinnässä oli isompi varaaja mutta päädyttiin että asennetaan tänä vuonna vakiopaine venttiilit jotta vettä ei tulisi niin kovalla paineella ja menisi näin lämmintä vettä hukkaan.
Eikö tiskari ja pyykkäri lämmitä itse veden? Eikö ne ole kylmään veteen kytkettyjä.
Lämminvesivaraaja voi meillä kytkeä lämpenemään yöllä (halvempi sähkö) tai jatkuvasti. Jälkimmäinen on tietysti kalliimpaa, mutta lämmin vesi ei lopu. Meillä on 300 litran varaaja.
Sähkö- ja vesilaskuja maksaessa oppii kyllä käyttämään kohtuudella kuumaa vettä.
Riippuu ihan lämminvesivaraajan koosta. Iso varaaja - paljon lämmintä vettä.