Miksi vasemmistohallitus tukee rikkaita nostamalla kotitalousvähennystä?
Ja poistamalla omavastuun?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e0ade43-85a8-47a6-84db-4f2da3991…
"Mallissa kotitalousvähennyksen määrä nostettaisiin 3500 euroon per henkilö. Vähennys on henkikökohtainen, joten pariskunta voisi saada vuodessa 7000 euroa vähennyksiä."
Rikkaille lahjoitetaan käytännössä lisää rahaa eikä tuo edes lisää työllisyyttä tai auta muuhunkaan ongelmaan.
"Tutkimus: Kotitalousvähennys ei lisää työllisyyttä tai kitke harmaata taloutta – vähennystä käyttävät erityisesti hyvätuloiset, jotka ostaisivat palveluita muutenkin"
https://www.sss.fi/2021/01/tutkimus-kotitalousvahennys-ei-lisaa-tyollis…
Kommentit (50)
Verotus on varkautta. Vähempi verottaminen ei ole lahjoittamista. Vasemmistokin huomaa, että pää tulee vetävän käteen.
Käytän noita palveluja ja olen pieneläkeläinen.
Kyllähän sitä miettii, että maksaako siivoojalle pimeästi 5 tunnista 50 e vai sittenkin 125 e, josta hän maksaa kaikki sivukulut ja alvit. Ehkä tuo 50 e riittää, puhdasta tulee harmaan taloudenkin aikana.
No sehän edistää jo työllisyyttäkin. Kun pienet firmat saavat hommia niin siivouksesta kuin pihanhoidosta kuin tietotekniikka ja it-asioista.
Noita palveluja löytyy nykyisin jo todella monipuolisesti. Ja erityisesti kotona asuvat vanhukset tarvitsevat siivous-ja muuta apua paljonkin.
Itse olen tavallinen tallaaja, perheellinen kylläkin, ja meidän perheessä käy kotisiivooja kolmen vkon välein.
Myös hänellä pesetän keväisin ja loppusyksyisin ikkunat. Palkkani ei ole suuren suuri, mutta kuitenkin sen tuloja perheessä on, että pystymme tuon maksamaan, verovähennyshän siitä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Käytän noita palveluja ja olen pieneläkeläinen.
Jaaha. Minun eläkkeeni on niin pieni etten maksa veroja, joten en saa vähennyksiä. Remonttia pitäisi kuitenkin tehdä, vähennykset pitävät hinnat korkeina, uskoisin.
Voisiko tuohon laittaa joku tuloraja että esim jos talouden yhteistulot yli 80k€/vuosi (molemmat yli keskituloisia), ei saisi vähennystä? Kohdistuisi paremmin niihin jotka ei muuten käyttäisi palveluita koska rahat ei riitä.
Parantaa työllisyyttä, vähentää harmaata taloutta. Eli verotuloja enemmän, työttömyyttä vähemmän ja palveluita enemmän. Ja kotitalousvähennys on erittäin suosittu, sitä käyttää iso osa keskiluokasta.
Vierailija kirjoitti:
No sehän edistää jo työllisyyttäkin. Kun pienet firmat saavat hommia niin siivouksesta kuin pihanhoidosta kuin tietotekniikka ja it-asioista.
Noita palveluja löytyy nykyisin jo todella monipuolisesti. Ja erityisesti kotona asuvat vanhukset tarvitsevat siivous-ja muuta apua paljonkin.
Itse olen tavallinen tallaaja, perheellinen kylläkin, ja meidän perheessä käy kotisiivooja kolmen vkon välein.
Myös hänellä pesetän keväisin ja loppusyksyisin ikkunat. Palkkani ei ole suuren suuri, mutta kuitenkin sen tuloja perheessä on, että pystymme tuon maksamaan, verovähennyshän siitä tulee.
Mikä kohta tässä on vaikea ymmärtää?
"Tutkimus: Kotitalousvähennys ei lisää työllisyyttä tai kitke harmaata taloutta – vähennystä käyttävät erityisesti hyvätuloiset, jotka ostaisivat palveluita muutenkin"
Vierailija kirjoitti:
Parantaa työllisyyttä, vähentää harmaata taloutta. Eli verotuloja enemmän, työttömyyttä vähemmän ja palveluita enemmän. Ja kotitalousvähennys on erittäin suosittu, sitä käyttää iso osa keskiluokasta.
Mikä kohta tässä vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tuohon laittaa joku tuloraja että esim jos talouden yhteistulot yli 80k€/vuosi (molemmat yli keskituloisia), ei saisi vähennystä? Kohdistuisi paremmin niihin jotka ei muuten käyttäisi palveluita koska rahat ei riitä.
Tai vaikka 50 000. Luulisi jo sen yli tienaavalla olevan itselläkin varaa teettää töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä lisää työllisyyttä.
Tutkitusti ei lisää.
En kyllä ymmärrä miksi kutsutaan vasemmistohallitukseksi kun siellä on RKP, vihreet ja keskustakin, kaikki porvaripuolueita.
Heti vaan voimaan, niin taatusti käytän. Remonttitarpeitakin olisi, suoranaista kunnostusvelkaakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kohta tässä vaikea ymmärtää?
Tutkimus: olet typerä.
Lähde. Yhtä luotettava ja todennettavissa kuin sinunkin väitteesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä lisää työllisyyttä.
Tutkitusti ei lisää.
Ehkä kuitenkin siirtää pimeän työvoiman työt laillisesti toimiville.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuollainen rajan vetäminen auttaisi pienituloisia.
Päinvastoin tuo kotitalousvähennys tuo lisää asiakkaita pienituloisille siivoojille yms.
Se mikä tuossa on suurin epäkohta on se, että se on henkilö- eikä asuntokohtainen kun kuitenkin on kyse kotiin kohdistuvasta työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kohta tässä on vaikea ymmärtää?
Tutkimuksiin on aina saatu sellainen tulos kuin tutkimuksen tilaaja on halunnut. Riippumatta asiasta.
Demarihallitus antaa rikkaille rahaa palveluihin jotka ostaisivat muutenkin... Ei taida viherpuolue SDPssä olla enää vasemmistolaisuutta jäljellä, muuttunut rikkaiden viher/liberaalipuolueeksi.