Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kunpa vanhempani ja opettajat koulussa olisivat painottaneet sitä, että kannattaa opiskella...

Vierailija
24.04.2021 |

....jotain sellasta millä saa töitä!!!!

Siihen aikaan kun olin itse ammatinvalintaiässä niin oli se buumi meneillään että pitää "seurata unelmiaan" ja mennä opiskelemaan vaikka Egyptologiaa jos siltä tuntuu. Jälkeenpäin toivoisin että olisi puhuttu enemmän siitä mikä työllistää. Siitä kärsii loppu elämä ku on opiskellut jotain työttömäksi valmistavaa käsienheiluttelu teoriaa..

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Itse opiskelin pieneläinhoitajaksi. Niitä töitä on lähes mahdoton saada koska on ylitarjontaa.

Vierailija
2/25 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnnen monia ihmisiä jotka opsikelivat jotain ympäristöjuttuja ja lupailtiin kaikkea hienoa miten pelastat maailman. Kukaan ymppä juttuja opiskellut ei ole työllistynyt alan tehtäviin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä halusin puusepäksi. Opo sanoi jo 80-luvun puolivälissä, ettei niille ole kummoisia työllistymismahdollisuuksia Suomessa. Niinpä meni kavereideni perässä lukioon ja opiskelin insinööriksi. Hyväpalkkaisia töitä on riittänyt ja aina voin mennä johonkin kansanopiston puutyöpiiriin, jos siltä tuntuu.

Vierailija
4/25 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kikkeliskokkelis! Mitäs läksit? -kyseli sketsihahmo ennen muinoin

Vierailija
5/25 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri. kirjoitti:

Minä halusin puusepäksi. Opo sanoi jo 80-luvun puolivälissä, ettei niille ole kummoisia työllistymismahdollisuuksia Suomessa. Niinpä meni kavereideni perässä lukioon ja opiskelin insinööriksi. Hyväpalkkaisia töitä on riittänyt ja aina voin mennä johonkin kansanopiston puutyöpiiriin, jos siltä tuntuu.

Järkiratkaisu! Onnittelen. Ja opolle pisteet kanssa.

Vierailija
6/25 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko kenties ammatinvalintaiässä joskus 2000-luvun alussa? Silloinhan kaikkialla mainostettiin sitä että sitten kun suuret ikäluokat ovat siirtyneet eläkkeelle niin saatte valita työpaikkanne, ja silloinhan on ihan sama mitä rupeatte opiskelemaan.

Vierailija
7/25 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa ei myöskään opeteta että miehen kannattaa olla hullu. Hullut miehet pääsevät aina panemaan. Hyväkäytöksinen sen sijaan ei. Miksi tämä tosiasia salataan?

Vierailija
8/25 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä opiskelin alalle jossa on hyvä palkka ja töitä riittää. Kymppitonnien opintovelat niskassa, keskimäärin 60 h viikossa töitä stressaavalla alalla ja liki puolet palkasta menee valtiolle. Jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt valita toisin ja ottaa joku siisti sisätyö parin tonnin liksalla josta sentään suurimman osan saisi pitää itse. Ero elintasoon olisi lopulta aika pieni mutta ero elämänlaatuun suuri. Nyt ollaan itse aiheutetussa velkavankilassa ja downgreidaus on liian myöhäistä. Tai no, ehkä joskus 10-15 v päästä. Mutta kun lapset olisi pieniä nyt.

Vierailija
9/25 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olitko kenties ammatinvalintaiässä joskus 2000-luvun alussa? Silloinhan kaikkialla mainostettiin sitä että sitten kun suuret ikäluokat ovat siirtyneet eläkkeelle niin saatte valita työpaikkanne, ja silloinhan on ihan sama mitä rupeatte opiskelemaan.

2009 oli lukion viimeinen vuosi ja tosiaan toitotettiin sitä, että ihan sama mitä opiskelee koska jos on korkeakoulututkinto niin työllistyy vaikka mihin. Ei käynyt ihan toteen tämä..

Vierailija
10/25 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä opettajat opon johdolla suitsutti vain lukioita ja suorastaan koittivat saada kaikki pyrkimään johonkin lukioon. Moni sinne lukioon menikin vain huomatakseen ettei sen jälkeen auennutkaan taianomainen nousukiito yliopiston kautta hienoihin ammatteihin. Moni kävikin sitten amiksen jälkeenpäin tai sitten päätyivät jotain muuta tietä johonkin duunariammattiin. Yliopistoon jatkoi hyvin harva. Me jotka jatkoimme ammattikouluun suoraan peruskoulusta jouduimme hankkimaan tietomme noista kouluista itse kun arvoisa opomme ei lässyttänyt muusta kuin eri lukioista.

Vierailija
11/25 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa ei myöskään opeteta että miehen kannattaa olla hullu. Hullut miehet pääsevät aina panemaan. Hyväkäytöksinen sen sijaan ei. Miksi tämä tosiasia salataan?

Koska tuo oli meille hulluille itsestäänselvyys. Vain kilttikset eivät asiaa ymmärtäneet.

Vierailija
12/25 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri. kirjoitti:

Vähän sama, minä halusin hevosenhoitajaksi mutta opettaja puhui ympäri lukioon ja päädyin lopulta lääkäriksi.

Vierailija
13/25 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin työllisyyden perässä DI-opintoihin ja jäin ilman työtä hyvästä opiskelumenestyksestä huolimatta. Olisi varmaan pitänyt opiskella "egyptologiaa"

Vierailija
14/25 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kikkeliskokkelis! Mitäs läksit? -kyseli sketsihahmo ennen muinoin

Älä mitään,mulla valkeni vasta vähän aikaa sitten tuon lauseen tarkoitus. (en katsonut "ohjelmaa" mutta hokema tuli tutuksi) Kyllä mua nauratti,vanhaksi piti elää ennekuin älysin,seurasin sitä Katiska-juttua ja silloin syttyi lamppu! :D

Joo ja seurasin unelmiani ja jouduin opiskelemaan uudelleen.

Vierailija
15/25 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2009 oli lukion viimeinen vuosi ja tosiaan toitotettiin sitä, että ihan sama mitä opiskelee koska jos on korkeakoulututkinto niin työllistyy vaikka mihin. Ei käynyt ihan toteen tämä..

Siis oikeastiko joku uskoin noita horinoita? Jokainen pystyi näkemään, että työttömiä oli paljon ja koko ajan koneet korvasi ihmistyön ja tehtaita siirrettiin ulkomaille.

Vierailija
16/25 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kammottavaa on että kaikki alat ovat kuolleet pois. Ainoastaan bisnesalat pärjäävät. Nykyään vain kauppakorkeakoulua suorittaneet saavat töitä. Heillä on jopa ympäristöaloilla korvattu biologeja ja muita.

Vierailija
17/25 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa opiskella johonkin "naisten" ammattiin. niissä on opiskeluaikana paljon naisopiskelijoita, mutta suurin osa ei ole kiinnostunut työnteosta vaan jää koulun jälkeen kotiäidiksi tai yh:ksi elämään miehen ja veronmaksajien rahoilla

Vierailija
18/25 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohi. Mutta alkakaa sijoittamaan. Onneksi poika on tajunnut tämän. Valmistuu alalle jossa työnsaanti ei välttämättä ole helppoa.

On nyt vuoden opiskellut sijoittamista omaehtoisesti. Ja on tyytyväinen, että aloitti.

Vierailija
19/25 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kammottavaa on että kaikki alat ovat kuolleet pois. Ainoastaan bisnesalat pärjäävät. Nykyään vain kauppakorkeakoulua suorittaneet saavat töitä. Heillä on jopa ympäristöaloilla korvattu biologeja ja muita.

Sekin poika pääsi lukemaan taloustieteitä ja on revitty jo töihin vaikka opiskelut kesken.

Vierailija
20/25 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri. kirjoitti:

Perhokalastusfriikkinä halusin lukiossa veteen liittyvälle alalle biologiksi. Viime hetkillä tajusin - kaverin biologiksi opiskelleen isosiskon infoamana - ettei todellakaan kandee jos haluaa edes säälliset tulot. Joten insinööriksi vaan...

Se ei silti ole estänyt osallistumasta paikallisten koskien hoitoon ns syvästi osaavana harrastajana. Amatöärinäkin vahvasti vaikuttamassa olleena / aktiivisesti osallistuneena paikallisiin koskiin saatu aikaiseksi elinvoimainen ja luonnostaam lisääntyvä taimenkanta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme