Teini myi salaa torissa minun ja miehen tavaroita kerätäkseen rahaa uuteen iPhoneen
Oli myynyt sellaista tavaraa, mitä tarvitaan ja käytetään, muttei joka viikko. Kaapeissa ollut niin emme heti huomanneet. Oli saanutkin jo myytyä yli satasen arvosta. Peruste "nokun käytin omat rahat ja se vanha puhelin on niin nolo" Hänellä on iPhone, mutta hieman vanhempi malli. Mitä antaisitte rangaistukseksi tällaisesta?
Kommentit (63)
Maksaako hän oman liittymänsä itse?
Itse sulkisin ensimmäisenä liittymän. Sen jälkeen tosiaan tekisin selväksi, että varastaminen on varkaus, eikä omien vanhempien tavarat tee poikkeusta. Tekisin selväksi, että olisimme voineet yhdessä katsoa mitä hän olisi voinut myydä luvallisesti, mutta koska toimi selän takana, nyt ei näin tehdä. Varmasti olisi löytynyt jotain luvallisestikin myytävää. En ehkä tekisi yhdestä kerrasta rikosilmoitusta, mutta tekisin selväksi, että toisesta kerrasta lähtee.
Meillä esim. lasten kanssa pistettiin aikoinaan loosi pystyyn ja lapset saivat rahat puoliksi, vaikka mukana oli meidän vanhempien tavaroita lasten pieneksi jääneiden tavaroiden ja lelujen isäksi. Näillä rahoilla he saivat ensimmäiset puhelimensa, yhdessä hinnoiteltiin, eli tekivät töitä niiden eteen. Siihen aikaan ei vielä vaippaikäisille puhelimia ostettu, mutta peruspuhelimetkaan eivät ihan halpoja olleet.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni ei riitä, että teini antaa myynnistä saadut rahat. Hän joko peruu kaupat tai hankkii vastaavanlaiset ja vähintäin vastaavassa kunnossa olevat tavarat takaisin. Lisäksi nuoren on osoitettava katumusta; hän on loukannut omia vanhempiaan, joten jotenkin on osoitettava, että hän haluaa olla perheenjäsen. Varastaminen ja varatetun tavaran myminen ei ole se pahin: hän on menettänyt vanhempiensa luottamuksen.
Mitä minä tekisin:
Poika ottaa selville mitä varatetun tavaran myymisestä voi seurata. Olisiko uusi puhelin sen arvoinen, todellako?
Onko uusi puhelin sen arvoinen, että kannattaa laittaa luottamus nollaan? Oikeastiko?
Miten poika aikoo saada luottamuksen takaisin? Tähän ei riitä, että käyttäytyy hyvin, vaan pitää tehdä jotain extraa. Mitä extraa poika aikoo tehdä ilahduttaakseen vanhempiaan? Mikään pieni ei riitä korvaamaan sitä huolta ja tuskaa, että omasta lapsesta on kasvanut rikollinen.
Yhdestä rikkeestä? Eri asia jos lapsi tekisi sen toisen kerran tai useasti. Antakaa nyt vähän armoa lapsillenne! Jokainen on tehnyt nuorena tyhmyyksiä, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni ei riitä, että teini antaa myynnistä saadut rahat. Hän joko peruu kaupat tai hankkii vastaavanlaiset ja vähintäin vastaavassa kunnossa olevat tavarat takaisin. Lisäksi nuoren on osoitettava katumusta; hän on loukannut omia vanhempiaan, joten jotenkin on osoitettava, että hän haluaa olla perheenjäsen. Varastaminen ja varatetun tavaran myminen ei ole se pahin: hän on menettänyt vanhempiensa luottamuksen.
Mitä minä tekisin:
Poika ottaa selville mitä varatetun tavaran myymisestä voi seurata. Olisiko uusi puhelin sen arvoinen, todellako?
Onko uusi puhelin sen arvoinen, että kannattaa laittaa luottamus nollaan? Oikeastiko?
Miten poika aikoo saada luottamuksen takaisin? Tähän ei riitä, että käyttäytyy hyvin, vaan pitää tehdä jotain extraa. Mitä extraa poika aikoo tehdä ilahduttaakseen vanhempiaan? Mikään pieni ei riitä korvaamaan sitä huolta ja tuskaa, että omasta lapsesta on kasvanut rikollinen.
Miksi oletat kyseessä olevan poika? Tytöt ossa olla paljon kierompia
Miksi oletat kyseessä olevan poika? Tytöt ossa olla paljon kierompia[/quote]
Minä olin juuri tulossa kysymään teinin sukupuolta.
Miksi teiniä pitää rangaista, kun naiset kertovat kantavansa miestensä omaisuutta roskiin, kun vihaavat akuankkakirjoja ja sukellusmuistoja. Teini sentään teki rahaa tavaralla, joten miksi pitäisi rangaista?
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaisin varkauden poliisille - 16vuotias on jo rikosoikeudellisessa vastuussa. Miksi suojelisin varasta - aika maksaa teoistaan.
No huhhuh! Ihmiset tekee aina virheitä, tarviiko sitä silti noin ankara olla. Mitä, jos tämän rikosilmoituksen takia nuori ei pääse enää unelma-ammattiinsa?
Nyt kannattaa miettiä sitä rangaistusta tarkkaan. Jos ton ikäinen ei vielä tiedä mikä on oikein ja mikä väärin tai vielä pahempaa luulee pääsevänsä kuin koira veräjästä tekosistaan, niin edessä voi olla rikollisen ura. Rahat pois, tuntuva rangaistus ja sitten annatte töitä jolla voi ansaita sen tarvittavan rahan tai sellaista myytävää tavaraa jonka myynnistä saa vain osan. Kuitenkin tärkein on tuntuva rangaistus. Jos nyt laiskuuttanne skippaatte sen, niin seuraava on sitten poliisi joka laittaa ne rajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaisin varkauden poliisille - 16vuotias on jo rikosoikeudellisessa vastuussa. Miksi suojelisin varasta - aika maksaa teoistaan.
No huhhuh! Ihmiset tekee aina virheitä, tarviiko sitä silti noin ankara olla. Mitä, jos tämän rikosilmoituksen takia nuori ei pääse enää unelma-ammattiinsa?
No sehän on sitten ihan hirvittävä voi voi. Oisiko kannattanut miettiä että unelma-ammatissa oisi ollut mahdollisuus uuteen puhelimeenkin?
Minussa on varmaan joku vika, kun juttu lähinnä nauratti. Teinit! Kyllä varmasti vaatisin teiniä korvaamaan myymänsä tavarat, mutta eiköhän se olisi siinä. Kekseliäs tapaus!
Myyt teinin omaisuutta salaa torissa
Kysäisepä huvikseen teiniltä, miten hän toivoisi sinun korvaavan asian, jos sinä olisit myynyt hänen puhelimensa salaa ostaaksesi itsellesi jotain. Noin näppärältä kaverilta tulee varmasti hyviä ehdotuksia.
Kantsii myös muistuttaa, että vielä nolompaa kuin vanha puhelin on rikosrekisteri.
Perheessä kaikki on yhteistä, niin puolisoiden tulot kuin tavaratkin ja teini saa vapaasti myydä omaisuutta, jota ei käytetä.
Vanhakin puhelin pois ja vanha mustavalkoinen nokialainen peruspuhelin tilalle. Puolisen vuotta se käytössä ja sitten kysyen että no vieläkös se vanha ipone on niin nolo
Itteäs saat syyttäät, sähän sen tollaseks oot kasvattanu.
Hirveä tilanne :/ Varasti teidän tavarat ja myi netissä!!
No ainakin laittaisin sen soittamaan/ottamaan yhteyttä joka ikiseen ostajaan ja selittämään tilanteen:
"Moi, ostit multa sen tehosekoittimen viime viikolla. No juttu on niin, että olen Janne 16v ja varastin sen vanhemmiltani. Sopisiko että ostan tavaran takaisin ja maksan vähän lisää päälle omista rahoista. Olen tosi pahoillani. Vanhemmat on järkyttyneitä ja yritän ostaa tavarat takaisin"
Noin saisi ITSE hoitaa niitä seurauksia, joutuisi myöntämään pahat tekonsa myös vahingossa varastettua tavaraa ostaneille ja hyvässä lykyssä joku myisi myös takas niitä tavaroita. Ja teini maksaisi omista rahoista paremmat hinnat niille ostajille.
Provojen pitäisi olla hauskoja. Jotkut uskovat näihin ihan oikeasti ja sitten he pahoittavat oman mielensä. 0/5.
Mitä minä tekisin: