Nainen maksaaa ruokaostokset useammin kuin mies
Aika yleisesti kuulee eroihin liittyen siitä, että omaisuudenjaosta tulee kiistaa. Tähän liittyen usein on niin, että nainen on liiton aikana hoitanut ns "juoksevat kulut" kuten ruuan, lasten hoitomaksut ja muut. Ja mies on taas käyttänyt palkkaansa autoon, asuntoon ym omaisuuden kartuttamiseen. Rupesin seuraamaan ruokakaupoissa pariskuntien maksutilanteita tästä näkökulmasta, ja ainakin noin 80 % nainen tosiaan on se, joka kortin laukustaan kaivaa ja maksaa. Voi tietty olla niin, että kyseisen tilin rahat on yhteisiä mutta silti nainen on maksajana paljon useimmin . Mielipiteitä tästä? Vai olenko ainoa, joka on kiinnittänyt asiaan huomiota :D
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Millähän perusteella perheen yhteistä autoa ei lasketa perheen yhteiseksi juoksevaksi kuluksi?
Kenties vian mies käyttää autoa...töissä käymiseen?
Yleensä mies käyttää autoa mennäkseen töihin, jos hän käy töissä.
Naiset kävelevät tai pyöräilevät.
Edellisessä on syy siihen, että miehet ovat lihavampia kuin naiset.
Meillä on yhteinen taloustili ja minä hoidan meillä yleensä kaupassakäynnin niin luonnollisesti maksankin ostokset.
Vierailija kirjoitti:
Auto omaisuuden kartuttamista? Vitsiniekka olet.
No, niin nyt voitkin sitten jo rauhoittua ja lukea viesti ajatuksen kanssa läpi.
Ruoka maksetaan yhteiseltä tililtä. Vihaan pakkaamista, joten mies on se joka pakkaa ja ”minä” maksan.
Niin ja maksan palkastani autoa, taloa, säästän ja sijoitan.
N45
Niin ne yyhoot joutuu tekemään. Ruokot ja lapsilisät tulee kerran kuussa. Töissähän nämä hyväkkäät eivät käy
sillä on se ja sama miten jakautuu yksittäisen menoerän "maksuosuudet". ainoastaan KOKONAISMENOJEN jakautumisella on merkitystä.
Meillä minä maksan kaikki laskut, kumppani taas maksaa pääsääntöisesti ruokaostokset.
Yhteisten lainojen lyhennykset ja yhtiövastikkeet maksetaan 50/50 ja kumpikin maksaa omat lainansa itse.
Mies maksaa yhteiseltä taloustililtä ja minä mieluummin pakkaan tavarat.
Meillä minä maksan kaikki ja rahat menee minun tililtä. Ei ongelmaa.
t. sinkku
Minä siirrän rahani tilipäivänä aina vaimolle omien maksujeni jälkeen. Ei tarvitse syömistä miettiä.
Meillä ainakin nainen maksaa kassalla mutta minun kortilla ja minä pakkaan kun olen nopeampi siinä.
Jaahas, taas tällainen Femakkopläjäys, no näitä ja suvakkipläyksiä onkin koko aamu ollut täällä täynnä.
Meillä on yhteinen taloustili. Mies käy enemmän kaupassa ja yleensä mies myös maksaa kun ollaan yhdessä, minä pakkaan. Samalta tililtä menisi kuitenkin. Palkkatili on molemmilla oma, mutta taloustilille laitetaan sama summa kk/hlö ja siitä ostetaan kaikki ruuat, pesuaineet, polttoaineet jne.
Ei merkitystä, avioliitossa ilman avioehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin nainen maksaa kassalla mutta minun kortilla ja minä pakkaan kun olen nopeampi siinä.
Toisen kortilla ei saa maksaa. Mikset maksa itse, kun olet kuitenkin paikalla?
Vierailija kirjoitti:
On joku kaverisuhde, jos rahoja lasketaan. Oikeassa liitossa yhteinen kassa. Meilläkin vaimo käy enemmän kaupassa kun on kokki ja tykkää laittaa ruokaa. Minä kuulemma en osaa käydä kaupassa. Mitään taloudellista merkitystä tuolla ei kuitenkaan ole, sillä meillä on yhteiset rahat.
Nyt toki koronan aikana kaupoissa ei fyysisesti käydä lainkaan lasten vaateostoksia lukuun ottamatta (ovat nirsoja).
Oikeassa liitossa on kaksi yksilöä, jotka osaavat vastata omasta elämästään eikä kumpikaan ryhdy elätiksi. Teillä varmaan mies siivoaa kodin kolme kertaa viikossa, koska nauttii siivoamisesta?
Tulipa mieleen vanha juttu. Olin ravintolassa pikkujouluissa ja tanssin yhden naisen kanssa. Nainen kertoi juuri eronneensa parisuhteesta. Kertoi myös, että oli pihistänyt yhteisiä talousrahoja 500 kuussa. Saattoi olla vielä markka-aikaa, koska 500 kuulostaa aika suurelta. Kuitenkin siis noin 100e nykyrahassa. Eipä herättänyt luottamusta mutta kertoo kai, että jotkut ajattelevat ettei tässä ollut mitään kovin väärää.
Jos ei ole avioehtoa, niin eron tullen katsotaan molempien omaisuuden arvo, jaetaan se kahtia ja kumpikin saa puolet siitä arvosta. Jos se on pelkästään miehen nimissä oleva asunto 300 000 e ja auto 5000 e ja kesämökki 95 000 e, niin mies maksaa naiselle 200 000 e tai antaa auton, kesämökin ja 100 000 e.
Jos ei ole avioehtoa, ei sillä ole merkitystä, kenen nimissä mikäkin on, jos sitä ei ole erikseen testamentilla suljettu pois avio-oikeuden piiristä.
Siksi nainen voi maksaa ruuat ja mies asuntoa, loppupelissä ruuat on syöty ja asunnon arvo jaetaan.
Se maksaa joka kaupassa käy ja se tankkaa joka sattuu ajamaan kun tankata pitää. Omat tilit, omat rahat, kumpikaan ei jaksa laskeskella kuka maksaa mitäkin. Ja vaimo tienaa n 20000e enemmän vuositasolla niin ettei edes pienistä tuloistaan elätä miestä
Japanissa on hyvä systeemi: mies antaa koko palkan vaimolleen (käyttävät käteistä laajasti tuolla vielä) ja tämä taas huolehtii sen käyttämisestä (laskut, säästäminen, ruokaostokset jne.). Mies saa käyttörahaa vaimon harkinnan mukaan kuukausittain. :)
Meillä on ihan tietoisesti jaettu niin, että minä maksan kauppamenot ja mies maksaa asumisen. Molemmilla on omat säästöt ja sijoitukset.