Simapullot valtavan turvonneita
Täysin muodottomiksi pullistuneet, tuollaisiksi täysin läpikuultavan ohuiksi ja tynnyrimäisen pullistuneiksi muuttuneet. Alunperin siis isoja 1.5 litran limsapulloja. Simaa vaan tuolla pohjakolmanneksessa kun turvotus on niin valtava.
Ei uskalla koskea noihin kun räjähdysvaara on ilmeinen. Viikon olin poissa niin tilanne järjestäytynyt. Ovat suihkuhuoneen seinähyllyssä.
Siis ihan ohueksi on venynyt muovi, kuin täpötäysi ilmapallo on pullo ja näitä siis 14 pulloa.
Kommentit (31)
Siitä saa suihkuhuoneessa kivan suihkun, reikiä pulloon ja suu auki.
Mitä ajattelit, että tapahtuu, jos vain jatkat odottamista?
Niin. Ne poksahtaa.
Silti, parempi tehdä kotona. On siinä oma vaivansa. Mutta en itse ymmärrä niitä jotka juottavat kaupan (alkoholi)simaa vappuna lasten-/ perhejuhlissa.
No on parempi tehdä kotona, mutta ei korkkeja saa laittaa tiukasti kiinni. Eikä saa jättää valvomatta noin huoneenlämpöön.
Myös lasipulloja kannattaa välttää.
Vierailija kirjoitti:
Silti, parempi tehdä kotona. On siinä oma vaivansa. Mutta en itse ymmärrä niitä jotka juottavat kaupan (alkoholi)simaa vappuna lasten-/ perhejuhlissa.
Luuletko ettei kotona tehdyssä simassa ole alkoholia?
Juo pari olutta rohkaisukai ja laita kuulosuojaimet. Ilman kuulosuojaisia ei kannata olla ylipaineellisen pullon tai minkään kaasun lähellä kun jos säilytysastiat hajoaa niin vapautuva paineaalto pienestäkin kaasumäärästä on niin valtava että korvista halkeaa tärykalvon tuhoten kuulon. Olen nähnyt ihmisen menettäneen kuulonsa 100& pienessä hetkessä kun lähes tyhjä kaasupullo petti. Pamaus on valtava ja ikkunat särkyvät paineaallosta laajalla alueella.
Palokunta tekee tuollaisilla siten että niiden päälle aletaan valuttaa hiilidioksijään eli kiinteän hiilidioksidin erittäin kylmää sublimoitumiskaasua. Alaspäin valuva Savinainen hiilidioksi jäähdyttää kaasun pullon sisällä oleva
n kaasun pienentää sen tilavuutta
Mites lasipulloon siman tekeminen?
Pullo korkit suljetaan VÄLJÄSTI .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos joku hullu laittaisi, mutta miksi?? Katsoppa huvikseen kaupan simojen tuote selosteita, niissä on kaikissa alkoholia, lisättyä viiniä... miksi? Miksi ei voi vaan olla kotisimaa, munkkeja ja ihan perinteistä...
Paine nousee niin räjähtävät. Niin siinä käy jos et löysää korkkeja.
Mua alkoi jännittää ap:n puolesta!
Siellä on ap:lla pian ilotulitus käynnissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos joku hullu laittaisi, mutta miksi?? Katsoppa huvikseen kaupan simojen tuote selosteita, niissä on kaikissa alkoholia, lisättyä viiniä... miksi? Miksi ei voi vaan olla kotisimaa, munkkeja ja ihan perinteistä...
Oi voi 🤦♀️
Alkoholia syntyy, kun yhdistät hiivaa ja sokeria ja annat juoman käydä. Ei sitä mistään "lisätä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin siihen kotona tehtyyn erikseen lisätään alkoholia, sitä tulee luonnostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi voi 🤦♀️
Alkoholia syntyy, kun yhdistät hiivaa ja sokeria ja annat juoman käydä. Ei sitä mistään "lisätä".
Jokainen taaplaa tyylillään, meillä ei kaupan simoja lapsille anneta eikä aikuisetkaan halua.
Kotisima on just hyvä, tosin ap kuulostaa keittävän jotain ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs sinä teet simasi? Sekoitat vaan aineet ja heti juomaan?
Kuinka paljon on hiivaa laitettu? Hiivaa laitetaan pieni ripaus vaan, eli sangolliseen pienen kynnenkokoinen nokare. Monet pilaavat siman liialla hiivalla. Hiivan ei pidä maistua valmiissa sijassa.
Korkit pitää sulkea väljästi! Avaa korkit. Muuten poksahtavat. Sima valmistuu huoneenlämmössä kolmessa päivässä. Itse aina välillä päästän pulloista painetta pois.