Oletteko huomanneet, että kanssaihmisten hygieniataso on laskenut etäaikana?
Hyvin usein kun ulkona liikkuu, huomaa ohikulkijoiden tuoksahtavan siltä, että ainakaan samana päivänä ei ole käyty suihkussa. Alusvaatteetkin ehkä jo useampaa päivää käytössä. Sellainen tunkkainen haju, vanhojen meikkien ja rasvaisuuden löyhähdys jää leijumaan monen perään. Enkä tarkoita mitään syrjäytyneen oloisia, vaan ihan tavallisten ihmisten keskuudessa tätä nyt tuntuu tapahtuvan.
Kommentit (49)
Nykyään on ainakin trendikästä pidentää hiustenpesuväliä ja suunnilleen kilpailla siitä kuka pesee hiuksensa harvimmin. Sellaista oon havainnut olevan, mutta maskin ja turvavälin kanssa ei onneksi paljoa haista.
Tällainenhan oli aika tavallista vielä 70-luvulla. Ihmiset saattoivat käydä saunassa kerran viikossa, silloin vaihdettiin puhtaat alusvaatteet. Miettikääpä sitä, kun katsotte vanhoja valokuvia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi jännä nähdä miten ap hiipii nuuhkimaan lähimmäisiä turvaväleistä piittaamatta.
Ei tarvitse hiipiä, mutta kun kulkee tuolla kadunvarren suojatiellä, jonka leveys on jotain 2m, niin hetkellisiä turvavälien rajoilla käyntejä kyllä tulee, jos toisella puolella on rajoitteena talon seinä ja ei meinaa hypätä auton alle.
Ja kyllä sen pesemättömän hajuvanan tyynellä haistaa välillä muutaman metrin pidempääkin perästä.
Vierailija kirjoitti:
Tällainenhan oli aika tavallista vielä 70-luvulla. Ihmiset saattoivat käydä saunassa kerran viikossa, silloin vaihdettiin puhtaat alusvaatteet. Miettikääpä sitä, kun katsotte vanhoja valokuvia.
Ja sodassa olleet kävi kerran heti talvisodan ja sitten jatkosodan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut. Sama kuin edellisellä, etuhampaan lohkeaman menen korjaamaan, kun maskikausi loppuu.
Jännä kun jotkut hoitavat hampaansa muiden, eivätkä itsensä takia. Minä varaan lähes siltä istumalta hammaslääkäriajan, kun jokin äksidentti tapahtuu. Käyn siis yksityisellä ylipäätään aina kaikissa hammastilanteissa.
Oho, pilkku pois. Muiden eivätkä itsensä takia*
Korona aiheuttaa kuulemma sekä hajuaistin katoamista että hajuharhoja.
En ole. Tuntuu että kaikki ovat siistejä, hyvät kampaukset ja korut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sodassa olleet kävi kerran heti talvisodan ja sitten jatkosodan jälkeen.
Mummu joskus kertoi, kuinka vaari tuli sodasta. Lämmittivät ensin saunan ja kuurasivat vaarin täystuholla, kun oli niin täissä ja ties mies missä muissa loisissa koko mies. Voin vain kuvitella sen hajun.
Hämmentää, kuinka moni on tämänkin ketjun perusteella hiukset likaisina ja muutenkin peseytymättä, siksi että ei käy töissä paikan päällä tai näe muuten muita.
Siis muiden vuoksiko te olette tähän mennessä peseytyneet? Minä peseydyn erityisesti juuri itseäni varten (siinä sivussa plussana se että olen ihmisten ilmoilla raikkaana), koska minulle tulee inhottavan nuhjuinen olo, jos hiukseni ovat likaiset ja suihkussa käymättä. Ei ole peseytymiseeni vaikuttanut korona, ei työttömyysjaksot tai muutaman päivän viikossa ollut osa-aikatyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omani ainakin on, mutta siistiydyn kyllä ennen ulos lähtemistä enkä haise siellä. Kainalokarvat on kyllä päässeet pidemmiksi kuin tavallisesti ym ilmiöitä. Hammaskin lohkesi enkä pitänyt kiirettä sen kanssa kun maskin takaa ei esteettinen vamma haittaa
Eihän sitä omaa ominaistuoksuaan haista, kun nenä on siihen tottunut (ellei pääse jo menemään tosi marinoituneeksi), mutta et voi tietää mitä muut aistivat.
Joo mutta siis tarkoitin, että kotona voin olla suihkussa käymättä ja tahraisissa vaatteissa, mutta ennen kuin menen ulos, vaikka vain kauppaan niin käyn suihkussa kunnolla peseytyen ja laitan puhtaat vaatteet. Lupaan että en haise ulkona. Käyn ihmisten ilmoilla vain pari kertaa viikossa nykyään ja yleensä ajoitan sen suihkun sitä ennen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut. Sama kuin edellisellä, etuhampaan lohkeaman menen korjaamaan, kun maskikausi loppuu.
Jännä kun jotkut hoitavat hampaansa muiden, eivätkä itsensä takia. Minä varaan lähes siltä istumalta hammaslääkäriajan, kun jokin äksidentti tapahtuu. Käyn siis yksityisellä ylipäätään aina kaikissa hammastilanteissa.
Itse olen julkisen hammashuollon varassa, että. Vähän erilaistahan se elämä on varmasti rikkaana. Julkisella joutuu ensin puolustaan että ylipäätään tarvitsee aikaa ja sitten siellä hammaslääkärissä joutuu puolustamaan että saisi kunnollisen paikan eikä halvinta mahdollista tekelettä, joka lähtee heti taas irti. Eli se on aina taisto, johon kerättävä vähän voimavaroja.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on ainakin trendikästä pidentää hiustenpesuväliä ja suunnilleen kilpailla siitä kuka pesee hiuksensa harvimmin. Sellaista oon havainnut olevan, mutta maskin ja turvavälin kanssa ei onneksi paljoa haista.
Saman kanssa huomannut. Minusta ei ole järkeä väkisin pidentää pesuväliä esim kuivashampoolla. Kyllä ne mähnät siellä haisee, vaikka rasvaisen näyn saisi piiloon. Vanhoilla ei varmaan hiukset rasvoitu ja kerta viikossakin voi riittää, mutta useille kyllä tekee hyvää hiusten pesu pari, kolme kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentää, kuinka moni on tämänkin ketjun perusteella hiukset likaisina ja muutenkin peseytymättä, siksi että ei käy töissä paikan päällä tai näe muuten muita.
Siis muiden vuoksiko te olette tähän mennessä peseytyneet? Minä peseydyn erityisesti juuri itseäni varten (siinä sivussa plussana se että olen ihmisten ilmoilla raikkaana), koska minulle tulee inhottavan nuhjuinen olo, jos hiukseni ovat likaiset ja suihkussa käymättä. Ei ole peseytymiseeni vaikuttanut korona, ei työttömyysjaksot tai muutaman päivän viikossa ollut osa-aikatyö.
Minä myönnän, että muiden vuoksi olen tähän mennessä peseytynyt. Itseni vuoksi minulle riittää kerran viikossa peseytyminen.
Kyllä on hygieniatasoni laskenut pohjamutiin. Toisaalta, nykyinen hygieniatasoni sekä raa’an valkosipulin syönti varmistaa riittävät turvavälit.
Kalahtiko aloitus monella arkaan paikkaan, kun on tullut niin reippaasti miinuksia?
Miten te saatte etuhampaan lohkeamaan? Löikö joku? Tapaturma?
Toki huomaan, kun itsekin olen sellainen. Kun on kotona yksikseen koko päivän muuten paitsi ehkä kauppareissun ja roskapussin ulosviennin ajan, turha käydä edes suihkussa joka päivä.
En ole kohdannut ainakaan omassa ystäväpiirissä.
Tälläkin hetkellä oma mies tuli juuri suihkusta lähteäkseen tyttären kanssa salille. Salin jälkeen sitten uudestaan.
Tähtien täytyy pitää ihonsa, hiuksensa ja kasvonsa terveenä. Sen takia eivät myrkytä itseään päivittäin, muuta kuin kuvausten vaatiessa.