Imetys&Tupakointi
En kaipaa moraalisaarnoja sillä tiedän itsekkin, että paheeni on lapseni kannalta huono juttu.
Vauvani on 3kk, imetän ja poltan tupakkia.
Onnistuin lopettamaan raskauden puoli välissä mutta kun kului kuukausi lapsen syntymästä niin se himo iski eräänä iltana ja sorruin. Siitä asti olen polttanut 3-7 savuketta päivässä, menen sauhuttelemaan imettämisen jälkeen ja pidän väh. 45 min. taukoa ennen kuin annan rintaa. Yleensä vauvani syönti välit on kuitenkin 2-6 tuntia. Muutaman kerran olen antanut korviketta kun tupakoinnista on kulunut vain puoli tuntia ja vauva on kaivannut ruokaa.
iltaisin poltan enemmän kun tarjoan vauvalleni korviketta mahan täyteen ennen yö unia(eli yksi imetys kerta jää väliin). Sillä vauva nukkuu puolet yöstä ja " tissitankkauksen" jälkeen loput yöstä.
Välillä imetys tuntuu mukavalta ja vaivattomalta mutta välillä taas vähän tympeältä juuri sen takia kun ajattelen,että kannattaako imettää kun en pysty olemaan polttamatta.
Onko ketään, joille tämä tilanne on tuttu? Vai olenko ainoa, joka tälläiseen syyllistyy..?
Niin, vauvani on kyllä ihan tyytyväinen, joka turhista kitise.
Kommentit (11)
kouluaikana kaverini teki loistavan seminaarityön tupakoinnista imetysaikana ( kätilö-opistolla ), itselläni ei ole tuota työtä enää tallessa, mutta sen mitä vierestä seurasin kaverin tiedonhakua ja mitä valmiista seminaarityöstä jäi mieleen, en ikinä suosittelisi tupakointia imetysaikana. Työpakallani lapsivuodeosastolla viralliset suositukset ovat, että jos poltat yli 5 savuketta päivässä, kannattaa harkita pulloruokintaan siirymistä ja jos yli 10 päivässä, suosittelevat lastenlääkärit imetyksen lopettamista hyvin painavasti.
Nikotiinin puoliintumisaika äidinmaidossa on 95 minuuttia, eli puolitoista tuntia tupakoinnin jälkeen on maidosta hävinnyt vain puolet alkuperäisestä nikotiini määrästä. Muiden myrkkyjen puoliintumisaikoja en valitettavasti tiedä. Tässä muutama eri tutkimuksissa todettu haittavaikutus mitä tupakoinnilla imetysaikana on.
* Addiction - 05/02
* Atherosclerosis - 07/01
* Middle ear infections - 02/02
* Less breast milk - 12/91 12/92
* Destruction of brain cells - 05/02
* Colic or excessive crying - 03/89
* Circulatory damage - 07/01 07/01
* Chronic Depression - 02/04 10/00
* Not being able to initiate breast feeding - 07/02
* Sudden infant death syndrome (SIDS) - 01/05 09/02 11/97
* Decrease in your child' s ability to learn or memorize - 05/02
* Not wanting to initiate breast feeding due to smoking - 1999
* Growth of brain neurons to process nicotine - 05/02 03/02 11/95
* A reduction in the breast' s ability to pass key nutrients to the infant - 07/04
Toivottavasti en kuulosta moralisoivalta, se ei missän nimessä ole tarkoitus. Olen itsekin polttanut aikoinaan useita vuosia ja tiedän miten vaikeaa lopettaminen on. Varsinkin kun lapsesi on jo korviketta saanut, eli ns. on jo saanut lehmänmaitoaltistuksen, pelkälle korvikkeelle siiryminen tuskin on vauvalle haitallisempaa kuin imettäminen tupakoidessa.
eräs kätilö etelä-suomesta :)
Heippa,itse poltin koko raskausajan n15 röökiä päivässä ja nyt poltan n7-9päivässä.
poikani myös 3kk ja täysimetyksellä.
aluksi podin kamalaa syyllisyyttä varsinkin kun poika oli rinnassa kiinni kokoajan ja nytkin parin tunnin välein
, sain usealta taholta moitteita ja paheksuvia katseita, myös mieheltäni, mutta katson kuitenkin että jos koen itse voivani ja jaksavani paremmin tupakoivana kuin vieroitusoireisena kiukkuisena äitinä niin silloin poltan.
koetetaan vain poltella mahdollisimman vähän.
vaavini voi ja kasvaa myös hyvin eikä turhia kitise,poltin myös esikoiseni aikana joka nyt kohta 4v ja hänkin voi hyvin.
pois turhat paineet ja syyllisyys kun tässä hetkeksi joutuu luopumaan muutenkin jo paljosta
Eli jatka imettämistä, mutta koita pidentää väliä röökin-imetyksen suhteen pariin tuntiin.
sitruska
suositus tupakan ja imetyksen välillä on kolme tuntia...
Itse sorruin tupakkaan imetyksen loppuvaiheessa ja huolehdin aina,että se kolme tuntia oli väliä...
kuitenkaan onneksi enää harrasta, mieli kyllä joskus tekisi...
...niin en välttämättä imettäisi, antaisin ihan surutta korviketta, koska minusta se on parempi vaihtoehto kun ei kuitenkaan tiedä mitä se maito sisältää ja kuinka paljon, tuskin kukan tupakoiva imettäjä on maitoansa analyysiin vienyt? sen verran kamalaa myrkkyä tupakka on että tuskin maito täysin puhdasta on vaikka kolmekin tuntia olisi savuista kulunut? ja onhan ei tupakoivien maidossakin kaikenlaisia jäämiä esim. passiivisesta tupakoinnista, säilöntäaineista, kemikaaleista jne...
mutta jokainen tekee omat ratkaisunsa, voihan sitä imettää aamusta, sillä tuskin kukaan kuitenkaan yöllä herää tupakalle, jolloin sitä nikotiinia on aamusta vähiten veressä.
Jostain luin ihan vähän aikaa sitten, että imetystä suositellaan kuitenkin mieluummin tupakoivallekin äidille kuin korvikkeita. Äidinmaito on niin arvokasta ravintoarvoltaan. Juuri tuo on suositeltavaa, että polttaa vasta imetyksen jälkeen, että väliä tulisi edes vähän seuraavaan imetykseen. Kannustaisin sinua imettämään joka tapauksessa!
Itse olen erittäin kielteinen tupakan suhteen milloin tahansa, minulla on saman ikäinen vauva enkä voisi kuvitella polttavani..
MUTTA!
Minusta vaikutat kuitenkin fiksulta kun jätät valiä tupakan ja imetyksen välille ja illalla annat korviketta kun poltat enemmän, eihän se polttamisesta hyväksyttävää tee, mutta rintamaito on kuitenkin tärkeä ja arvokas ravinto vauvallesi.
On sellaisiakin äitejä jotka vähät moisesta välittävät.
Eli jos kaikki sujuu hyvin, ja vauvasi on oireeton niin ok, kunhan säilytät tuon linjan.
Olethan polttanut jo raskausaikana, joten tuskin polttaminen imetyksen aikana enää merkityksellisesti haittaa.
Ihanaa alkavaa syksyä!
pid ja poikansa 3kk =)
itse ajattelisin että imettävän äidin tupakointi voisi vaikuttaa siihen että vauva voisi olla ärtyisämpi.
voiko tupakoinnista aiheutua esim ihottumaa???
onko kenelläkään tietoa?
imetystuen sivuilla ei ollut.
...edelliseen vain etta luulisin etta ongelma ei niinkaan ole ne valittomat reaktiot esim. artyisyys, vaan raskasmetallit tms. maitoon tupakasta erittyvat myrkyt, jotka kasaantuvat lapsen elimistoon.
Ja nämä neuvot lääkäriltä. Jos polttaa päivässä alle 10 tupakkaa, imetys hyödyttää yhä. Tupakan polton jälkeen ensimmäisen 15 minutin aikana ei kannata imettää, suositeltava väli tupakan ja imetyksen välillä on ainakin 2 tuntia.