Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumman koulun valitsisit ekaluokkalaiselle?

Vierailija
23.04.2021 |

Poikamme on aloittamassa ekaa luokkaa syksyllä. Haimme lähikouluun ja sinne poika pääsikin.

Nyt olemme kuitenkin muuttamassa kilometrin päähän kyseisestä koulusta. Uuden asunnon vieressä on toinen koulu, mutta siellä ei ole lapsen kavereita. Molemmat ovat hyviä kouluja, eikä ole hometta tai muuta ikävää.

Kumpaan laittaisit lapsesi? Vanhan kodin läheiseen kouluun, jonne menee pari lapsen kaveria, mutta uudelta kodilta on kilometri matkaa? Vai uuden kodin vieressä olevaan kouluun, missä ei ole tuttuja, mutta lyhyt koulumatka.

Perustelut, kiitos!

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta eroa kouluilla on? Kielet, valinnaisaineet, ryhmäkoot, opettajat, rehtori?

Opettajista tai rehtoreista ei ole kokemuksia. Kielivalinnoilla ei ole merkittävää eroa. Se olisikin helpottanut päätöstä, jos toinen koulu olisi toista parempi jollain tavoin.

Ap

Vierailija
22/84 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit edellä menisin. Mukavampi aloittaa koulu tuttujen kavereiden kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähikouluun. Saa uusia kavereita sieltä. Mitä lapsi itse miettii?

Vierailija
24/84 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummalla on parempi maine. Kun lapsi aloittaa vasta ekaluokan niin siellä on paljon muitakin kaverittomia, eli helppo tehdä uusia.

Miten uusia kavereita tehdään? Mitä välineitä tarvitaan jne.

t. kaveriton aikuinen

Vierailija
25/84 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä se poika itse sanoo?

Vierailija
26/84 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska matkassa ei ole merkittävää eroa, antaisin lapsen itse valita. 

Vierailija
27/84 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellinen käsitys, että uusia kavereita tuosta vaan saa. Ei välttämättä saa.

t. koko kouluaikansa kaverittomana ollut (ainut kaveri meni toiseen kouluun)

Vierailija
28/84 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähimpään kouluun, sieltä saa uusia kavereita, jotka todennäköisesti asuvat myös lähellä.

Kilometri on niin lyhyt matka ettei sen takia kannata hylätä olemassa olevia kavereita. Sille kun ei ole mitään takuita, että uusia kavereita löytyisi. 

Miksi jankkaat, kun kerta olet jo päättänyt. Vanhoja kavereita voi tavata kouluajan ulkopuolella. Lähikoulu on kuitenkin se ensisijainen koulu.

Vierailija
29/84 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähimpään kouluun, sieltä saa uusia kavereita, jotka todennäköisesti asuvat myös lähellä.

Kilometri on niin lyhyt matka ettei sen takia kannata hylätä olemassa olevia kavereita. Sille kun ei ole mitään takuita, että uusia kavereita löytyisi. 

Toisaalta niiden olemassaolevienkaan kavereiden varaan ei voi laskea. niiden vanhemmat eroaa, kaverit muuttavat, kaverit saavat uusia kavereita tai vaan muutavat mieltään.

Vierailija
30/84 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jankkaat, kun kerta olet jo päättänyt. Vanhoja kavereita voi tavata kouluajan ulkopuolella. Lähikoulu on kuitenkin se ensisijainen koulu.

Mitä minä olen päättänyt?

t. lainaamasi, jolla ei ole kouluikäisiä lapsia

Vierailija
31/84 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää siellä koulussa. Tuntuma.

Vierailija
32/84 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi haluaisi siihen kouluun, mihin kaveritkin menee, mutta ei vastusta toistakaan koulua. Lähinnä jäin miettimään sitä, että jääkö jostain paitsi tai porukasta ulkopuolelle, jos muut asuvat koulun vieressä ja yksi vähän etäämpänä. Vaikka eihän se kilometri tosiaan pitkä matka ole.

Jollain oli hyvä pointti koulumatkan turvallisuudesta. Näissä on molempiin turvallinen matka yhdellä tien ylityksellä. Tähän kauimmaiseen kouluun on ehkä aavistuksen turvallisempi, koska tien ylitys on helppo ja tiellä on vähemmän liikennettä.

Vähän kieltämättä hiusten halkomista tämä, mutta saahan sitä puntaroida :D

Ap

Vierailija
33/84 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 7-vuotias päätä itse kouluaan!! Aivan satavarmasti ekaluokkalainen saa kavereita uudestakin koulusta.

Vierailija
34/84 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 7-vuotias päätä itse kouluaan!! Aivan satavarmasti ekaluokkalainen saa kavereita uudestakin koulusta.

Miksi ei? Jos kouluissa ei ole merkittävää eroa, mitä pahaa siinä on jos lapsen mielipidettä kuunnellaan?

Vierailija
35/84 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen, missä on vähemmän häirikkölapsia - tiedät kyllä keitä ;-).

Opiskelurauha on taattu. Kavereita saa varmasti jo heti ekana päivänä.

Millä alueella nämä koulut sijaitsevat?

Vierailija
36/84 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käykää siellä koulussa. Tuntuma.

Korona-aikana ei kouluihin oteta ulkopuolisia. Monin paikoin ei järjestetä edes tutustumispäivää. 

Vierailija
37/84 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei? Jos kouluissa ei ole merkittävää eroa, mitä pahaa siinä on jos lapsen mielipidettä kuunnellaan?

toki voi kuunnella mielipiteitä, mutta aikuinen tekee päätöksen. ei tuon ikäinen lapsi osaa ajatella asiaa kaikilta kanteilta

Vierailija
38/84 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kumpaankaan, koska missään ei ole kahta ala-astetta noin lähellä toisiaan. Ei edes Porvoossa. 

Oulusta pystyn sanomaan muutamankin paikan, jotka ovat yhtä lähellä. Esim. siskontytöllä on koulumatkaa 200 m, nelosesta tai kolmosesta (en muista, milloin siirtyvät pääkoulun puolelle) lähtien 1 km, ja toisen koulualueen kouluun 1,5 km.

Samaten omalla lapsella oli ekalla koulumatkaa 4,5 km  yhteen kouluun, tokalla 300 m toiseen (uusi lähikoulu) ja yläkouluun (ko. koulussa luokat 0-9)  vähän yli 3 km, ja neljänteen alakouluun matkaa myös n. 3 km.

Vierailija
39/84 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuei saa edes kymppivarmasti. Ihan on tuurista kiinni saako vai ei. Nimimerkillä kokemusta löytyy. 

Vierailija
40/84 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

toki voi kuunnella mielipiteitä, mutta aikuinen tekee päätöksen. ei tuon ikäinen lapsi osaa ajatella asiaa kaikilta kanteilta

Minä tekisin lapsen mielipiteen pohjalta valinnan, koska kouluilla ei ap:n kertoman mukaan ole ero toisistaan. Ei siis olisi mitään järkevää perustetta, miksi minun pitäisi laittaa lapsi kouluun, jonne hän ei halua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän