GALLUP: Paljonko raaskit maksaa lasten talvivaatteista?
Kun viime päivinä tämän palstan aiheet ovat talvivaatteissa niin paljon raaskit maksaa haalareista, toppahousuista ja -takeista? Kengistä, rukkasista ja hatuista? Villahaalareista? ym ym..
Kommentit (32)
että mistä te sitten säästätte, jos ette lastenvaatehankonnoista? Moni kirjoitti, että maksaa täyden hinnan vaikkapa Reimatec+-talvihaalarista ja tinkii sitten muusta. Itse kun ajattelen, että juuri lastenvaatehankinnoissa kannattaa säästää ja etsiä kamppeet mahdollisuuksien mukaan alennetuilla hinnoilla. Kaikki on kotiinpäin, olipa alennusta 10 tai 70 prossaa. Tuotteen ominaisuudet kun eivät siitä huonone tippaakaan. Esim. en ole kertaakaan maksanut Vikingin goretexeista 35 euroa enempää, ja Tepsuista olen yleensä maksanut 25-35¿ (näitä olen kyllä joskus joutunut ostamaan täydelläkin hinnalla, ja kyllä joku 50-60¿ kenkäparista vähän kirpaisee minua). Talveksi on odottamassa Peuhareita (30¿ kipale) ja Lassien haalareita (16-45¿ kappaleelta). Jos jotakin tiettyä merkkiä/mallia ei alennuksesta löydy, ostan sitten jonkin toisen hyvän mallin/merkin. Vasta viimeisenä vaihtoehtona on täydellä hinnalla ostaminen.
Tämä kysely ei sitten ole niille, jotka eivät koe tarpeelliseksi säästää mistään.
Perussisävaatteissa meillä on paljon alennusmyynneistä ja käytettynäkin ostettua. Niissä kun varaa vaihdella, mitä päälle laittaa.. Kotioloihin toiset , ja sitten vähän fiksumpaa, kun jonnekin lähdetään.
Talvihaalareita harvalla kun kuitenkaan on kymmentä erilaista yhdelle muksulle, niin minä ostan ainakin justiinsa sen mikä silmää miellyttää.
Ja voihan sitä elämässä säästää niin monessa muussa jutuissa, kun lastenvaatteissa. Esimerkiksi omissa vaatteissa, ruokakuluissa, ihan missä tahansa ;).
Olen ostanut lassien perushaalareita. Niillä on hyvin talvi pärjätty. Ei yksinkertaisesti talous anna periksi ostaa reimateciä vaikka kuinka hyviä olisivatkin ja hyvännäköisiä. Kengät sama juttu n. 40 euroa. Hanskoja saa alle 10 eurolla samoin muita asusteita. Myös kirppiksiltä tekee löytöjä.
Tänä vuonna lipsun pahasti jo...
Esikoinen sai just uuden iik-niin-ihanan ruskean untuvatakin Stockalta, 50¿. Kengät ostettiin keväällä kahdetkin uudet, ne menee vielä tämän talven. Olivat urheiluliikkeessä -70% alella n.29¿/pari. Pipoja ja hanskoja löytyy entisiä jotka kelpaa vielä. Toppahousuja neiti ei enää suostu käyttämään..
Pojalle on talveksi -50% alella ostetut Tepsut, 32¿ maksoin. Jonathanin lakkejax2, rukkasiax2 -50% alella... Ehkä kurakeleille ostan jotkut Goretex-kengät 30-50¿ (käytän näihin bonuksia tms). Popista ostin ruskeat rukkaset 9.90e. Kauppa-takki löytyy, oli keväällä n.15¿ H&M:llä.
Suurin investointi on pojan haalari, jolle asetin häilyväksi ylärajaksi n.100¿.
alesta, mutta esim. kengät joutuu ostamaan täydellä hinnalla, koska on aika mahdotonta ennustaa kokoa puoli vuotta etukäteen ja vastaavasti sitten kaikkia talvivaatteita en osta edellisestä alesta, koska uusissa mallistoissa on yleensä aina entisiä ihanampia ja niitä on kiva ostaa, vaikka maksavat ryökäleet aikalailla. =)
Pojalle (6,5v) ja tytölle (5,5v) pitäisi ostaa 2-osaiset.Kuopus (1v 3kk) tarvitsee toppahousut.Haalarista olen valmis maksamaan yleensä max 100e,takista 70e ja housuista 30-40e,talvikengät maksaa mitä maksaa,yleensä 60 eurolla olen ostanut kunnolliset kengät (Vikingin goretexit).Mutta näistä summista voin joustaa jos on tarvis ;)
mutta esim. kengät joutuu ostamaan täydellä hinnalla, koska on aika mahdotonta ennustaa kokoa puoli vuotta etukäteen ja vastaavasti sitten kaikkia talvivaatteita en osta edellisestä alesta, koska uusissa mallistoissa on yleensä aina entisiä ihanampia ja niitä on kiva ostaa, vaikka maksavat ryökäleet aikalailla. =)
Tämä on kuin minun näppäimistöstä. Mielelläni ostan alesta, mutta toisen puvun ostan yleensä uudesta mallistosta, koska uusissa kuoseissa on aina jotain ihanaa!
Toimiva kompromissi meillä.
Mistä sitten säästetään? Koska olemme molemmat ihan keskivertoduunareita ja lapsia on kolme, niin säästettävääkin riittää =)
Itse ostan sisävaatteet usein lindex, hm tasolta tai sitten legoa alesta. Eli niissä säästetään.
yritetään hyödyntää alennusmyyntejä ulkovaatteissa, mutta viime keväänä ostin nuorimmaiselle Reimatecin alesta ja nyt totesin sen liian pieneksi ensi talveksi, joten joudun ostamaan puvun normaalihinnalla. Toisen puvun ostin hieman käytettynä - varapuvuksi tarhaan.
Pukuun menee n. 100 euroa ja siihen sointuvat rukkaset ja hatut/pipot - noihin varmaan uppoaa n. 50 euroa. Kengistä en tingi, vaan haluan kunnolliset & lämpöiset ja mielellään useamman parin. Nuo voidaan ostaa vasta loppusyksystä, koska pian 1-vuotiaalla jalka kasvaa vauhdilla.
Isommille lapsille ostamme kunnon talvivaatteet Rinteeseen, koska siellä niitä ominaisuuksia tarvitaan. Noita ei kyllä tarvitse joka vuosi uusia ja hyvin ovat ainakin tähän asti kiertäneet esikoiselta keskimmäiselle. Lisäksi on sitten tavalliset takit, joita pitävät koulussa leudommilla keleillä. Laskettelurukkasista en säästele, itsekin aktiivisena laskettelija tiedän että on kauheaa olla mäessä jos on huonot hanskat (sormet palelee kun hiki jäätyy jne.) sama koskee myös lasketteluvaatteita. Kengät pitää myös olla kunnolliset ja hyvät jalassa, joten kenkäkaupassa en kyllä kauheasti hintoja tuijottele. Älyttömyyksiin en kuitenkaan mene, en esim. osta tytölle yli 100 euron kenkiä. Onneksi esikoisella on jo jalan kasvu loppunut, joten samat kengät menee niin kauan kuin ehjinä pysyvät tai neiti kyllästyy niihin.
Sisävaatteita meille ostetaan laidasta laitaan ja noissa yleensä säästetään, myös käytettynä ostan kahdelle nuorimmaiselle.
Useimmiten olen hommannut kamat talvialesta jo seuraavaksi talveksi, -30% saatan raskia jo ostaa, kun ei tiedä mitä myöhemmin on jäljellä. Raaskin myös taas nykyään ostaa Jonathania (siis alesta), koska yksi lassiepuku oli nuukailuni vuoksi, ja en tykännyt, kun se meni hetkessä likomäräksi. Sen sijaan värit ovat mulle melkeinpä yks lysti, sen verran katson, etten ihan kokonaan poikaväreihin tyttöä pue. Reimateciä en meille tule, kun Jonathan ajaa saman asian ja tarhassa kuiteskin lähes aina on kurikset. Ja yksi puku per kausi riittää, sillä hoituu kyläilyt jne.
Pipot ostan alekoreista/halvalla henkkamaukasta tai en osta ollenkaan jos edellisen talven pipo menee. Pipoissa tosin voin tehdä heräteostoksiakin jos löytyy kiva. Käsineissä katson, että olisivat lämpimät, 10 e on silti kipuraja ja yksi pari riittää. Vanhoja hanskoja on sitten varalle.
Kenkinä menee alekuomat ja nuorempi perii vanhemmalta (kuten myös kaikki puvut ym.)
Satoja ellei tuhansia euroja olen näillä keinoin säästänyt ja säästän. Ja lapset on silti AINA olleet kuivissa ja lämpimissä ja ihan siisteissä varusteissa.Tietty vielä enemmän voisi säästää, jos koluaisi kirppareita, mutta mieluummin ostan kuitenkin uutta.
Ostan mahdollisimman paljon alesta, kaikilla käytössä kosteussuojavaatteet ja goretex kengät ja pienillä lisänä erikseen kauppavaatteet eli siistimmät takki+housut yhdistelmät.
Ruutu: Ihmettelen samaa että mistä sitten säästää jos ei ulkovaatteista? Minusta se on tosi iso säästö jos saa yhden lapsen talvivaatteet 100¿ halvemmalla alesta. Laatu siis sama, vain väri " vanha" . Meillä säästetään myös sisävaatteista käyttämällä halvempia, mutta silti ihan hyviä merkkejä, kuten Lindex ja Kappahl, ostamalla niistäkin paljon alesta ja lisäksi ostan osan lastenvaatteista käytettynä ja kierrätän lapselta toiselle hyväkuntoisimmat vaatteet.
siltikin...
60-70¿ max toppapuvusta.. jonathanin ajattelin ostaa. viime vuonna ostettu motionwear haalari on käytössä vielä ens talvena.. menee varmaan kevääseen asti...
50¿ kengistä ( viime vuoden kuomat menee vielä, toiset täytyy ostaa)
hanskat x 2 max 25¿ ( tai sitten teen kuten viime vuonna ja ostan peukalopotit, yhdet n 24¿, oli hintansa väärtit!)
hatut x 2 max 25¿
villahaalarin toivon löytäväni käytettynä ( vih vih * 86-92 villahaalaria pojalle voisi kaivata :) max 30¿
eli kyllä talveen saa uppoamaan rahaa taas :) n 200¿...
viime keväänä ostettu reiman välikausi puku menee kyllä ( ainakin viime vuonna meni syksyllä) melkein marraskuun alkuun asti.
lapasia, villasukkia teen itse joten säästän niissä jonkun verran, langat ei paljoa maksa pienen sukkia ja lapasia varten.
Haalarista max 70¿. Toppatakista max 40¿. Takki & housut setistä max 70¿. Hatusta ja rukkasista max 15¿/kpl.
Mutta näitä hintoja en ole koskaan joutunut maksamaan. Kuten jo tuohon aiempaan kyselyyn vastailin, on meidän tytölle jo talvivaatteet ostettuna. Reimatec talvihaalari, siihen kaksi reimatec hattua, Lassie supratch takki ja housut setti sekä Lassie rukkaset. Näistä kaikista maksoin yhteensä noin 90¿. Toiset rukkaset pitää vielä kyllä ostaa... Tässä meidän budjettia.
talvikengistä voisin maksaa 50¿/pari. Mutta nekin on jo =) Pionin varrelliset nahka talvinilkkurit sekä viking goretex talvikengät, nää maksoi yhteensä 30¿. Ja näyttää siltä, että kaikki sattui sopivaa kokoakin! =)
mutta en kyllä reimatecia raaski ostaa, vaikka niiden kuosit kovasti miellyttäisivätkin silmääni.
Pyrin hyödyntämään alet ja tarjoukset, eli meillä on usein käytössä edellis- tai jopa sitä edeltävän kauden haalareita ja asusteita. Näin ostokset jakautuvat pitemmälle aikavälille, eikä kaikkea tarvitse ostaa kerralla. Meillä myös käytetään vanhoja hattuja ja hanskoja, jos vain vielä ovat sopivat, vaikka eivät niin väreiltään passaisikaan haalariin tms. Myös kirpputoreilla käydään silloin tällöin, ja hyviä löytöjä olen tehnyt niin lapsille kuin itsellenikin.
Kengät haluan hankkia kunnolliset, joten yksi pari maksaa helposti 40-50e. Meillä on yleensä käytössä kahdet kengät/kausi, että vähän on vaihtaa, mutta hyvin on näin pärjätty.
Yritänpä nyt vielä huvikseni laskea yhden 3v. lapsen kulut:
- talvikengät x2 = 100e
- haalari Jonathan = 70e (vanhat haalarit menevät alkutalvesta, parhaimmassa tapauksessa haalari ostetaan vasta tammialesta)
- villasukkia ja -lapasia sekä -pipoja olen kutonut itse, niille en laske hintaa, ovat äidin harrastuksen sivutuotteita :-) Yhdestä 5e:n lankakerästä saa noin kahdet lapset ja yhdet tai kahdet pienet sukat.
- edellisvuoden puuvillasormikkaat ja -lapaset sopivat vielä, kun olivat silloin vähän isoja, näitten hinta oli yhteensä = 20e
- villahaalari = 25e edellisvuoden alesta
- toppalakki mahtuu vielä, kosteussuojasydvesti alesta = 6,5e
- puuvillakypärämyssy x2 = 10e
- toppatakki ja 2x -housut ehkä mahtuvat nekin vielä, jos eivät, niin hankin jonkun edullisen takin max. =25e ja
- kosteussuojatoppahousut sitten vasta alesta = 20e.
Yhteensä siis 211-276e ja näillä pitäisi sitten pärjätä ihan mainiosti.
Villahaalarista menee tuo 35 euroa rajana, kun meillä jää todella vähälle käytölle joka talvi. Nyt ostinkin tytölle villalegginsit, jos tulisi talvella mekkojen ja hameiden kanssa pidettyä enemmän. Ja ensimmäistä kertaa satsasin Ruskovillan kypärämyssyyn, villasukkiin ja lapasiin.
Toppatakista voin maksaa 60-70 euroa, toppahousuista 35-40 euroa. Kengistä maksan mielelläni 50-60 euroa, tietty mitä halvemmalla pääsee niin sitä parempi :)
Tälle talvella on ostettu viime vuoden Peuhari, maksoin YkkösBonus tajouksessa viime syksynä n. 60 euroa. Ostin jo silloin kun oli niin nätin värinen. Haalarin kanssa on Reimatecin viime vuoden hattu, 19 euroa, Lennen rukkaset 10 euroa.
Villahaalarin ja villalegginsit tilasin Jonathanilta 35 ja 22,50 euroa. Kengät on tämän vuoden Reimatec kengät, 49 euroa, toiset varakengät pitää varmaan ostaa.. Ajattelin Kavatin kenkiä, joku 60 euroa?! Tai sitten päädyn Kuomiin, 35 euroa.
Toppatakki- ja toppahousut pitää vielä ostaa, jotkut vaaleanpunaiset. Niiden seuraksi ostin Reimatecin talvihatun, 19 euroa.
Kyllähän tuota rahaa menee.. mutta niin menee omiinkin vaatteisiin :)
että katson kyllä, että vaatteet suunnilleen sointuvat nätisti toisiinsa, vaikka en kaikkein tarkin olekaan siitä, että joka takkiin pitäisi olla tietyt hanskat ja hattu ja kengät. Että pitää vielä näin tarkentaa, ettei meillä nyt aivan riemunkirjavissa kuljeta, vaikka alet yms. hyödynnetääkin ;-)
mutta toppahaalarista en mielellään maksaisi 100e enempää, mutta jos nyt sitten tulisi vastaan joku ihanuus mikä olisi pakko saada niin sitten saattaisin maksaa enemmän.... Yleensä olen kyllä löytänyt puvut alesta alle 50eurolla.
Toppatakista maksaisin max. 50e ja toppahousuista 30-40e.
Kengät olisi kiva saada 50e, mutta goretexeistä joutuu kyllä joskus maksamaan enemmänkin...
Minäkin tykkään siitä että hatut ja hanskat on sävysävyyn, näistä maksan max. 20e.
Kengissä yläraja menee 80 eurossa, takissa 90 eurossa, hanskoissa 35 eurossa ja haalarissa 120 eurossa.
Talvivaatteet eivät ole mielestäni niin tarkan euron asia, kun niitä käytetään kuitenkin päivittäin.
Hintaa voi vaikkapa verrata harrastusten ja talviurheiluvälineiden hintoihin, joille kuitenkin käyttökertoja kohden hinta on paljon korkeampi eikä kuitenkaan ole kyseessä perustarve kuten vaatteet.
Olen sitä mieltä, että alpsi tarvitsee kunnolliset ulkovatteet, kun niissä peuhataan monta tuntia päivittäin. Meillä ollaan vielä kotihoidossa, mutta ulkoilemme aamupäivällä 1,5-2 h ja iltapäivällä saman verran. Jos vaatteet kastuu/ joutuu huutomaan mahdottoman kuran vuoksi, ei ne kuiva tässä välissä eli meillä on aina kaksi haalaria käytössä. Lisäksi tuttavien vanha jo ohkaiseksi pesty pikkupakkasille. Eli summa summarum:
talvihaalarista max 100¿ ( ostan aina tammialesta seuraavaksi talveksi Reimatecin ja toisen hieman halvemman puvun, mutta kosteussuojatun, esim. Jonathan. Kurahousuissa säästän, koska emme niitä käytä =) )
Kengät pitää olla hyvät jalalle ja ainakin yhdet nahkaiset, lisäksi goret max 70¿. Niin ja edustutskengät kauppaan, kylään ym. Pihakengät vaan menee ihan kauheen näköiseksi. Näiden ei tarvitse olla huippukalliit, kunhan on sopivat tarkoitukseen.
Rukkaset, pipot ym. ostan myös samasta alesta puvun kanssa, että sointuu =) ( rukkaset merkilllä max 8¿, H&M: on mun mielestä kuitenkin parhaat hanskat ikinä!)
Kakkoselle jää esikoisen haalarit yleensä toiseksi puvuksi, mutta ostan usein kuitenkin hänellekin uuden ykköspuvun tai sitten 2-osaisen.
Lisäksi joku kiva kauppatakki molemmille tyyliin H&M.
Että kertyyhän tosta tota summaa...... Mutta säästän rahaa mieluummin jostain muusta, kun ulkovaatteista.
.. joten siitä rahanmenosta ei vielä niin kokemusta :). Mutta luulenpa, että kun neiti tuosta alkaa kävelemään, niin talvivaatteet ovat viimeisiä kohteita missä säästetään. Ovat kuitenkin lähestulkoon puolet vuodesta käytössä joka päivä. Ja voin (ja tiedän tulevani laittamaan) yli 100e talvihaalariin. Ja enköhän laita sen verran rahaa, kuin sitä hyviin vermeisiin tarvitaan.
Ideaalia olisi tietysti löytää jo kevätalesta seuraavan talven vaatteet ja asusteet, mutta jos mieleistä ei tule vastaan, maksan sitten ihan mielelläni täyden hinnan esim. oikeasta väristä.
Meillä on neidille ensi talveksi kaksi haalaria; Lennen haalari -70% alesta keväältä ja äskettäin ostin Ticketin kevyttoppahaalarin täyteen hintaan. Asusteet ostin Stockalta , hintaa en muista.. Täyteen hintaan kuitenkin.
Meillä tämä kulutus vielä pientä.. Kauhulla odottelen -07 talvea :).