Miten ihmiset ovat niin sietämättömän typeriä?
Miten te kestätte muita ihmisiä? Suurin osa ihmisistä on aivan käsittämättömän typeriä.
Olen kerta toisensa jälkeen hämmästynyt siitä, että ihmisiä oikeasti kiinnostaa joku Tempparit tai Latela tai typerät urheilukisat ja Salkkarit. Että ihmisten mielestä kohottavaa keskustelua on puhua kokkaamisesta tai pihanlaitosta tai sisustamisesta. Että TV-viihde, massaleffat tai julkkisten elämä kiinnostaa yhtään ketään.
Miten te siedätte elämää, jonka sisällön muodostaa joku naurettavan juntti paljuilu tai mökkeily, aivoton grillin ääressä kököttäminen tai vaeltaminen? Miten kukaan, jolla on päässään enemmän kuin kolme aivosolua, voi nauttia mistään noin banaalista toiminnasta? Ettekö te kaipaa älyllisiä virikkeitä?
Eikö todellakaan ole ketään, jolla olisi kaipuuta edes vähän kohottavampiin kokemuksiin? Eikö kukaan muu kaipaa hengen ravintoa, estetiikkaa, oikeaa korkeakulttuuria, sivistynyttä keskustelua? Ettekö te halua vai ettekö te osaa keskustella mistään kiinnostavasta, kuten vaikka klassisesta musiikista, nykytaiteesta, arkkitehtuurista tai kulttuurihistoriasta?
Miten te muut kestätte ympärillä olevia sivistymättömiä juntteja päivästä toiseen tulematta hulluiksi? Vai oletteko te kaikki itse samanlaisia?
Kommentit (18)
Nyt puhut ns. Valtavirrasta, mutta valtavirran reunoilla on toisenlaistakin todellisuutta. Itse olen ratkaissut asian hankkiutumalla saman arvomaailman omaavien ihmisten pariin. Podetko eksistentiaalista kriisiä? Kuulostat sellaiselta, joka voisi viihtyä filosofisissa keskustelupiireissä. Esimerkiksi. Eivät kaikki ihmiset suinkaan katsele illat pitkät temppareita (en katsoisi ikinä).
Tunnustat siis seonneesi. Kukahan tässä on se typerys?
Kestän hyvin.
Olen tavallinen tallaaja. Käymme töissä ja elämme tavallista suomalaista perhe-elämää.
Ihmiset ovat erilaisia jo lähtökohdiltaan ja kasvatukseltaan ja koulutkseltaan.
Ei se elämän pohtiminen ja korkeakultuuri sen kummempaa ole kuin mukaan elämä, sitä tavallista elämää se on niillekin jotka noita harrastalee. Eivät he ole mitään ihmeolentoja, eiväktä sen parempia tai huonompia kuin muutkaan suomalaiset ihmiset.
Kaikilla meillä on omat kiinnostuksen kohteemme ja harrastuksemme, ei ne muille kuulu, eikä niitä kannata muiden tulla arvostelemaan sen kummemmin kuin kehumaan tai moittimaankaan.
Ei tämä elämä niin vakava juttu ole. Viimeisellä viivalla ollaan kuitenkin kaikki samassa tilantessa.
Ap on klassinen esimerkki mäntistä, joka kuvittelee itsensä fiksuksi. Muut hihittävät selän takana.
Valtaosa ihmisistä ei ajattele. Tietysti se tekee elämästä helpompaa heille itselleen. Onpahan rento meininki ja viihteeksi riittää tv ja grilli.
Osalla sitten on vain huonoja päiviä mutta aika monella päässä käy muutama ajatus päivässä. "Mitä ostaisi kaupasta, monelta tempparit alkaa?" Jotkut jopa sanovat etteivät halua tehdä muuta kuin yksinkertaista työtä ettei "tarvitse ajatella yhtään mitään". Ihmeen monille se sopii, itse olen miettinyt ranteitteni järsimistä sellaiseen seuraan jouduttuani.
Juu tavallaan osatotuus. Toisaalta klassisesta musiikista keskustelu voi olla yhtä kuivaa, kuin muumion kädenpuristus. Silloin sauna ja järvi alkaa yhtäkkiä kiinnostaa. Lyhyt retkeily voisi olla kivempaa kuin vaellus, koska pääsee heti pois.
eihän muista tarvitse välittää kuin jos välittää jaksaa.
Suomessa voi duunailla omiaan, valita missä
asuu, monenlaisia etuja, ehkä rahan ja toisinaan terveyden
puute on ainoa mikä rajoittaa täällä
Ap, minulla on sinulle pieni tehtävä. Lakkaa ajattelemasta, että suurin osa mölystä tulee suurimmasta osasta ihmisiä. Kaksi eri asiaa.
AP, olen sanaton äärimmäisen typeryytesi edessä.
Estetiikkaa löytyy runsain mitoin vaellusretkiltä ja jopa sieltä puutarhasta, miksi sen pitäisi olla jotain tekemällä tehtyä muka-estetiikkaa, jota mennään ihailemaan taidenäyttelyyn?
Klassinen musiikki ja nykytaide harrastuksena ei ole mikään takuu älykkyydestä, vaan asian harrastamisesta. Joku puutarhaihminen voi pitää sinua tyhmänä, jos et erota kirjopikarililjaa kirjopäivänkakkarasta, ja on tavallaan ihan oikeassa. Ihan tyhmää olla perehtymättä HÄNEN mielenkiinnonkohteisiinsa.
Tiedän yhtä sun toista noista luettelemistasi asioista, paitsi en ehkä nykytaiteesta ja arkkitehtuurin osaaminen on myös hieman hataraa, mutta silti mieluummin patikoin metsässä kuin keskustelen viinilasillisen äärellä kulttuurihistoriasta. Älykkyyteni on kyllä hieman keskimääräistä parempi.
Mulla joo sukulaisnaiset puhuu vain ja ainoastaan pihanlaitosta, kotiaskareista ja telkkarista. Ei jaksaisi nähdä kyllä vaivaa mennä heitä tapaamaan kun jutut on samat mitä naapurikin puhuu.
Mulla on kaksi kaveria joiden kanssa jutut menee yksiin, kumpikaan ei pidä toista tylsänä ja tyhmänä. Heistä saa olla kiitollinen, siitä että saa ajatuksilleen vastakaikua. Liian älykön kanssa en viihtyisi,mutta arvostan jotain pohdiskelevuutta ja humanistisia kiinnostuksen kohteita.
Miksi välittäisin siitä, mitä tuntemattomat tekevät tai vaikka esim. työkaverit? Ei minun heidän kanssaan tarvitse juurikaan keskustella tai viettää aikaa heidän mielenkiinnon kohteiden parissa. Senkus katsovat naapurissa temppareita ja vielä päälle BB:tä jos mieli tekee.
Vierailija kirjoitti:
Tsihhihi!
Voihan sitä keskustella sivistyneesti mökillä vaikka avaruustähtitieteestä. Eihän mökkeily, ohjelmien katsominen sulje pois älyllisyyttä tai korkeakulttuuria. Kyllä minä ainakin mökkeilen, grillaan makkaraa, katson telkkaria ja luen tiedekirjoja, katson balettiesityksiä.
Ap:n huomiot juuri näin. Näitä temppari-big brother-sohvaperuna-salkkarit-porukkaa liikaa. Sitten on erikseen nämä pettäjäaddiktit, juopot ja muut nistit hattarahaahuilijat, joilta ei järkeenkäypää lausetta näiltä palstoilta löydä.
Jonkinlainen massasymbioosi vallitsee ja ylläpitää kaikkea somekurailua. Näilläkin palstoilla jaksetaan jauhaa jostain salkkareiden outouksista, erikseen on sitten nämä pieru-perspanourpot, joiden älyn juoksu päätyy siihen mul... päähän.
Jos jotain korkealentoisempaa haluaisi keskustella, eiköhän siihen(kin) ketjuun änkeä joku ” terskateuvo” provoilemaan.
Ap, tuo oman elämänsä Hyacinth Bucket. Tai Frasier Crane.
Sinäkö Itse et ole typerä ?