HELP- 8.4 keskiarvolla ei pääse lukioon Helsingissä!
Oon aivan epätoivoinen kun näin lukioden hakijamäärät Helsingissä. Näyttää siltä että keskiarvorajat ovat taas menossa ylöspäin! Pelkään että en pääse yhteenkään niistä lukioista jonne hain, vaikka keskiarvoni on 8.4.
Mulla oli listalla kolme ns. unelmalukioa ja kaksi "varmaa" paikkaa, jolle olisi pitänyt päästä tuolla kasin keskiarvolla. Mutta hakijamäärät on kasvaneet ja pelkään todella, että ka raja nousee myös reippaasti.
Onko nyt sitten vaan tunnustettava se tosiasia, että Helsingissä ei tällä mun keskiarvolla kannata hakea kuin ihan varmoihin paikkoihin ja suosiolla pari viimeistä valintaa Vantaalle tai Espooseen, että varmasti saan sen lukiopaikan?
Kaverini asuu Keski-Uudellamaalla ja sieltä haetaan ilmeisesti ahkerasti Hesaan, koska on hyvät juna/bussiyhteydet.
Harmittaa ihan mielettömästi ja en varmasti ole ainoa.
Kommentit (47)
Vantaalla on Martinlaakson lumo-linja, jonne viime vuonna reiluisti yli ysin keskiarvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaa
Järvenpää
Jne...Tai 10 luokka ja korotus keskiarvoon
Ei pääse kympille. Se on hulttioita varten, joilla ei ole mihinkään mahkuja. He sitten korottavat sieltä vitosesta seiskaan keski-arvonsa..
Eikä ole. Helsingissä 10-luokka on nykyään vain lukioon tähtääville. Vitosen oppilaat ohjataan amiksen valmentavalle linjalle.
Oppivelvollisuuden laajenemisen myötä jokaiselle 9. luokan päättäneelle on velvollisuus tarjota joku paikka jostain, joten jokaiselle halukkaalle kymppiluokkapaikka on vaan järjestettävä.
8.4:n keskiarvolla tosin on täysin turha mennä kympille, kun sillä pääsee suoraan lukioonkin.
Helsingissäpä hyvinkin. Mä luulin, että mulla joku käsitys mitä duunia teen ja keiden kanssa.
Näköjään palstamamma tietää paremmin. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haet siis kykyihisi ja opintomenestykseesi nähden liian hyviin lukioihin. Huippulukiot on suosittuja, joten niiden kannattaa (ja ne voi) pitää valintakriteerit korkeina. Kas kun huippulukiot ei ole enää kuippulukioita, jos niihin pääsee kuka tahansa. Sama koskee Espoon parhaita lukioita, Vantaalla ei heti tule mitään erityisen tasokasta lukiota mieleen.
Nyt olis tietenkin mielenkiintosta kuulla mitkä on ap:n mielestä sellasia lukioita, mihin kasin keskiarvolla ei pääse. Laitas listaa tänne.
Kyllä sä kouluun pääset, kantsii vaan valita koulut sen mukaan mihin rahkeet riittää.
Jaa, mites huippulukiot pitävät valintakriteerit korkealla? Niin, eivät mitenkään. Samat kriteerit on joka lukioon, parhaat lukioon hakeneet valitaan.
Ja mikäs tämä "huippulukio" yleensä edes on? Kaikki lukiot ovat samanlaisia, lopputuloksen samankaltaisuus varmistetaan vielä kaikille samoilla kirjoituksilla lukion lopuksi. Ketään ei kiinnosta missä "huippulukiossa" kukin on pulpettia kuluttanut.
Lukio yleensäkin on vain laitos jossa pistetään porukkaa järjestykseen yliopistoon hakua varten. Sitten kun yliopistoon on päässyt niin lukiolla ei ole enää mitään merkitystä. Kukaan ei tule koskaan kysymään että olitko huippulukiossa.
Itse kävin iltalukion (kolmessa vuodessa) ja olin samaan aikaan töissä. Siitä sitten yliopistoon, missään ei koskaan ole kysytty lukiosta mitään. Ja työelämässä ei ole sitten vastaavasti koskaan kysytty yliopistosta mitään.
Lukion lehtorina voin tukea tätä näkemystä hyvin vahvasti. Olen itse opettanut neljässä eri keskiarvon lukiossa ympäri Suomea. Opetan englantia ja erot 7 KA lukion ja 9 KA lukion välillä ovat aika vähäiset.
Suurin ero omalta kohdaltani on ollut se, että niissä lukioissa mihin pääsee vähän heikommalla keskiarvolla, pitää kielioppia ja sanastoa kerrata aktiivisemmin ja käyttää hieman enemmän aikaa niiden opetteluun. Tämän hetkinen työpaikkani on 8.9 KA lukio ja nyt käytän vähemmän aikaa edellämainittujen asioiden kanssa ja enemmän aikaa keskusteluun ja esityksiin, eli siis kielen suulliseen ilmaisuun. Auttaako se nyt sitten YO kokeissa? Ei ehkä massiivisen paljon, mutta toisaalta auttaa sitten muussa elämässä.
Ei niissä 9+ KA lukioissa yhtäkkiä heitetä koko OPSia jorpakkoon ja opiskella jotain niin massiivisen korkealentoista ja erikoista, samat asiat ovat kaikissa lukioissa. Se mikä ratkaisee on sitten lukion rahoitus ja mahdollisuudet pieniin ryhmiin jne...
Kyllä lukioon on päässyt 6.0 keskiarvolla. Tässä kyllä niin että jos ei ollut pääsisi niin siinä lukiossa oli myös perusopetus jonne ensiksi kysyi 6.0 keskiarvolla mutta pääsi suoraan lukioon.
Mene amikseen ja käy samanaikaisesti iltalukiota.
Joo mutta minne jatko-opintoihin pääsee neljällä A:n approbaturin yo-todistuksella?
Itse hakisin ammattikouluun ja tekisin kalsoistutkinnon. Ammatti ja lukio samalla. Olisi yliopiston opintojen aikana mahdollisuus valita paremmin mitä töitä koulun ohella tekee.
Minkälainen ihminen hakee lukioon?
Ammattikoulusta voi saada ammatin.
Kyllä itse lähtisin jo amikseen tuolla keskiarvolla. Lukiossa tuskin pärjää peruskoulun kasin oppilaat.
Jos tietää mitä tulevaisuudessa haluaisi tehdä, niin amikseen vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse lähtisin jo amikseen tuolla keskiarvolla. Lukiossa tuskin pärjää peruskoulun kasin oppilaat.
Sanoo amistrolli.
Mitä mielenkiintoista on ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa? Yliopistossa on ihmeen maistereita mutta mitä he tekevät? Ammattikouluista tietää ainakin autoasentaja korjaa autoja, levyseppä on metalli ja konetekniikan mies, sähköasentaja asentaa johtosähköjä. Puuseppä on puualalta. On ammattikorkeakouluista näillä aloilla insinööri mutta mitä se tekee?
Niin nuo maisterit toimivat opettajina mutta toimivatko he jossain muualla? Insinööreillä on pääasiassa nuo ammattikoulun alat mutta mitä insinöörit sitten tekevät?
Vierailija kirjoitti:
Vantaalla on Martinlaakson lumo-linja, jonne viime vuonna reiluisti yli ysin keskiarvo.
Martinlaakson lukion yleislinjalla on kaikki samat kurssit tarjolla ja samat opettajatkin. Eikä tartte olla ysin oppilas.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lukioon on päässyt 6.0 keskiarvolla. Tässä kyllä niin että jos ei ollut pääsisi niin siinä lukiossa oli myös perusopetus jonne ensiksi kysyi 6.0 keskiarvolla mutta pääsi suoraan lukioon.
espoossa ei pääse lukioon alle 7.0 keskiarvolla. Ihan kunnan päättämä raja.
Oletko oikeasti Helsingistä? Eka stadilainen jonka olen kuullut käyttävän sanaa Hesa :O
Keskiarvot elää paljonkin, esim. Keravalle oli nyt todella paljon matalampi keskiarvo kuin vuosi sitten. Jopa luma-linjalle pääsi nt reilun 7 keskiarvolla kun ei ollut hakijoita ;)
Toivottavasti pääsit minne halusit <3
Vierailija kirjoitti:
Siis luma-linja. Lumon lukio eri asia =)
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta minne jatko-opintoihin pääsee neljällä A:n approbaturin yo-todistuksella?
Tuttuni eräästä Keski-Uudenmaan lukiosta kirjoitti nyt 5 A:ta. Tekee käsittääkseni töitä tänä vuonna ja koittaa nostaa ensi vuonna.
Jaa, mites huippulukiot pitävät valintakriteerit korkealla? Niin, eivät mitenkään. Samat kriteerit on joka lukioon, parhaat lukioon hakeneet valitaan.
Ja mikäs tämä "huippulukio" yleensä edes on? Kaikki lukiot ovat samanlaisia, lopputuloksen samankaltaisuus varmistetaan vielä kaikille samoilla kirjoituksilla lukion lopuksi. Ketään ei kiinnosta missä "huippulukiossa" kukin on pulpettia kuluttanut.
Lukio yleensäkin on vain laitos jossa pistetään porukkaa järjestykseen yliopistoon hakua varten. Sitten kun yliopistoon on päässyt niin lukiolla ei ole enää mitään merkitystä. Kukaan ei tule koskaan kysymään että olitko huippulukiossa.
Itse kävin iltalukion (kolmessa vuodessa) ja olin samaan aikaan töissä. Siitä sitten yliopistoon, missään ei koskaan ole kysytty lukiosta mitään. Ja työelämässä ei ole sitten vastaavasti koskaan kysytty yliopistosta mitään.