Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitatteko maskin kerrostalossa rappukäytävässä kulkiessa tai pyykkitupaan mennessä?

Vierailija
22.04.2021 |

.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä muualla kuin kaupassa ja julkisissa sisätiloissa. Niissäkin ainoastaan sen takia, ettei "maskipoliisit" pääse nillittämään. Maskipoliiseilla tarkoitan ihmisiä, jotka eivät millään muulla elämän osa-alueella erotu edukseen tai saa mitään merkittävää aikaiseksi, mutta muiden maskittomuudesta huomautellessaan he saavat suurta nautintoa kuvitellessaan itse olevansa niin paljon parempia ihmisiä kuin maskittomat.

Vierailija
22/46 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lähden lenkille/viemään roskia/koiran kanssa ulos en laita rappukäytävään maskia mutta kun lähden kauppaan/ssioille laitan maskin jo kotona. Pesutuvassa en käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan, koska vuokranantaja niin vaatii! On siis tullut sekä sähköpostilla ja kirjalliset ohjeet ilmoitustaululle, että käytävässä ja pesutuvassa pitää käyttää maskia (ja kädet pitää desinfioida ennen ja jälkeen pesukoneen käytön, eikä pesutuvassa saa olla kuin yksi kerrallaan). Asun opiskelijatalossa Jyväskylässä. Olen siis käyttänyt maskia joka päivä aina ulos mennessäni ja sisään tullessani. Nyt olen tehnyt niin jo kohta kolme kuukautta. Ja käytän lähinnä vain FFP2-maskeja. Ulko-oveen kosken vain muovikäsineellä. Kalliiksi tulee! En poistu kuin yhden asunnoltani päivässä, koska muuten tulisi vielä kalliimmaksi. Samalla reissulla käyn siis lenkillä ja kaupassa. Silti päivässä menee ainakin kaksi maskia. Ja varsinkin aluksi tuntui hankalalta edes ajatus siitä, ettei ulos voi mennä ilman maskia. Esimerkiksi viime syksynä käytin maskia vain poikkeustapauksissa, kuten lääkärissä ja apteekissa. Nyt maski on jokapäiväinen ahdistava seuralaiseni.

Vierailija
24/46 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Rappukäytävässä ei vietetä pitkiä aikoja, eikä ole mitään syytä olla vieraiden ihmisten iholla kiinni. Useimmiten siellä ei ole ketään.

T: virologi

Vierailija
25/46 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita. Pinkaisen rappukäytävässä kovaan juoksuun ja yllätän mahdolliset koronavirukset totaalisesti. Ne ei ehdi edes tajuta, mikä siitä ohi vilahti.

Vierailija
26/46 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän saunassakin. Pelkään että jostain kiukaan takaa se pöpö hyppää.

Vierailija
27/46 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisiteen laitan esim kauppaan menossa.    t.mies 55

Vierailija
28/46 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aika varma, että vaikka koronatartuntojen määrä painuisi hyvin alas (tyyliin muutama /pvä), tulisi silti edelleen uusia ideoita, missä kaikkialla "kannattaa" käyttää maskia. Taloyhtiön roskataos, uimaranta, leikkipuisto, rivitalon postilaatikkorivistö... eiköhän näitä keksi, kun alkaa miettiä. En itse usko noiden maskisuosittelijoiden edes noudattavan omia suosituksiaan - kaupassa varmasti käyttävät, mutta tuskin todellakaan läheisten ihmisten kanssa tai missään ulkona.

Mietin välillä että miten paljon nämä suosittelijat itse käyttää maskia. Tuskin 10 h päivässä niin kuin monet heidän suositustensa takia. Ja on vaan eri asia käyttää sitä satunnaisesti päivän mittaan kun tapaa ihmisiä, kuin ihan koko päivän ja työmatkat yms yms vielä lisäksi.

No eihän ne käytä. Etätöissä ovat ja omalla autolla ajavat, mutta muille on kiva keksiä maskivaatimuksia milloin mihinkin. Onhan sekin varmaan kivaa ajanvietettä, kun keksii yhä uusia paikkoja, missä muiden täytyisi hikoilla maskiensa kanssa. Ehkä saavat jopa tyydytystä siitä, että muilla on tukala olla.

Samalla lailla moni on saatu uskomaan, ettei läheisiä saa tavata, joten edes rauhalliseen korona-aikaan viime kesänä ei moni tavannut lähiomaisiaan. Mutta ei näitä tällaisia rajoituksia muut noudata kuin kuuliainen kansanosa. 

Vierailija
29/46 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita. Erittäin harvoin siellä tapaan ketään. Käytän kangasmaskeja, eivätkä ne edes suojaa käyttäjäänsä edellisten kulkijoiden aerosoleilta. Pystyn tämän riskin kanssa elämään mainiosti.

Vierailija
30/46 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Mutta en myöskään käytä hissiä

Vierailija
31/46 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä muualla kuin kaupassa ja julkisissa sisätiloissa. Niissäkin ainoastaan sen takia, ettei "maskipoliisit" pääse nillittämään. Maskipoliiseilla tarkoitan ihmisiä, jotka eivät millään muulla elämän osa-alueella erotu edukseen tai saa mitään merkittävää aikaiseksi, mutta muiden maskittomuudesta huomautellessaan he saavat suurta nautintoa kuvitellessaan itse olevansa niin paljon parempia ihmisiä kuin maskittomat.

Minä olen käyttänyt koronaepidemian aikana tasan kaksi kertaa maskia ja ne olivat lääkärikäynneillä. Missään muualla en suostu käyttämään ja hyvin olen onnistunut koronan välttämään, enkä tietääkseni ole "oireettomana" keheenkään tartuttanut, koska jos olisin, niin työpaikalla joku olisi sen saanut (emme käytä maskeja, koska ei ole pakko) tai äitini (tapaamme viikottain) - hän ei ole sairastanut koronaa, eikä muutakaan tautia vuoden aikana.

Onneksi kukaan ei ole alkanut maskittomuudesta nillittämään. Joskus joku maskillinen saattaa kulmien alta kyräillä, mutta en sen kummempaa huomiota näille anna. 

En siis jatkossakaan ala käyttämään maskia, hyvin pärjää ilmankin. Ja sen verran olen huomioita tehnyt, että ei meidän pienessä kerrostalossa kukaan käytä maskia rappukäytävässä. Hissiä meillä ei ole.

Vierailija
32/46 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käyttänyt koronaepidemian aikana tasan kaksi kertaa maskia ja ne olivat lääkärikäynneillä. Missään muualla en suostu käyttämään ja hyvin olen onnistunut koronan välttämään, enkä tietääkseni ole "oireettomana" keheenkään tartuttanut, koska jos olisin, niin työpaikalla joku olisi sen saanut (emme käytä maskeja, koska ei ole pakko) tai äitini (tapaamme viikottain) - hän ei ole sairastanut koronaa, eikä muutakaan tautia vuoden aikana.

Onneksi kukaan ei ole alkanut maskittomuudesta nillittämään. Joskus joku maskillinen saattaa kulmien alta kyräillä, mutta en sen kummempaa huomiota näille anna. 

En siis jatkossakaan ala käyttämään maskia, hyvin pärjää ilmankin. Ja sen verran olen huomioita tehnyt, että ei meidän pienessä kerrostalossa kukaan käytä maskia rappukäytävässä. Hissiä meillä ei ole.

Miksi sitten vaivautua siellä lääkärissä käyttämään?

Vierailija
33/46 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan sen jo kotona.

Tampereen TAYS juuri informoi, että maskia tarvitaan rappukäytävässä ja hississä eli se maski kasvoille jo kotona tai ennen rappukäytävään siirtymistä. Ettehän te voi tietää minkälainen superlevittäjä on siellä portaissa tai hississä huokaillut ja hönkinyt sylkipisaroitaan.

Vierailija
34/46 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan sen jo kotona.

Tampereen TAYS juuri informoi, että maskia tarvitaan rappukäytävässä ja hississä eli se maski kasvoille jo kotona tai ennen rappukäytävään siirtymistä. Ettehän te voi tietää minkälainen superlevittäjä on siellä portaissa tai hississä huokaillut ja hönkinyt sylkipisaroitaan.

No sitten taas päästään tähän että vain kalleimmat maskit suojaa joltain rappukäytäväaerosoleilta eli kotoa poistuminen tulee kovin kalliiksi. Ja onko näitä tartuntoja rappusista oikeasti montaakaan? Kuulostaa hätävarjelun liioittelulta.

Vierailija
35/46 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan sen jo kotona.

No sitten taas päästään tähän että vain kalleimmat maskit suojaa joltain rappukäytäväaerosoleilta eli kotoa poistuminen tulee kovin kalliiksi. Ja onko näitä tartuntoja rappusista oikeasti montaakaan? Kuulostaa hätävarjelun liioittelulta.

Niinpä. Kyllähän tuossa MTVuutisten artikkelissakin arveltiin, että oikeasti on oltu tekemisissä muutenkin kuin rappukäytävässä. Samassa taloyhtiössä ilmenevät koronatartunnat eivät muutenkaan ole välttämättä naapureilta saatuja. Kyllähän tämänhetkisen tiedon mukaan koronan tarttuminen vaatisi vähän pitemmän kontaktin kuin nopean ohittamisen.

Vierailija
36/46 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajavaatii kirjoitti:

Laitan, koska vuokranantaja niin vaatii! On siis tullut sekä sähköpostilla ja kirjalliset ohjeet ilmoitustaululle, että käytävässä ja pesutuvassa pitää käyttää maskia (ja kädet pitää desinfioida ennen ja jälkeen pesukoneen käytön, eikä pesutuvassa saa olla kuin yksi kerrallaan). Asun opiskelijatalossa Jyväskylässä. Olen siis käyttänyt maskia joka päivä aina ulos mennessäni ja sisään tullessani. Nyt olen tehnyt niin jo kohta kolme kuukautta. Ja käytän lähinnä vain FFP2-maskeja. Ulko-oveen kosken vain muovikäsineellä. Kalliiksi tulee! En poistu kuin yhden asunnoltani päivässä, koska muuten tulisi vielä kalliimmaksi. Samalla reissulla käyn siis lenkillä ja kaupassa. Silti päivässä menee ainakin kaksi maskia. Ja varsinkin aluksi tuntui hankalalta edes ajatus siitä, ettei ulos voi mennä ilman maskia. Esimerkiksi viime syksynä käytin maskia vain poikkeustapauksissa, kuten lääkärissä ja apteekissa. Nyt maski on jokapäiväinen ahdistava seuralaiseni.

Ihan heti en usko, että

- vuokranantaja vaatii ffp2

- opiskelijan rahavarat sallisi eikä logiikka estäisi

Vierailija
37/46 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan sen jo kotona.

Tuon logiikan mukaan maskia pitäisi käyttää ulkonakin. Eihän sitä voi tietää, vaikka juuri hetki sitten joku superlevittäjä olisi lenkkeillyt siitä ohi, hönkinyt ja aivastanut. Ja lisäksi joku kangasmaskihan ei edes suojaisi sen superlevittäjän pisaroilta, vaan pitäisi sitten aina laittaa rappukäytävään 3 euron ffp-maski. Helposti menisi nelihenkiseltä perheeltäkin yli 1000 euroa maskeihin kuukaudessa.

Vierailija
38/46 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajavaatii kirjoitti:

Ihan heti en usko, että

- vuokranantaja vaatii ffp2

- opiskelijan rahavarat sallisi eikä logiikka estäisi

Taisi olla jonkinlaista parodiaa tuo teksti. Kun eihän vuokranantajalla ole mitään valtuuksia määräillä maskeja vuokralaisen naamalle. Vuokranantaja voi edellyttää kotivakuutusta ja sitä, ettei asunnossa tupakoida, mutta vuokralaisen käyttämiä hygieniatuotteita hän ei voi sanella.

Vierailija
39/46 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljetteko rappukäytävässä useinkin suu avoinna ja pärskien ympäriinsä? Nuolette seiniä ja ovenkahvoja? 

Vierailija
40/46 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen tänään käymään yhdessä autiotalossa. Pitäisiköhän laittaa maski?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi