Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut väittävät tulleensa kipeäksi kun ovat olleet kylmässä?

Vierailija
22.04.2021 |

Usein kuulee flunssaiselta ihmiseltä, että on vilustunut tai ollut kylmässä ja siksi tullut kipeäksi. Eihän kylmä ihmistä sairastuta vaan bakteerit ja virukset. Hypotermia on eri asia eikä siitäkään nuha tule.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla kylmettyminen alentaa vastustuskyä, jolloin sairastun virusinfektioihin helpommin. Aivan sama mitä joku sanoo, minulla homma menee juurikin näin.

Minulla on hyvin vähän lihaksia enää jäljellä ja näin ollen ei ole enää sitä lihaspatteria, joka pitäisi lämpimänä kylmässä eli kylmetyn todella helposti. Uskoisin että tämä asia on yksilökohtaista.

Vierailija
22/40 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jalat kastuu niin kurkku ei tykkää ja jos kurkku kastuu niin jalat ei tykkää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmettyminen itsessään voi jo aiheuttaa flunssan kaltaisia oireita, esim. kurkkukipua ja nenän vuotamista ja liman erittymistä keuhkoista. Limakalvot voivat reagoida sillä tavalla. Voi myös jäädä joksikin aikaa vilu päälle. Vaikka ei siis olisi varsinaisesti kipeä eli flunssasta ei ole kyse... Flunssan aiheuttaa aina jokin virus.

Vierailija
24/40 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan oikein, ei pelkkä kylmä ihmistä sairastuta. Sana vilustuminen pitäisi poistaa suomen kielestä koska pahoitan siitä mieleni. Samoin kuin on tehty n-sanalle mistä yöntimot pahoittavat mielensä.

Isompi työsarka on poistaa koko englanninkielisestä maailmasta sana cold vilustumismerkityksessä.

Vierailija
25/40 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää, että joukossamme on ap:n kaltaisia tallaajia.

Vierailija
26/40 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tullut talvella lenssua, vaikka oli kolmessakymmenessä pakkanen ja piti töihin kävellä 5 km.

Olitko pukeutunut talvivaatteisiin vai kävelitkö kesäkamppeissa?

En omista talvivaatteita eli ihan kesäkamppeissa menin.

Kävelit 30 asteen pakkasessa jossain sortseissa ja sandaaleissa 5 km? Enpä usko.

Vierailija
27/40 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tullut talvella lenssua, vaikka oli kolmessakymmenessä pakkanen ja piti töihin kävellä 5 km.

Kävelit 30 asteen pakkasessa jossain sortseissa ja sandaaleissa 5 km? Enpä usko.

Nuo eivät ole minun normaalit kesäkamppeet. Kuljen aina hijabissa. Mitä väliä luulet sillä olevan uskotko sinä vai et? Enköhän minä tiedä omat asiani paremmin ja mikä olisi motivaatio valehdella näin naurettavasta asiasta jossain nettikeskustelussa?

Vierailija
28/40 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo eivät ole minun normaalit kesäkamppeet. Kuljen aina hijabissa. Mitä väliä luulet sillä olevan uskotko sinä vai et? Enköhän minä tiedä omat asiani paremmin ja mikä olisi motivaatio valehdella näin naurettavasta asiasta jossain nettikeskustelussa?

Kerro se minulle, mikä motivaatiosi on. Vaikea ymmärtää.

Vierailija
29/40 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virukset viihtyy kylmässä.

Täsmällisemmin virukset viihtyy kuivassa ja talvella on kosteusprosentti pienempi kuin kesällä.

Vierailija
30/40 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se pelkkä kylmettyminen sitä nuhaa teekään, mutta kylmässä ihmisen keho on otollisempi viruksille ja bakteereille.

No sehän tarkoittaa, että se bakteeri tai virus on jo ollut kehossa vilustumisen hetkellä. Jos nyt vaikka kastut sateessa lenkkeillessä ja vilustut, niin mistä se keho sen pöpön siellä lenkkipolulla nappaa? Ellet sitten lenkkeile kaverin kanssa, joka on kipeä tai just tulossa kipeäksi. Mutta käytännössä siis keho jo käy taistelua taudinaiheuttajaa vastaan, et vain tiedä sitä, kun mitään oireita ei vielä ole, ja sitten vilustumisen sattuu just sopivaan hetkeen ja pöpö pääsee puolustusjärjestelmästä läpi.

Olen vilustunut useita kertoja, enkä silti ole tullut siitä kipeäksi koskaan (aikuisiällä, kun itse muistan).

Vierailija
31/40 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä ilma voi ärsyttää ja kipeyttää nenää kurkkua ja keuhkoja mutta se menee ohi kun keho lämpenee. Ei sitä lentsuksi voi sanoa.

Vierailija
32/40 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, mulle tulee flunssa tasan kaksi kertaa vuodessa. Syksyllä, kun ekan kerran unohdan ikkunan yöksi auki, ja keväällä, kun liikun ulkona ekaa kertaa liian vähissä vaatteissa. Tästä voisi helposti vetää johtopäätöksen, että vilustuminen aiheuttaa flunssan. 

Vierailija
33/40 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro se minulle, mikä motivaatiosi on. Vaikea ymmärtää.

Taitaa olla sinulle tuttu tunne.

Vierailija
34/40 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se pelkkä kylmettyminen sitä nuhaa teekään, mutta kylmässä ihmisen keho on otollisempi viruksille ja bakteereille.

No sehän tarkoittaa, että se bakteeri tai virus on jo ollut kehossa vilustumisen hetkellä. Jos nyt vaikka kastut sateessa lenkkeillessä ja vilustut, niin mistä se keho sen pöpön siellä lenkkipolulla nappaa? Ellet sitten lenkkeile kaverin kanssa, joka on kipeä tai just tulossa kipeäksi. Mutta käytännössä siis keho jo käy taistelua taudinaiheuttajaa vastaan, et vain tiedä sitä, kun mitään oireita ei vielä ole, ja sitten vilustumisen sattuu just sopivaan hetkeen ja pöpö pääsee puolustusjärjestelmästä läpi.

Olen vilustunut useita kertoja, enkä silti ole tullut siitä kipeäksi koskaan (aikuisiällä, kun itse muistan).

Itämisaikaakin on aina melko monta päivää eli sieltä kylmästä on ehditty siirtymään lämpimään. Ei ne sairaudet sillä sekunnilla puhkea.

Vierailija
35/40 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko tai älä mutta muitakin kesävaatteita on. Vaikka sinulla ei niihin olekaan varaa ei se tarkoita sitä ettei muilla ole.

Vierailija
36/40 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tulee tämä käsitys, että kylmällä ei ole mitään tekemistä hengitystieinfektioihin sairastumisen kanssa? Onko se tosiaan se yksi virheellinen artikkeli joskus ysärillä, joka aiheutti tämän järjenvastaisen hokeman. Nimittäin sen jälkeen alkoi tämä inttäminen. Toki tarvitaan virus tai bakteeri,  mutta se ei tarkoita, ettei kylmällä olisi osaansa asiassa, nimittäin:

1. Tietyt flunssavirukset viihtyvät kylmässä, esim. tuo rino 33 asteessa vrt. ruumiinlämpö 37.

2. Kylmä supistaa ja kuivattaa limakavoja, jolloin virukset läpäisevät ne helpommin.

3. Monet epidemiat, esim. influenssaepidemiat kiertävät talvikuukausina ja laantuvat kesää kohden.

Jokainen tietää ihan arkijärjellä, että talvella on suurempi riski sairastua esim. flunssaan tai influenssaan . Olisi kiva kuulla, että miten ap selittää suuremman sairastavuuden ja kuolleisuuden talvella? Olisikohan jo aika lopettaa tuo hokema, ettei kylmyys tai kylmettyminen vaikuta hengitystieinfektioihin sairastumiseen? Myös esim. virtsatieinfektioihin vaikuttaa varmasti, sama homma tuon limakalvojen läpäisevyyden kanssa.

Vierailija
37/40 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko tai älä mutta muitakin kesävaatteita on. Vaikka sinulla ei niihin olekaan varaa ei se tarkoita sitä ettei muilla ole.

Se on kyllä totta, että harvalla on varaa niihin platinasta tehtyisin kesämekkoihin ja timanttiavokkaisiin, joita sinä käytät. Jalometallit ja -kivet ovat kalliita vaatemateriaalina, joskin myös epäkäytännöllisiä.

Vierailija
38/40 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmyys ja kylmettyminen voi muuttaa limakalvoja niin että taudinaiheuttajat pääsevät paremmin iskemään. Tästä oli kyllä tehty tutkimuksiakin....

Vierailija
39/40 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmällä säällä ei ole mitään tekemistä kuumeen ym flunssan kanssa. Siinä ehkä suurin urbaani legenda mihin ihmiset uskoo. Kylmä ilma einsairastuta vaan tosiaankin bakteerit ym. Miten kylmä ilma voi muka alentaa vastustuskykyä?

Kyllä se vaan alentaa, kun ihmisen soluilla ei ole villapaita päällä.

T.tutkija ja ansaitsemasi vastaus

Vierailija
40/40 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee joka kevät flunssa kun huhtikuussa alan nukkumaan parvekkeen ovi auki. Mulla vielä parveke makkarissa joten huone on ihanan viileä.

Vai siitepölykö saa nenäsi vuotamaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan