Vakituisesta työstä alle vuoden määräaikaiseen - hulluuttako?
Olen ollut jo pitkään vakkarityössä ja en koskaan ole edes katsellut määräaikaisia paikkoja sillä silmällä. Nyt kuitenkin löysin unelmieni paikan sisällön puolesta, mutta se on toisella paikkakunnalla ja alle vuoden määräaikaisella sopparilla. Nykyisessä työssäni ns. sieluni kuolee, mutta arvostan sen tosi korkealle, että on työpaikka, eikä työssäni ole edes mitään vikaa. Se ei vaan minulle anna henkisesti sitä, mitä tarvitsen.
Olisiko kellään kokemuksia vakkaripaikan vaihtamisesta määräaikaiseen ja esim. mitä määräaikaiskierteessä oleminen ihan todellisuudessa on? En tulisi tällä uudella urapolullani saamaan vakkaria ehkä koskaan...
Kommentit (16)
Toisille sopii hyvin toiset ei pärjää rahallisesti jos sattuukin pitempi katko. Ei kai joka aamu ole pakko olla armoton witutus päällä töihin mennessä. Voihan sitä valita mielekkäänkin työn
Riippuu myös iästä ja onko valmis epävarmaan taloudelliseen tilanteeseen. Itse olen miettinyt samaa, mutta yli 40 vuotiaana pelkään lopulta jääväni tyhjän päälle ja koko perhekin kärsisi sitten.
No jos on puoliso turvaamassa niin senku siirtyy muualla hommiin .
Aloittajan tapauksessa voisi palkaton virkavapaa olla paras vaihtoehto. Voisi käydä haistelemassa uusia tuulia ja jos jatkoa ei löytyisikään niin olisi mahdollisuus palata entiseen.
Olen itse tehnyt tuon liikun parisen kertaa ja minään niistä kerroista en ole katunut sekuntiakaan jälkikäteen.
Itse siirryin vielä määräaikaisuudesta keikkatyöhön ja olot vaan paranee.
Ei lomakieltoa. Ei työvelvoitetta.
Rakennan itse itselleni keikoista työvuorolistat ja lomaa pidän silloin kun haluan ja niin pitkään kuin haluan. Kela maksaa lomarahat työttömyyskorvauksen ja asumistuen muodossa. Parilla keikkavuorolla kuussa vielä 500 suojaosa siihen päälle.
Ihan täydellistä.
-sosiaaliala-
Tietysti haet unelmapaikkaasi!! Siellä voit saada jatkoakin jos teet työsi hyvin.
Itse vähän samassa tilanteessa. Ilman muuta vaihdan määräaikaiseen jos sellainen tilanne tulee. Määräaisuuden jälkeen voi hyvin saada vakkaripaikan. Harvoin suoraan vakkaripaikkoja edes on tarjolla.
Joten kuuntele sydäntäsi vaan!
Vähän samaa tässä mietiskelen kuin ap, mutta kun on asuntolaina ja perheenlisäystä toiveissa, pelkään, että jämähdän vaan vakituiseen työhöni ikuisiksi ajoiksi. Tuntuu, että rohkeutta ei ole nimeksikään kun on niin paljon fiksuja ja koulutettuja työttöminä. Onko joku katunut vakituisesta määräaikaiseen vaihtoa?
Vierailija kirjoitti:
Vähän samaa tässä mietiskelen kuin ap, mutta kun on asuntolaina ja perheenlisäystä toiveissa, pelkään, että jämähdän vaan vakituiseen työhöni ikuisiksi ajoiksi. Tuntuu, että rohkeutta ei ole nimeksikään kun on niin paljon fiksuja ja koulutettuja työttöminä. Onko joku katunut vakituisesta määräaikaiseen vaihtoa?
Asuntolaina ei ole mikään ongelma sen jälkeen kun se on saatu niin voi aivan hyvin olla määräaikaisessa työsuhteessa pankkia kiinnostaa siinä vaiheessa enää se että lyhennykset maksetaan.
Mitäs sitten jos et saa määräaikaisen jälkeen toista, unelmien töitä ei oikein voi tehdä ilman työpaikkaa. Parasta olisi varmistaa työn jatkuminen vaikka sitten huonommassa paikassa.
Virkavapaata ja käyt kokeilee määräaikasen ja katot mitä sen jälkeen tulee.Palaatko vanhaan työhön vai haluatko muuta.
Menen aina eteenpäin asenteella, että elämä kantaa kyllä ja hyvin on kantanutkin. Eli riskejä pitää jonkun verran uskaltaa ottaa, muuten menee maku koko hommaan, siis elämiseen. Anna palaa!
En ole katunut vakituisesta työstä määräaikaiseen vaihtamista. Myönnän, että välillä väsyttää hakea aina uutta työtä ja tutustua aina uusiin työyhteisöihin. Mitään talvilomia ei ikinä kerry ja monesti on jäädä ilman kesälomaa. Työttömänä stressaa, että koska saa seuraavan pätkän ja työkkäri hiillostaa hakemaan myös ei niin kivoja duuneja. Taloudellisesti työttömyys ei minua haittaa, joten pienet tauot on ok. Mutta silti mieluummin tätä kuin pystyyn kuolleena jossain vakityössä.
Niin paljon työttömiä haluatko jonon jatkeeksi ?
Olen vaihtanut vakkarin määräaikaiseen, enkä katunut.
Riippuu alasta, jos määräaikaisia paikkoja on muutenkin alallasi hyvin tarjolla, niin miksei. Kyllähän sitä kannattaa mieluisampaa työtä tehdä ja se voi avata uusia ovia.
Itse tein useamman vuoden määräaikaisia sijaisuuksia ja työtön en ole ollut päivääkään. Kyllähän määräaikaisuuksiin liittyy pieni stressin aihe, että mistä löytää seuraavan pestin, mutta aika helposti niitä sitten saa, kun on kokemusta. Itse pidän kyllä vakityön tuomasta varmuudesta.