Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Asunnossa ikkunat etelään, länteen jne”. Mistä sen tietää mihin ilmansuuntaan ikkuna osoittaa?

Vierailija
21.04.2021 |

Tai kävele paikasta x pohjoiseen. Siis häh? Ei mulle kerro tuollainen neuvo mitään.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso googlen kartasta. 

Vierailija
22/41 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompassi, jos sellasen omistaa. Ite käytän apuna karttaa, kun se puhelimessa kulkee lähes aina mukana. Katson kartalta missä olen ja sen jälkeen määritän kartalta pisteen (esim tie tai rakennus) jostain ilmansuunnasta ja sitten pystynkin päättelemään loput ilmansuunnat.

Miten muuten suunnistaisi "ei taajama-alueella" kuin ilmansuuntien avulla? Missä suunnassa sanoisi vaikka Jyväskylän olevan Helsingistä lähtiessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsot kelloa, sitten katsot, missä päin aurinko on. Aurinko nousee idästä ja laskee länteen ja on keskipäivällä (eli kesäaikana Suomessa noin klo 1) etelässä.

Ja siis sympatiseeraan täysin aloittajaa, sillä itselläni menee herkot auton navigaattorin kanssa aina silloin, kun neuvot ovat tasoa "lähde koilliseen" - "Haista huilu, en minä tässä keskellä liikennettä kerkiä vieraassa paikassa tihrustaa, missä on aurinko". Eli en todellakaan vain tuosta noin hahmota ilmansuuntia, jos olen vähänkään vieraammassa paikassa, vaan joudun oikeasti aina pyörimään ja hyörimään ja miettimään ja levittelemään käsiäni ja loruilemaan sitä koillinnenkaakkolounasluode-lorua :D.

Me ostettiin 90-luvun amerikkalainen auto ja siinä on kompassi, joka kertoo ilmansuunnan (esim NE, E, SE, S jne.) Vaikuttaa hirveän kätevältä, vaikka ei sitä mihinkään ole toistaiseksi tarvinnut. Kätevä varmaan jossain erämaassa ajellessa. Tai tosiaan, jos navigaattori antaa tuollaisia ohjeita, että mihin ilmansuuntaan pitää suunnata.

Vierailija
24/41 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ainakaan halua kämppää johon aamuaurinko ja keskipäivän samoin räkittää täydellä teholla. Tykkään hämärähköistä asunnoista.

Minä taas pidän aamuauringosta ja sitten ei enää päivällä ja illalla paahda eikä kesähelteilläkään ole liian kuuma. 

Vierailija
25/41 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länteen osoittavat ikkunat on kesähelteillä kaikista pahimmat. Aurinko laskee vasta yöllä ja paahtaa alkuiltapäivästä keskiyöhön kämppään. Asunto ei yhtään jäähdy yöksi. Muistelen kaiholla (not) kesää 2018, kun nukuin alasti lattialla ilman mitään peittoa avonaisen parvekkeen oven vieressä ja silti pelkäsin, että patja homehtuu siitä hikoilusta.  

Vierailija
26/41 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsot kelloa, sitten katsot, missä päin aurinko on. Aurinko nousee idästä ja laskee länteen ja on keskipäivällä (eli kesäaikana Suomessa noin klo 1) etelässä.

Ja siis sympatiseeraan täysin aloittajaa, sillä itselläni menee herkot auton navigaattorin kanssa aina silloin, kun neuvot ovat tasoa "lähde koilliseen" - "Haista huilu, en minä tässä keskellä liikennettä kerkiä vieraassa paikassa tihrustaa, missä on aurinko". Eli en todellakaan vain tuosta noin hahmota ilmansuuntia, jos olen vähänkään vieraammassa paikassa, vaan joudun oikeasti aina pyörimään ja hyörimään ja miettimään ja levittelemään käsiäni ja loruilemaan sitä koillinnenkaakkolounasluode-lorua :D.

Vähän sama kokemus joskus nuorena kesätöissä, kun ajeltiin jossain metsikössä, ja t-risteyksen kohdalla kartturi sanoo "käänny pohjoiseen" ja itse ratissa olevana ei ole kunnolla edes käsitystä, mihin suuntaan ollaan ajamassa. Olisko vasen tai oikea mitään?

Vierailija
27/41 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kompassi, jos sellasen omistaa. Ite käytän apuna karttaa, kun se puhelimessa kulkee lähes aina mukana. Katson kartalta missä olen ja sen jälkeen määritän kartalta pisteen (esim tie tai rakennus) jostain ilmansuunnasta ja sitten pystynkin päättelemään loput ilmansuunnat.

Miten muuten suunnistaisi "ei taajama-alueella" kuin ilmansuuntien avulla? Missä suunnassa sanoisi vaikka Jyväskylän olevan Helsingistä lähtiessä.

Riippuu ihan millä liikkuu. Autoilevalle kätevin ohje on "nelostietä Jyväskylään päin".

Vierailija
28/41 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy välittäjältä.

Vierailija
29/41 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän sama kokemus joskus nuorena kesätöissä, kun ajeltiin jossain metsikössä, ja t-risteyksen kohdalla kartturi sanoo "käänny pohjoiseen" ja itse ratissa olevana ei ole kunnolla edes käsitystä, mihin suuntaan ollaan ajamassa. Olisko vasen tai oikea mitään?

ihminen on siitä ihmeellinen, että aina voi opetella uutta ja uusia taitoja....

ja jos kartturi sanoo, että käänny pohjoiseen etkä tiedä missä on, niin kysy. Jos ei vastaa ja olet t-tisteyksessä, niin käänny jompaankumpaan risteykseen (50% mahdollisuus valita oikein). Jos valitsit väärin, kartturi varmaankin kysyy pian, että miksi tänne käännyit, minähän pyysin kääntyä pohjoiseen.

Vierailija
30/41 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihminen on siitä ihmeellinen, että aina voi opetella uutta ja uusia taitoja....

ja jos kartturi sanoo, että käänny pohjoiseen etkä tiedä missä on, niin kysy. Jos ei vastaa ja olet t-tisteyksessä, niin käänny jompaankumpaan risteykseen (50% mahdollisuus valita oikein). Jos valitsit väärin, kartturi varmaankin kysyy pian, että miksi tänne käännyit, minähän pyysin kääntyä pohjoiseen.

Miksi joku noin vaikeasti neuvoisi? Eikö ole helpompi sanoa oikealle, vasemmalle, suoraan tai käänny ympäri jne...

Vierailija
31/41 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

iPhonessa ainakin on kompassi vakiona.

Vierailija
32/41 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa. On varmasti vaikeaa olla noin vajavainen ettei kykene ymmärtämään ilmansuuntia. Hanki ihmeessä asunto jossa ei ole ikkunoita mihinkään suuntaan niin et joudu taistelemaan ongelman kanssa.

Ilmansuunnan otettiin ala-asteella. Onko AP virolainen kun ei osaa ilmansuuntia?

Vierailija
33/41 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auringon asemasta päätellen. (tämä ei varmaan sano sinulle mitään)

Auringon mukaan minäkin suunnistan, mutta on vähän hankalaa pilvisenä päivänä.

Vierailija
34/41 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs, jos on kaakkoon päin olkkarin ikkunat? Aurinkoa on kohtalaisesti terassilla mutta menee iltapäivästä sivuun.

Vierailija
35/41 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa. On varmasti vaikeaa olla noin vajavainen ettei kykene ymmärtämään ilmansuuntia. Hanki ihmeessä asunto jossa ei ole ikkunoita mihinkään suuntaan niin et joudu taistelemaan ongelman kanssa.

Ilmansuunnan otettiin ala-asteella. Onko AP virolainen kun ei osaa ilmansuuntia?

Minkä ilmansuunnan sinä otit ala-asteella?

Vierailija
36/41 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisinaan myynti-ilmoituksissa kerrotaan ilmansuunnat, parveke sinne, keittiön ikkuna tänne. Välittäjältäkin voi kysyä. Kompassi voisi myös olla apuna.

Vierailija
37/41 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

katso miten muurahaispesät sijoittuu alueella, siis millä puolella puuta

Ihan OT, mutta tuli tästä mieleen etten ole nähnyt vuosikausiin yhtäkään muurahaiskekoa. Lapsuudessa niitä oli vähän joka puun juurella. Onko muurahaiset vähentyneet näin paljon vai onko alueellista? 

Vierailija
38/41 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postmodernissa maailmassa ei ole itää eikä länttä, ne on siellä missä ikinä haluat niiden olevan, ja jos joku väittää muuta, niin hän käyttää toksista valkoisen miehen rakenteellista sortoa sinua kohtaan.

Vierailija
39/41 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ole tähän asti osannut, vaikka luonnossa liikun paljon. No, nyt viisastuneena osaan auringon paistaessa katsoa ilmansuunnan. Mutta pilvisellä säällä ei taida onnistua muuten kuin teknologian avulla?

Vierailija
40/41 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinko nousee idästä ja laskee länteen..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi