Syöpää sairastavat/sairastaneet kertokaa miltä se tuntuu!
Eli tosiaan oon 14 vuotias tyttö ja mulla diagnosoitiin pari päivää sitten osteosarkooma. Se on mul vasemmassa olkavarressa. Pelottaa että menetän koko käden tai pahimmassa tapauksessa kuolen tähän...
Hoidot aloitetaan mahdollisimman pian eli ilmeisesti huomenna. Kertokaa onko kellään kokemusta kyseisestä syövästä ja jos on niin kertokaa minkälaista hoitoa saitte, mitä oireita oli ennen diagnoosia vai miten se löydettiin entä missä kasvain oli/on? Ja ois kiva tietää minkä ikäisinä sairastuitte ja mikä on ennuste?
Kommentit (3)
Tunnen erään pojan, jolla oli sama sääressä. Yksityiskohtia en tiedä, mutta parani tosi hyvin. Tästä on jo kymmenisen vuotta. Sairastuessaan oli 20 v.
Moi! Mun serkun tyttärellä oli kyseinen sairaus 8 vuotiaana myös vasemmassa olkapäässä. Leikkauksella se hoidettiin pois ja myös sytostaateilla. Oireilua oli ennen diagnoosia muutaman kuukaiden ajan sellaista lievää kipua kasvainkohdassa. Leikkauksessa jouduttiin poistamaan luuta kasvaimen läheltä, mutta tilalle laitettiin pankkiluuta. Hyvin on parantunut kahdessa vuodessa ja sai pitää kätensä.
Tosiaan mun pojalla oli myös kyseinen osteosarkooma muutama vuosi sitten. Poikani oli tuolloin 12 vuotias ja hänen syöpää pienennettiin ensin sytostaateilla ja sitten leikkauksella poistettiin. Syöpä ei onneksi ollut ehtinyt lähettää etäpesäkkeitä ja se sijaitsi reidessä niin oli suht. helppo poistaakin.
Oireilua oli jonkin verran ennen diagnoosia: Hän ontui jalkaa ja siinä tuntui pientä kipua. Tästä syystä menimme lääkäriinkin terveyskeskukseen jossa lääkäri otti tarvittavat testit yms. Tällä hetkellä poikani on parantunut ja voi hyvin. Säännöllisin väliajoin pitää käydä kuvauksissa tarkistamassa ettei syöpä ole uusiutunut.
Jalkaansa hän ei menettänyt, josta olemme erittäin kiitollisia sairaalahoitokunnalle. Olen myös erittäin kiitollinen etten menettänyt häntä tuolle pirulliselle sairaudelle. Tsemppiä sinulle, toivottavasti selviät!